Afgelopen week waren we nog getuige van de onthulling van de Mercedes-AMG GT R, op het Goodwood Festival of Speed. Mocht je nou twijfelen wat je met je spaargeld moet doen, wacht dan nog heel even af. Dit is namelijk niet de laatste uitvoering van dit Duitse paradepaardje, zo verzekert AMG-chef Tobias Moers ons. De lijn van Mercedes-AMG GT’s wordt nog een tikkeltje uitgebreid.
Voordat we daar dieper op ingaan nog even een paar leuke details wat betreft de GT R, het zou immers een beetje jammer zijn om die nu al af te doen. Ten eerste beweert Moers dat de auto maar liefst tien seconden sneller door de Groene Hel knalt dan de standaard AMG GT, waarmee hij op een tijd rond de 7 minuten en 30 seconden komt. Niet slecht. Betekent dit dat de GT R de directe concurrentie met de Porsche 911 en Nissan GT-R aangaat? Nee. Bij AMG vinden ze dat soort vergelijkingen een beetje onzinnig. Verder komen we te weten dat de oplage van de GT R niet gelimiteerd zal zijn, hoewel er natuurlijk niet eeuwig geproduceerd blijft worden.
Dan door naar de volgende nieuwe telg in de familie: de Mercedes-AMG GT Roadster. Niet echt een grote verrassing, hè? Wel een leuke. Bij AMG zijn ze inmiddels klaar met het tekenen van de roadster en gaan ze nu lekker zitten knutselen. We zullen het broertje zonder muts nog dit jaar te zien krijgen, erin rijden wordt pas volgend jaar mogelijk.
Mercedes-AMG GT4
Verder komt er ook nog een ‘klantvriendelijkere’ opvolger van de AMG GT3-raceauto, niet geheel verwonderlijk de GT4 geheten. Deze moet wat meer geschikt zijn voor de steenrijke normale chauffeur om mee te spelen op het circuit. Bij de GT3 was fabrieksassistentie vereist (erg duur), daarom zag AMG ruimte voor een GT4. Het testwerk met de nieuwe racer begint in de herfst; vanaf de lente van 2017 zullen we de eerste exemplaren uit de fabriek zien rollen.
Zoals kenners van Mercedes inmiddels wel door zullen hebben, is het AMG GT-portfolio een stuk breder dan dat van de SLS AMG. Hoewel die auto meer neigt naar een supercar dan een sportauto. Toeval? Nee, de Duitsers laten niets aan toeval over. Moers bevestigt dat de AMG GT-serie opzettelijk een bredere keus biedt aan de klant, omdat de instapprijs een stuk lager is. Meer keus en hopelijk dus ook meer verkopen.
Dat is natuurlijk allemaal heel leuk en aardig, maar hoe zit het met de Black Series? Vertel ons meer over de Black Series! Helaas, daar moeten we toch nog even op wachten. In elk geval zullen er genoeg Mercedes-AMG GT’s zijn om je mee uit te leven. En we kunnen ons haast niet voorstellen dat er uiteindelijk niet eentje het beroemde embleem zal gaan dragen.
‘We laten absoluut niets aan het toeval over, alles wordt strategisch uitgestippeld. Het was altijd al de bedoeling om de GT een breder portfolio te geven dan de SLS, omdat men in een lagere prijsklasse kan instappen en er dus meer ruimte is. Je weet hoe het werkt in dit segment: het draait allemaal om de keus uit vele varianten.’ – Tobias Moers
Reacties