De titel klinkt op het eerste gezicht tegenstrijdig, maar dat is het natuurlijk niet. Als een merk auto’s gratis zou weggeven, daar een tankpas bij zou doen en dan ook nog eens gratis onderhoud zou aanbieden, dan zou de tevredenheid ook gigantisch hoog liggen. Al zouden mensen zelfs dan nog wel iets te miepen hebben. Goed, een overdreven voorbeeld, misschien, maar we zijn nooit vies geweest van een potje overdrijven.
Vooral Volkswagen staat in de spotlight met nieuws over dat het niet zo lekker gaat, maar tegelijkertijd zit Nissan stilletjes pijn te lijden. Ze moesten 9.000 mensen ontslaan en de baas kreeg salarisvermindering. Bovendien had Nissan 10 procent aandelen in Mitsubishi, maar dit aandeel heeft Mitsubishi teruggekocht van Nissan. In de eerste helft van 2024 daalde de winst met 90 procent door tegenvallende resultaten in Amerika, China en thuismarkt Japan.
De koffie in de Nissan-showroom smaakt goed
Maar de mensen die wél een Nissan hebben gekocht, zijn er heel blij mee. Het noodlijdende merk pakt de eerste plek in de J.D. Power’s 2024 U.S. Sales Satisfaction Index in de categorie volumemerken. Deze lijst geeft aan hoe blij mensen zijn met hun dealer en het aankoopproces. Het zou nu lullig zijn om te zeggen dat Nissan-verkopers momenteel extra tijd hebben voor hun klanten omdat er toch niemand in de showrooms komt. Bij de premiummerken zijn Porsche-klanten het meest tevreden.
In Nederland gaat Nissan ook heel slecht
Het gaat hier overigens om een Amerikaans onderzoek over Amerikaanse dealers. We hebben geen tevredenheidsscore van de Nissan-dealers in Nederland. Wel kunnen we je vertellen dat ze dit jaar nog maar 4.579 auto’s verkocht hebben in Nederland. Met nog iets meer dan een maand te gaan, zou dit zomaar het slechtste jaar in Nederland kunnen zijn sinds een heel lange tijd.
Als je naar de verkoopcijfers kijkt, verkocht Nissan ooit super in Nederland. In 1983 verkocht het merk meer dan 23.000 auto’s. In 1987 en 1991 waren het er zelfs meer dan 30.000 stuks. De afgelopen twintig jaar zat het merk rond de 10.000 auto’s per jaar, maar dit jaar blijven ze misschien wel onder de 6.000 auto’s. Dat is de afgelopen 40 jaar niet gebeurd.
Jimmy heeft op 20 november 2024 geschreven:
Behalve de Qashqai en de ix35 zijn er volgens mij ook heeeeel weinig modellen die een beetje modern zijn en aanslaan. Ik zie er verder eigenlijk geen op de weg
Alex heeft op 19 november 2024 geschreven:
Ik rij zelf ook Nissan, maar ben niet merkenvast. Ben zeeeer tevreden over deze auto, een Qashqai j11. Maar eerlijk gezegd is dat ook de enige Nissan die er een beetje hip en modern uitziet. De laatste jaren is er niets bijzonders uitgebracht en de nieuwste Qashqai ziet er zelfs saaier uit dan de oude en is ook nog eens een hybride.
Ze moeten snel weer met wat originele modellen komen.
Henk heeft op 19 november 2024 geschreven:
Hoe raar dit ook klinkt; het is eigenlijk best logisch. Waardering van je klanten komt door doordachte producten, van goede kwaliteit en met goede nazorg. Dat vraagt om veel mensen die zich met ontwerpen, testen, kwaliteitszorg en service bezig houden. Die mensen kosten samen heel veel geld. VW heeft exact hetzelfde probleem. Per auto verdienen ze bijvoorbeeld meer dan Tesla. Alleen doordat ze ten opzichte van bijvoorbeeld Tesla veel meer geld in dit soort activiteiten steken, blijft er relatief minder over. Je ziet het wel in dit soort onderzoeken terug want in de betrouwbaarheidsonderzoeken van JD Power staat Tesla altijd ergens onderaan. Kennelijk is voor Musk de bijdrage aan zijn eigen portemonnee belangrijker dan een goed product leveren aan zijn klanten.