
Afgelopen week waren we nog getuige van de onthulling van de Mercedes-AMG GT R, op het Goodwood Festival of Speed. Mocht je nou twijfelen wat je met je spaargeld moet doen, wacht dan nog heel even af. Dit is namelijk niet de laatste uitvoering van dit Duitse paradepaardje, zo verzekert AMG-chef Tobias Moers ons. De lijn van Mercedes-AMG GT’s wordt nog een tikkeltje uitgebreid.
Voordat we daar dieper op ingaan nog even een paar leuke details wat betreft de GT R, het zou immers een beetje jammer zijn om die nu al af te doen. Ten eerste beweert Moers dat de auto maar liefst tien seconden sneller door de Groene Hel knalt dan de standaard AMG GT, waarmee hij op een tijd rond de 7 minuten en 30 seconden komt. Niet slecht. Betekent dit dat de GT R de directe concurrentie met de Porsche 911 en Nissan GT-R aangaat? Nee. Bij AMG vinden ze dat soort vergelijkingen een beetje onzinnig. Verder komen we te weten dat de oplage van de GT R niet gelimiteerd zal zijn, hoewel er natuurlijk niet eeuwig geproduceerd blijft worden.
Dan door naar de volgende nieuwe telg in de familie: de Mercedes-AMG GT Roadster. Niet echt een grote verrassing, hè? Wel een leuke. Bij AMG zijn ze inmiddels klaar met het tekenen van de roadster en gaan ze nu lekker zitten knutselen. We zullen het broertje zonder muts nog dit jaar te zien krijgen, erin rijden wordt pas volgend jaar mogelijk.
Mercedes-AMG GT4
Verder komt er ook nog een ‘klantvriendelijkere’ opvolger van de AMG GT3-raceauto, niet geheel verwonderlijk de GT4 geheten. Deze moet wat meer geschikt zijn voor de steenrijke normale chauffeur om mee te spelen op het circuit. Bij de GT3 was fabrieksassistentie vereist (erg duur), daarom zag AMG ruimte voor een GT4. Het testwerk met de nieuwe racer begint in de herfst; vanaf de lente van 2017 zullen we de eerste exemplaren uit de fabriek zien rollen.
Zoals kenners van Mercedes inmiddels wel door zullen hebben, is het AMG GT-portfolio een stuk breder dan dat van de SLS AMG. Hoewel die auto meer neigt naar een supercar dan een sportauto. Toeval? Nee, de Duitsers laten niets aan toeval over. Moers bevestigt dat de AMG GT-serie opzettelijk een bredere keus biedt aan de klant, omdat de instapprijs een stuk lager is. Meer keus en hopelijk dus ook meer verkopen.
Dat is natuurlijk allemaal heel leuk en aardig, maar hoe zit het met de Black Series? Vertel ons meer over de Black Series! Helaas, daar moeten we toch nog even op wachten. In elk geval zullen er genoeg Mercedes-AMG GT’s zijn om je mee uit te leven. En we kunnen ons haast niet voorstellen dat er uiteindelijk niet eentje het beroemde embleem zal gaan dragen.
‘We laten absoluut niets aan het toeval over, alles wordt strategisch uitgestippeld. Het was altijd al de bedoeling om de GT een breder portfolio te geven dan de SLS, omdat men in een lagere prijsklasse kan instappen en er dus meer ruimte is. Je weet hoe het werkt in dit segment: het draait allemaal om de keus uit vele varianten.’ – Tobias Moers
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Deze dikke bak is wereldwijd een enorme flop, behalve in Nederland (en dat is logisch)

Zie jij (zonder te spieken) welke auto een mafklapper aan puin heeft gereden in Rotterdam?

Spin met 260 km/u zonder brokken

Porsche Cayman GT4: meesterlijke alleskunner

Koop de GT3 snel nu nog het kan, over twee jaar kan het niet meer

De Porsche voor echte kenners komt weer terug, dit kun je verwachten

Aanschouw de nieuwe Bentley Continental GT3 racer

Porsche 911 GT3

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

AMG lijkt te beseffen dat mensen een V8 willen en gooit plannen om

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Hier ga jij volgende week in de file staan door de NAVO-top (ook buiten Den Haag is het drama)

Porsche lanceert twee modellen waarvan de lak al 25.000 euro kost

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost
