Afgelopen week heeft Alpina de B8 GT onthuld. In principe was het een geweldig moment. Een hele dikke V8, bijzonder interieur en een de nodige aanpassingen die een Alpina een Alpina maken. Maar het maakte ons ook een beetje verdrietig, want de B8 GT is de laatste nieuwe Alpina die ze aankondigen. Dit jaar zal het merk de laatste modellen bouwen, daarna is het klaar voor het merk. Daardoor is er een ware run op Alpina’s, dus als je er nu eentje wilt bestellen, moet je snel zijn.
En als je een hele dikke wil, dan ben je te laat. Dat komt omdat iedereen plotseling wakker is geworden en inziet dat Alpina heel erg bijzondere BMW’s bouwt. Omdat ze zoveel lijken op reguliere BMW’s, is het niet voor iedereen helder. Dat is juist de aantrekkingskracht. Je hebt het koetswerk van een reguliere BMW, maar dan met heel veel dure aanpassingen aan het chassis, de motor en andere delen van de auto die je nooit ziet. Alleen aan de frontlip, twintigspaaks-velgen en striping zie je dat het een Alpina is.
Alpina als tegenhanger van Maybach
Alpina is vanaf 1 januari onderdeel van BMW. Er moet nog officieel bekend gemaakt worden wat men gaat doen, maar het feit dat BMW mensen bij LMVH (het concern achter modemerk Louis Vuitton) heeft weggehaald om Alpina in goede banen te leiden, geeft aan dat het meer de luxe kant op moet gaan, dan die van technische innovatie en prestaties. Heel oneerbiedig is de verwachting dat 7-series en X7’s als Alpina kunnen worden uitgevoerd en zo concurreren met Maybachs.
Nu kan dat ook heel erg gaaf worden en moeten we dat zeker een kans geven, maar de tijden dat een kleine fabrikant als Alpina miljoenen investeerde om een 3-serie beter te maken dan BMW, zijn bijna voorbij. En omdat onheilspellende moment eraan komt, schijnt iedereen ineens aanvragen te doen voor heel erg dure Alpina’s die er niet duur uitzien. Daarbij schijnt iedereen alle opties aan te vinken, altijd lekker voor de restwaarde.
Vraag nu ineens groter dan het aanbod
Het probleem is, Alpina kan die vraag niet aan. Het gaat in dit specifieke geval om het Lavalina-interieur. Dan heb je leer dat je bijna leder zou noemen, als we archaïsche woorden mochten gebruiken. Dat is een optie die iedereen nu aan het aanvinken. Het probleem is, het atelier (ja, ze hebben hun eigen atelier) kan slechts vijf auto’s per maand voorzien van een Lavalina-interieur. Daarom is de optie nu niet meer mogelijk voor de meeste Alpina’s.
Het is een beetje zoals Porsche met de PTS-kleuren. Eerst informeren ze je over de mogelijkheden, vervolgens mag je blij zijn als je het kan aanvinken. In het geval van Alpina betekent het een flinke wachttijd, maar omdat het merk na de komende jaarwisseling geen auto’s meer zal produceren, moeten ze gewoon ‘NEIN!’ verkopen. Maar dan iets subtieler, want het is wel Alpina.
Lees ook: Alpina-oprichter Burkard Bovensiepen is op 87-jarige leeftijd overleden
Naast de Alpina B8 GT, zijn er nog een paar modellen in productie: B3 GT, B4 GT, D3 S en D4 S en XB7 Manufaktur. De XD3 en XD4 staan nog in de configurator, maar BMW bouwt de basis niet meer. Dus wellicht worden de laatste exemplaren nu afgeleverd. Van de B8 GT gaan ze in Buchloe er slechts 99 bouwen, de andere modellen kan men maken zolang er nog productieslots over zijn. Dus mocht je er nog eentje willen, haast je.
Reacties