De overgang naar elektrisch rijden loopt in Nederland behoorlijk soepel: één op de drie nieuw verkochte auto’s in Nederland is een EV. Maar dat is niet in alle landen zo, dus kijken merken naar alternatieven. BMW – dat een enorm gamma aan EV’s heeft – ziet echter dat de waterstofauto ook een kans verdient. De Duitsers hebben de waterstofauto officieel aangekondigd.

Ze doen dat in samenwerking met Toyota. De twee merken werken al samen aan hun sportwagens. De BMW Z4 en Toyota Supra zijn technisch gelijk aan elkaar. Deze samenwerking vloeide voort uit het waterstofproject. BMW wilde graag meekijken met de techniek, en Toyota vond dat prima, mits ze een platform met zescilindermotor en achterwielaandrijving mochten gebruiken.

Samen met Toyota

De brandstofceltechnologie is ontwikkeld in samenwerking met Toyota, aldus het bericht. Het lijkt er echter op dat BMW simpelweg Toyota’s techniek toepast in een eigen model. Toyota verkoopt op dit moment de Mirai. Of wacht, dat moeten we anders verwoorden: de Toyota Mirai kun je op dit moment kopen. Het loopt niet echt storm bij de dealers.

BMW is al jaren aan het testen met een waterstofauto, de iX5. Deze auto heeft een actieradius van 500 kilometer. Het bijzondere is dat je hem in 4 minuten volledig kunt tanken. Oké, er zijn nauwelijks plekken waar je waterstof kunt tanken. Dat is ook een beetje het kip-en-ei-verhaal: omdat er zo weinig waterstofauto’s zijn, is de infrastructuur beperkt.

BMW wedt in feite op meerdere paarden. Waarschijnlijk omdat er ook niet één vervanger is voor de benzinemotor. Dat is ook niet gek, want voordat de hybride zijn intrede deed, was het niet enkel en alleen benzine. Denk aan verschillende brandstofsoorten zoals aardgas, LPG en diesel. Elk van deze brandstoffen had zijn specifieke voor- en nadelen en dus ook toepassingen.

BMW: waterstofauto ideaal voor specifieke doeleinden

Voor grote en zware voertuigen die langere afstanden rijden, is de EV niet ideaal. Door de lage energiedichtheid heb je een enorme accu nodig voor een beperkte actieradius. Daarnaast duurt het opladen alsnog een tijdje. De ontwikkelingen hierin gaan al heel snel, maar de laadtijden die de iX5 belooft zijn voorlopig nog niet haalbaar met een elektrische auto.

Lees ook: Je kunt nu al een waterstofauto met V8 te bestellen die je niet hoeft te tanken

Toyota gaat de techniek uiteraard ook verder inzetten. Naast de Mirai wil het merk waterstoftechniek toepassen in hun grotere modellen en bedrijfswagens. Voor busjes die alleen in de stad pendelen is een elektrische uitvoering briljant, maar als je langere afstanden moet rijden, is dat weer minder praktisch.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear