
Afgelopen week waren we nog getuige van de onthulling van de Mercedes-AMG GT R, op het Goodwood Festival of Speed. Mocht je nou twijfelen wat je met je spaargeld moet doen, wacht dan nog heel even af. Dit is namelijk niet de laatste uitvoering van dit Duitse paradepaardje, zo verzekert AMG-chef Tobias Moers ons. De lijn van Mercedes-AMG GT’s wordt nog een tikkeltje uitgebreid.
Voordat we daar dieper op ingaan nog even een paar leuke details wat betreft de GT R, het zou immers een beetje jammer zijn om die nu al af te doen. Ten eerste beweert Moers dat de auto maar liefst tien seconden sneller door de Groene Hel knalt dan de standaard AMG GT, waarmee hij op een tijd rond de 7 minuten en 30 seconden komt. Niet slecht. Betekent dit dat de GT R de directe concurrentie met de Porsche 911 en Nissan GT-R aangaat? Nee. Bij AMG vinden ze dat soort vergelijkingen een beetje onzinnig. Verder komen we te weten dat de oplage van de GT R niet gelimiteerd zal zijn, hoewel er natuurlijk niet eeuwig geproduceerd blijft worden.
Dan door naar de volgende nieuwe telg in de familie: de Mercedes-AMG GT Roadster. Niet echt een grote verrassing, hè? Wel een leuke. Bij AMG zijn ze inmiddels klaar met het tekenen van de roadster en gaan ze nu lekker zitten knutselen. We zullen het broertje zonder muts nog dit jaar te zien krijgen, erin rijden wordt pas volgend jaar mogelijk.
Mercedes-AMG GT4
Verder komt er ook nog een ‘klantvriendelijkere’ opvolger van de AMG GT3-raceauto, niet geheel verwonderlijk de GT4 geheten. Deze moet wat meer geschikt zijn voor de steenrijke normale chauffeur om mee te spelen op het circuit. Bij de GT3 was fabrieksassistentie vereist (erg duur), daarom zag AMG ruimte voor een GT4. Het testwerk met de nieuwe racer begint in de herfst; vanaf de lente van 2017 zullen we de eerste exemplaren uit de fabriek zien rollen.
Zoals kenners van Mercedes inmiddels wel door zullen hebben, is het AMG GT-portfolio een stuk breder dan dat van de SLS AMG. Hoewel die auto meer neigt naar een supercar dan een sportauto. Toeval? Nee, de Duitsers laten niets aan toeval over. Moers bevestigt dat de AMG GT-serie opzettelijk een bredere keus biedt aan de klant, omdat de instapprijs een stuk lager is. Meer keus en hopelijk dus ook meer verkopen.
Dat is natuurlijk allemaal heel leuk en aardig, maar hoe zit het met de Black Series? Vertel ons meer over de Black Series! Helaas, daar moeten we toch nog even op wachten. In elk geval zullen er genoeg Mercedes-AMG GT’s zijn om je mee uit te leven. En we kunnen ons haast niet voorstellen dat er uiteindelijk niet eentje het beroemde embleem zal gaan dragen.
‘We laten absoluut niets aan het toeval over, alles wordt strategisch uitgestippeld. Het was altijd al de bedoeling om de GT een breder portfolio te geven dan de SLS, omdat men in een lagere prijsklasse kan instappen en er dus meer ruimte is. Je weet hoe het werkt in dit segment: het draait allemaal om de keus uit vele varianten.’ – Tobias Moers
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

De nieuwe instapper van Mercedes is zwaarder dan een S-klasse en duurder dan een C-klasse

Dit is de duurste viercilinder auto van het moment (want hij kost 300.000 euro)

De Action stunt met deze extreem betaalbare Mercedes-AMG voor kinderen (met afstandsbediening)

Mercedes neemt meest gehate feature van Tesla over (maar doet het nu wel goed)?

De nieuwe Brabus E 700 is verrassend voordelig (en lichter dan een M5)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

Spin met 260 km/u zonder brokken

Porsche Cayman GT4: meesterlijke alleskunner

Koop de GT3 snel nu nog het kan, over twee jaar kan het niet meer

De Porsche voor echte kenners komt weer terug, dit kun je verwachten

Aanschouw de nieuwe Bentley Continental GT3 racer

Porsche 911 GT3

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Is de Porsche 911 GT3 nog altijd dat briljante pretpakket? (review)

Door pech en arrogantie bouwde Volkswagen per ongeluk de zuinigste auto ooit (en die koop je nu voor weinig)

Deze toffe Audi kun je helemaal gratis rijden (als je het slim aanpakt)

Je kunt met de auto de Windows XP-achtergrond bezoeken – maar schrik niet hoe het er nu bij ligt

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld
