
‘Voor ons bij Nissan maakt de Z deel uit van wie we zijn en staat voor jarenlange toewijding aan klanten. Met de Z brengen we het nieuwste sportwagendesign, de prestaties en de spanning naar zoveel mogelijk mensen’, vertelt Nissan triomfantelijk over de nieuwe Nissan Z. Helaas vallen wij niet onder ‘zoveel mogelijk mensen’. Sterker nog: heel Europa wordt buitengesloten. We snappen het wel; in Nederland kochten nog geen 90 mensen een 370Z. De markt is hier te klein.
Geen Nissan 400Z, maar gewoon Nissan Z
Je kijkt naar de uiteindelijke productieversie van de opvolger van de 370Z en de 350Z. Eerder werd de auto ook wel 400Z genoemd, maar uiteindelijk is toch gekozen voor de naam ‘Z’. De power komt van een 3,0-liter V6 met twee turbo’s. Zijn voorgangers hadden een grotere motor, maar dan zonder turbo’s. De auto stuwt 405 pk en 475 Nm naar de achterwielen. Er is keuze uit een automaat of een handbak.
Andere prestatiecijfers zijn nog niet bekend. We kunnen bijna geen verschillen ontdekken tussen de productieversie en het prototype dat vorig jaar werd onthuld. We spotten het nieuwe Nissan-logo, de grille is iets beter zichtbaar, er is een reflector bij gekomen en de deurgrepen zijn wat meer uitgesproken. Oh, en een klein achterspoilertje extra. In de lente van 2022 moet de nieuwe Nissan Z verschijnen (maar dus niet hier).
Meer van TopGear


Waarom deze bekladde Nissan Z niet opnieuw gespoten wordt, maar in de crusher moet

Nissan Z review: Hoe erg is het dat hij niet naar Nederland komt?

Benzineklep Nissan Z is gigantisch

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)

Mag de Nissan Ariya Nismo de legendarische Nismo-badge dragen? (review)

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Veel actieradius of een zuinig verbruik is niet de manier om auto’s te verkopen, denkt het grootste merk ter wereld

Zie jij (zonder te spieken) welke Franse auto deze nieuwe Nissan Micra eigenlijk is?

De (veruit) meest gestolen auto van Nederland is compleet vernieuwd

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Zoveel auto’s van het betrouwbaarste merk ter wereld rijden er op deze aardbol rond

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Is de Alfa Romeo Junior Ibrida Q4 de zoveelste saaie crossover of is ie écht nog leuk? (review)

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)
