De energieprijzen begonnen zo te stijgen dat elektrisch rijden duurder werd dan ouderwets benzine tappen. En heel kort bood deze X-Trail e-Power e-4orce (je spreekt het uit als e-Force – fijn dat ze dyslectici aannemen bij Nissan) het beste van beide werelden: wel de souplesse van elektrisch rijden, maar de ‘lagere kosten’ van benzinerijden. We leven in rare tijden.

Maar helaas: het prijsplafond stuurde de marketingafdeling terug naar de tekentafel. De e-Power-aandrijflijn van Nissan gebruikt één of twee elektromotoren voor de beweging, maar kan niet met een stekker opgeladen worden. Een benzinemotor neemt de functie van het stopcontact over en heeft als enige taak om de accu van stroom te voorzien. De plofmotor drijft op geen enkel moment de wielen aan.

Is de Nissan X-Trail e-Power een hybride?

Nissan houdt zelf stug vol dat e-Power een soort tussenvorm is van elektrisch rijden en het ouderwetse rijden op brandstof. We zeiden het al bij de Qashqai e-Power, maar heel plat gezegd zet het ding benzine om in beweging en maakt een elektromotor (of twee) het geheel zuiniger. Ze zullen het er bij Nissan niet mee eens zijn, maar wat ons betreft is het dus gewoon een hybride, maar dan met een andere aanpak.

De existentiële crisis buiten beschouwing gelaten, is de Nissan X-Trail e-Power e-4orce (ja, wij haten de naam ook nog steeds) een bijzonder fijne auto. Want inderdaad, als een EV direct beschikbaar koppel leveren en moeiteloos accelereren, dat doet deze X-Trail perfect. We rijden dus met de e-4orce, die een extra elektromotor met 195 Nm toevoegt op de achteras en daarmee vierwielaangedreven is.

Moet je vierwielaandrijving nemen?

De X-Trail met voorwielaandrijving was niet aanwezig bij deze persintroductie, maar we reden die versie van de aandrijflijn eerder in de Qashqai, en deze e-4orce accelereert moeiteloos en net even wat soepeler. Voor de extra snelheid hoef je de vierwielaandrijver niet per se te nemen, maar voor de inzetbaarheid (bijvoorbeeld op wintersport) en het algehele comfort is het een overweging waard.

Zo werkt het torque-vectoring systeem (dat het vermogen verdeelt over de wielen) erg goed om grip te bewaren. De extra elektromotor kost zo’n 4.000 euro meer en verhoogt het benzineverbruik met ongeveer een halve liter per 100 kilometer.

Bij redelijk normaal rijgedrag op de bergweggetjes van Slovenië kwamen we uit op zo’n 7,5 liter benzine per 100 kilometer, wat best acceptabel is voor een grote zevenzitter – al helemaal als je het terugrekent per persoon.

De derde zitrij is niet heel groot

De optionele derde zitrij is, zo geeft Nissan zelf toe, overigens meer een noodoplossing. Bijvoorbeeld als je opa en oma van het station moet halen, dan kunnen de kinderen even helemaal achterin zitten. Volledig elektrisch komt de Nissan X-Trail e-Power slechts een paar kilometer ver, dus heel regelmatig springt de verbrandingsmotor bij.

Dit doet ie niet ongemerkt, maar ook zeker niet op een storende manier. Het geinige is dat hoewel het efficiënter zou zijn als de benzinemotor één toerental vasthoudt, Nissan er toch voor kiest om het toerental mee te laten lopen met de acceleratie.

Dit moet zorgen dat het geheel natuurlijker aanvoelt en is een tegengeluid tegen het geloei van een aandrijflijn met CVT. Het motorgeluid loopt niet 100 procent synchroon met de acceleratie, waardoor het soms voelt alsof je met een slippende koppeling rijdt, maar het is niet vervelend – al helemaal niet als je gewoon rustig rijdt.

De binnenkant van de Nissan X-Trail e-Power

Het interieur is verder dik in orde. Alles zit waar het moet zitten en Nissan was niet zo eigenwijs dat ze alle knopjes wegpoetsten. De schermen achter het stuur en in de middenconsole werken prima en ook de veiligheidssystemen functioneren voornamelijk rustig in de achtergrond. De Tekna+ waarin wij rijden, is mooi afgewerkt met diamantstiksels en bruin leer – al hadden we het leer liever een tintje donkerder gehad, het oogt nu wat goedkoop.

Rijdt de SUV nog sportief?

Net als bij de Qashqai is er niet geforceerd gezocht naar sportiviteit, is de auto aangenaam gedempt en ligt hij stabiel en gebalanceerd op de weg. Hij is net wat stiller van de Qashqai e-Power en is optioneel uit te rusten met massagestoelen. We kunnen wel een moeilijke metafoor bedenken, maar heel kort door de bocht is deze X-Trail ‘gewoon een heel fijne auto’.

Niet heel spannend, maar ook eigenlijk geen bezwaren als het gaat om het gebruik. Toch blijft het knagen: wat als ze er nou een stekker aan hadden gehangen en een iets grotere accu onder hadden geschroefd? De e-Power is een van de fijnste geëlektrificeerde aandrijflijnen van dit moment en neemt bijna alle bezwaren weg die we veelal hebben bij hybrides: hij stottert niet, is vlot, twijfelt nooit tussen krachtbronnen en rijdt daardoor heel vloeiend.

De Nissan X-Trail e-Power is niet superzuinig

Maar écht weinig brandstof verbruiken, dat gaat je nooit lukken. Iets wat bij een PHEV wel mogelijk is. Bovendien zou het een ander nadeel oplossen: op een gegeven moment is de kleine accu vol. De benzine die je hebt verbruikt met het oprijden van een berg, kun je heuvelafwaarts dus maar deels terugwinnen.

Als de accu vol zit, gaat hij energie dumpen door met de generator de benzinemotor te laten draaien zonder brandstof. Als de aandrijflijn in zo’n situatie meer energie kon terugwinnen, kon je weer een stuk verder volledig elektrisch rijden. Bovendien zou een X-Trail met een grotere accu en een stekker in Nederland waarschijnlijk toch wat goedkoper zijn, vanwege een lagere BPM.

Helaas zal Nissan nooit met een versie komen met een grotere elektrische actieradius. De grotere accu zou te veel interieurruimte kosten, de auto zwaarder en minder efficiënt maken en de prijs opdrijven. Een PHEV is volgens Nissan alleen zuinig voor mensen die trouw laden. En voor die mensen hebben ze een volledig elektrisch alternatief. Valt ook wat voor te zeggen.

Dus, kopen of niet?

Wat ons betreft is de nieuwe X-Trail e-Power de perfecte opvolger voor je hybride zonder stekker en zéker een mooie vervanger voor een conventionele benzine- of dieselauto. Met name van de vierwielaangedreven versie ga je geen spijt krijgen, maar als oud-PHEV-rijder zul je – als je aan het tanken bent – de stekker wel missen.

Specificaties van de Nissan X-Trail e-Power e-4orce Tekna+ (2023)


Motor
1.497 cc
driecilinder turbo hybride
213 pk
330 + 200 Nm
Aandrijving
vier wielen
traploos
Prestaties
0-100 km/u in 7,0 s
top 180 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,4 l/100 km
146 g/km CO2 C label
Afmetingen
4.680 x 1.840 x
1.725 mm (l x b x h)
2.705 mm (wielbasis)
1.917 kg
55 l (benzine)
485 / 1.296 l (bagage)
Prijzen
€ 63.440 (NL)
€ 61.250 (B)

Reacties

  • Pieter heeft op 17 december 2023 geschreven:

    Ik heb een caravan van 1700kg en de wagen mag 1800kg trekken ben naar zuid Italie geweest tegen een gemiddelde van 90 km per uur het verbruik lag bij de 10 liter per 100 km cruiscontrole op 95 in Italie caravan tabbert vivaldi 2.50 breed

    Reageer
  • Marc Strukeli heeft op 26 november 2023 geschreven:

    Deze suv rijd heel soepel weinig geluid als de motor draaid verbruik 6 tot 7,5 l op 100 km en met een caravan van 1800 kg 10/11 liter e95 benzine wordt niets gewaar als de caravan er aan staat veel pouwer over het is wel voor een Nissan X trail 4orce e pouwer 5zit plaatsen heeft nu al 11000 km gereden 2023

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)