
Afgelopen week waren we nog getuige van de onthulling van de Mercedes-AMG GT R, op het Goodwood Festival of Speed. Mocht je nou twijfelen wat je met je spaargeld moet doen, wacht dan nog heel even af. Dit is namelijk niet de laatste uitvoering van dit Duitse paradepaardje, zo verzekert AMG-chef Tobias Moers ons. De lijn van Mercedes-AMG GT’s wordt nog een tikkeltje uitgebreid.
Voordat we daar dieper op ingaan nog even een paar leuke details wat betreft de GT R, het zou immers een beetje jammer zijn om die nu al af te doen. Ten eerste beweert Moers dat de auto maar liefst tien seconden sneller door de Groene Hel knalt dan de standaard AMG GT, waarmee hij op een tijd rond de 7 minuten en 30 seconden komt. Niet slecht. Betekent dit dat de GT R de directe concurrentie met de Porsche 911 en Nissan GT-R aangaat? Nee. Bij AMG vinden ze dat soort vergelijkingen een beetje onzinnig. Verder komen we te weten dat de oplage van de GT R niet gelimiteerd zal zijn, hoewel er natuurlijk niet eeuwig geproduceerd blijft worden.
Dan door naar de volgende nieuwe telg in de familie: de Mercedes-AMG GT Roadster. Niet echt een grote verrassing, hè? Wel een leuke. Bij AMG zijn ze inmiddels klaar met het tekenen van de roadster en gaan ze nu lekker zitten knutselen. We zullen het broertje zonder muts nog dit jaar te zien krijgen, erin rijden wordt pas volgend jaar mogelijk.
Mercedes-AMG GT4
Verder komt er ook nog een ‘klantvriendelijkere’ opvolger van de AMG GT3-raceauto, niet geheel verwonderlijk de GT4 geheten. Deze moet wat meer geschikt zijn voor de steenrijke normale chauffeur om mee te spelen op het circuit. Bij de GT3 was fabrieksassistentie vereist (erg duur), daarom zag AMG ruimte voor een GT4. Het testwerk met de nieuwe racer begint in de herfst; vanaf de lente van 2017 zullen we de eerste exemplaren uit de fabriek zien rollen.
Zoals kenners van Mercedes inmiddels wel door zullen hebben, is het AMG GT-portfolio een stuk breder dan dat van de SLS AMG. Hoewel die auto meer neigt naar een supercar dan een sportauto. Toeval? Nee, de Duitsers laten niets aan toeval over. Moers bevestigt dat de AMG GT-serie opzettelijk een bredere keus biedt aan de klant, omdat de instapprijs een stuk lager is. Meer keus en hopelijk dus ook meer verkopen.
Dat is natuurlijk allemaal heel leuk en aardig, maar hoe zit het met de Black Series? Vertel ons meer over de Black Series! Helaas, daar moeten we toch nog even op wachten. In elk geval zullen er genoeg Mercedes-AMG GT’s zijn om je mee uit te leven. En we kunnen ons haast niet voorstellen dat er uiteindelijk niet eentje het beroemde embleem zal gaan dragen.
‘We laten absoluut niets aan het toeval over, alles wordt strategisch uitgestippeld. Het was altijd al de bedoeling om de GT een breder portfolio te geven dan de SLS, omdat men in een lagere prijsklasse kan instappen en er dus meer ruimte is. Je weet hoe het werkt in dit segment: het draait allemaal om de keus uit vele varianten.’ – Tobias Moers
Meer van TopGear


Gelukkig: de Brabus GT 750 heeft nog wel het goede aantal cilinders

Dit zijn negen zeer praktische sportwagens, ideaal voor de hond

Dit is de prijs van de Mercedes AMG GT Pro (en er is een speciale editie aangekondigd)

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Mercedes-AMG GT 63 review: Het is geen sportauto meer, is dat erg?

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Je moet snel zijn als je deze Mercedes CLA met de krachtigste viercilinder ooit wilt kopen

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Spin met 260 km/u zonder brokken

Porsche Cayman GT4: meesterlijke alleskunner

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

Koop de GT3 snel nu nog het kan, over twee jaar kan het niet meer

De Porsche voor echte kenners komt weer terug, dit kun je verwachten

Aanschouw de nieuwe Bentley Continental GT3 racer

Porsche 911 GT3

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De stokoude 6,2-liter V8 van AMG gaat na 18 jaar uit productie – dit is de laatste auto

Als je de Mercedes-AMG One van 2,2 miljoen euro op een verkeerd moment uitzet, blokkeert de motor

De Mercedes-AMG GT 63 is er nu al als Pro met een (te?) kleine achtervleugel

Deze Mercedes-AMG PureSpeed is een voorbode voor de speedster-serie

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken

Heeft de gloednieuwe Mercedes CLA als eerste géén irritante geluidjes? (review)

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

Tweedehandsje? Zoveel (of weinig) actieradius verliest een elektrische Volkswagen elke 20.000 kilometer

Deze onopvallende BMW 5-serie heeft meer vermogen dan een Bugatti Veyron

Mercedes CLA Shooting Brake: station die 761 km op een volle accu haalt

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Het gaat nog drukker worden op de Nederlandse wegen, en je kunt wel raden waarom

Porsche overweegt een auto te bouwen die heel dom klinkt, maar eigenlijk geniaal is

Alle modellen die jij wilt heeft Ford geschrapt, en daar hebben ze nu spijt van

Duitse ANWB legt uit hoe vakantiegangers 57 cent per liter (!) kunnen besparen bij tanken
