‘Voor ons bij Nissan maakt de Z deel uit van wie we zijn en staat voor jarenlange toewijding aan klanten. Met de Z brengen we het nieuwste sportwagendesign, de prestaties en de spanning naar zoveel mogelijk mensen’, vertelt Nissan triomfantelijk over de nieuwe Nissan Z. Helaas vallen wij niet onder ‘zoveel mogelijk mensen’. Sterker nog: heel Europa wordt buitengesloten. We snappen het wel; in Nederland kochten nog geen 90 mensen een 370Z. De markt is hier te klein.
Geen Nissan 400Z, maar gewoon Nissan Z
Je kijkt naar de uiteindelijke productieversie van de opvolger van de 370Z en de 350Z. Eerder werd de auto ook wel 400Z genoemd, maar uiteindelijk is toch gekozen voor de naam ‘Z’. De power komt van een 3,0-liter V6 met twee turbo’s. Zijn voorgangers hadden een grotere motor, maar dan zonder turbo’s. De auto stuwt 405 pk en 475 Nm naar de achterwielen. Er is keuze uit een automaat of een handbak.
Andere prestatiecijfers zijn nog niet bekend. We kunnen bijna geen verschillen ontdekken tussen de productieversie en het prototype dat vorig jaar werd onthuld. We spotten het nieuwe Nissan-logo, de grille is iets beter zichtbaar, er is een reflector bij gekomen en de deurgrepen zijn wat meer uitgesproken. Oh, en een klein achterspoilertje extra. In de lente van 2022 moet de nieuwe Nissan Z verschijnen (maar dus niet hier).
Reacties