Nissan wil de GT-R nog niet met pensioen sturen

Godzilla mag nog een paar jaar door, aldus vader Hiroshi Tamura-san

Nissan GT-R nog niet met pensioen - Hiroshi Tamura
Nissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R nog niet met pensioen - grille logo
Nissan GT-R nog niet met pensioen - Hiroshi Tamura
Nissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R nog niet met pensioen
Nissan GT-R nog niet met pensioen - grille logo

Hiroshi Tamura-san stond aan de wieg van de R35-generatie van de Nissan GT-R. Hij kent de auto vanbinnen en vanbuiten. Toen de nieuwste Nismo onlangs werd onthuld, vroegen we hem of dit dan echt de uitsmijter was, de laatste stuiptrekking, voordat de Nissan GT-R met pensioen gaat. De auto kan in zijn huidige vorm immers niet echt meer sneller worden, toch?

‘De waarheid is dat ik nog niet weet wat onze volgende missie wordt’, aldus Tamura-san. ‘Als ik met pensioen kan, maar nog prima in staat ben om mijn werk goed te doen, waarom zou ik dan stoppen?’

Gezien de lange wachtlijst (achttien maanden) en de certificering voor nieuwe emissie-eisen ligt de weg voor de R35 wijd open. ‘Waarom zouden we niet nog een modeljaar 2022 of 2023 maken? In mijn hart ben ik al bezig met de volgende stappen’, zegt Tamura-san. ‘We hebben de feedback al liggen.’

De Nissan GT-R gaat nog niet met pensioen

‘Naast de GT-R-klanten zijn er natuurlijk de fans, die moeten we respecteren. Deze auto draait niet om een businesscase: hij is belangrijk voor Nissan als merk en voor de connectie met onze klanten. Misschien koopt iemand een X-Trail omdat hij de GT-R zo fantastisch vindt.’

De Nismo bespaart gewicht met koolstofvezel onderdelen, maar laat de elektrische stoelen en het infotainment intact. Is er wellicht ruimte voor een ultra-extreme, gestripte versie?

‘Dat is een lastige vraag, maar een interessante gedachte’, grijnst hij. ‘Maar moeten wij dat wel doen? Of kunnen tuners dat beter doen? Wij zorgen voor het fundament – je kunt zelf meer vermogen toevoegen, bredere banden monteren of de airco eruit halen.’

Voor de tuners

Tamura-san loopt over van het respect voor de tuningcultuur die zijn project voortbracht. ‘Mensen halen er 700, 800, 1.000 pk uit – dat kan gewoon! Maar het lichaam onder de kleren is het belangrijkst. De rug, de spieren. Het staat of valt bij de basis, en de tuningmogelijkheden bij de GT-R zijn enorm. Ik hoef enkel een goede, veilige auto te maken die mensen vertrouwen geeft.’

Oftewel: de GT-R blijft voorlopig nog wel even hangen. Maar ‘m nóg sneller maken zul je wellicht zelf moeten doen.

Reacties
  1. […] Nissan does not want to retire the GT-R yet – topgear.nl / … […]

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws