Het hing al even in de lucht, maar het is nu officieel: Fisker is niet meer. Nadat gesprekken met andere grote automerken waren gestrand, heeft het Amerikaanse EV-merk faillissement aangevraagd. Dit meldt Reuters. Het is de tweede poging van Henrik Fisker die op niets uitdraait. Het herboren automerk had slechts één auto: de Ocean.

Henrik Fisker startte in 2007 het bedrijf Fisker Automotive en verkocht toen de Karma. In Nederland was dit een klein succesje, maar ons landje is niet groot genoeg om een bedrijf draaiende te houden. In 2013 ging Fisker voor de eerste keer failliet en de restjes werden opgekocht door een Chinees concern. De auto wordt nog steeds verkocht onder het merk Karma Automotive.

Alleen een Ocean

Dit moest de goedkopere Pear worden | Foto: © Fisker

Onder de officiële naam Fisker Inc. startte Henrik in 2016 een volledig elektrisch automerk. De Ocean was het eerste model, maar er moest ook nog een goedkopere Pear en een sportauto met de naam Ronin volgen. De Ocean kun je inmiddels mondjesmaat spotten in Nederland, maar de andere modellen zijn nooit in productie gegaan.

Fisker Ronin (elektrische Roadster)

De Tesla Roadster moest bibberen van deze Ronin | Foto: © Fisker

Volgens Reuters was Fisker in gesprek met Nissan voor een investering, maar blijkbaar had het Japanse merk er toch geen zin in. De timing van Fisker was ook wat ongelukkig, want de Ocean kwam precies op het moment dat de wereldwijde vraag naar EV’s stagneerde. Ook waren er wat technische onvolkomenheden met de auto, meldt Reuters.

Moet je nog snel een Fisker Ocean in de uitverkoop halen?

Je weet zeker dat de exemplaren van de Ocean die er zijn in prijs gaan zakken. Saab is ook al ruim tien jaar failliet, en daarvan kun je gerust een auto kopen. Moet je dat ook doen met de Ocean? Misschien niet: het verkrijgen van onderdelen was al een groot probleem toen de auto nog in productie was. Bovendien is software nu enorm belangrijk, en de ondersteuning valt weg.

Het wordt interessant als Fisker de software van de auto ‘open source’ zou maken. Iedereen mag dan in de software wroeten en updates of aanpassingen schrijven. Op zo’n manier zou de auto actueel gehouden kunnen worden. Maar ook dan zou het meer een hobbyproject moeten zijn – en dan zouden we toch adviseren gewoon een oude MX-5 te halen.

Reacties

  • Realist heeft op 26 juni 2024 geschreven:

    Denk eerder dat er een soort nep economie is ontstaan door al dat vals geld geprint van centrale banken….. Hard werken is er niet meer bij…. Deed onderhoud aan het pand van Fisker in Rotterdam. Was er eerder, en ging later naar huis dan de Fisker mensen. En op zondag waren ze er niet…. Een startend bedrijf is 7 dagen per week werken! Hier niet …

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 19 juni 2024 geschreven:

    Mensen willen die EV gedrochten niet. Ook ga je de wereld er niet mee redden. Het is nu ook Fisker duidelijk geworden dat alle investeringen in het putje zijn gegaan. Wie volgt?

    • NEEEE heeft op 19 juni 2024 geschreven:

      EC Dubost mensen willen jouw leugens niet. Hou eens op!!

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear