Vanochtend konden we de cijfers bekendmaken van de auto’s die nieuw verkocht worden in Nederland. Daarbij viel op dat de elektrische auto – over een heel jaar genomen – aanzienlijk in populariteit toeneemt. Ja, er zijn wat kleine groeistuipen en groeipijntjes, maar over het algemeen stijgt het aandeel EV’s. Hoe zit het dan met gebruikte auto’s? We hebben nu ook de cijfers van de occasionverkoop 2024. De cijfers zijn opvallend qua brandstoffen, maar ook qua merken.
De cijfers van de tweedehandsverkopen laten een compleet ander beeld zien dan de nieuwverkopen. Wat heet: er is een complete mismatch tussen wat de koper van een nieuwe auto zoekt en wat mensen op de tweedehandsmarkt zoeken. De auto’s die hier nieuw goed verkocht worden, willen mensen dus niet als tweedehandsauto. En die worden dan juist weer geëxporteerd. De auto’s die mensen als tweedehandsauto willen, worden weer geïmporteerd.
Hoeveel gebruikte auto’s zijn er verkocht?
In totaal zijn er in 2024 maar liefst 2.047.285 tweedehandsauto’s verkocht. Dat is 9,1 procent meer dan vorig jaar. Daar moeten we bij aantekenen dat het gaat om een auto overschrijven. Dus als jij jouw auto op naam van je partner (of de zaak) zet, telt dat ook mee voor de occasionverkoop van 2024. Van die twee miljoen auto’s zijn dik anderhalf miljoen (1.542.097) voorzien van een reguliere benzinemotor. Hybrides stegen in populariteit (261.532, 51,3 procent groei).
De diesel leverde in qua marktaandeel, maar op de occasionmarkt is de zelfontbrander populairder dan op de nieuwmarkt. Er zijn 136.315 diesels verkocht, een daling van 11,5 procent. LPG was klein en blijft klein: slechts 19.165 auto’s (minder dan één procent). Tenslotte de elektrische auto, die stijgt ook in populariteit, maar met 85.637 exemplaren aanzienlijk minder populair dan diesels.
Occasionverkoop 2024: Volkswagen ongekend populair
Dan gaan we nog even naar de modellen. De populairste occasion van Nederland is (tromgeroffel): de Volkswagen Golf! Dat is ergens verrassend, want Volkswagen gaat in de nieuwverkopen helemaal niet lekker. Maar tweedehands gaat het merk onverminderd door. De Polo staat op nummer twee. Ook Opel, dat nieuw voor geen meter verkoopt, staat in de top tien van populairste occasions.
Het is wel even handig om te vermelden dat de Golf al sinds 1974 zo heet. De Toyota Corolla heette bijvoorbeeld een tijdje Auris. De verkopen van de Corolla en de Auris worden niet bij elkaar opgeteld. Ook bij Peugeot krijgen modellen een nieuwe naam bij een nieuwe generatie. Desalniettemin is de populariteit van Volkswagen ongekend. De top 10 ziet er als volgt uit:
Positie | Merk + Model | Aantal |
1 | Volkswagen Golf | 72.930 |
2 | Volkswagen Polo | 70.922 |
3 | Opel Corsa | 43.036 |
4 | Ford Fiesta | 34.294 |
5 | Renault Clio | 33.000 |
6 | Ford Focus | 32.899 |
7 | Toyota Aygo | 32.776 |
8 | Toyota Yaris | 32.688 |
9 | BMW 3-serie | 30.510 |
10 | Fiat 500 | 27.656 |
Tot slot: import en export. Er kwamen 288.125 auto’s naar Nederland, dik 33.000 meer dan 2023. Dat zijn met name betaalbare auto’s. De export bleef stabiel steken op 280.228 auto’s. Dat zijn echt niet alleen hele jonge EV’s, maar ook veel oude auto’s die niet meer voldoen aan de wensen van de klant (en APK). 80 procent van de geëxporteerde auto’s betreft een Volkswagen. De meeste ingevoerde auto’s betroffen ook een Volkswagen.
Loekie heeft op 2 januari 2025 geschreven:
Met geld van de overheid het tweedehands ev park subsidiëren van oost Europeesche landen…dat is wat er dus gebeurd.subsidie bij aanschaf en bpm terug bij export .kassa ping.! Daarom is er bv geen gebruikte Opel Ampera te vinden of Mitsubishi Outlander om een tweetal hybrides te noemen…en electrische autos produceren die niemand gebruikt wil,hoe groen is dat ??
Niet correct heeft op 2 januari 2025 geschreven:
Nederland heeft na Noorwegen het schoonste wagenpark van Europa. Dit is het gevolg van succesvol fiscaal beleid. Wat je zegt klopt dus niet.