We hoeven je inmiddels niet meer uit te leggen dat waterstof hopeloos inefficiënt is als je het vergelijkt met een batterijauto. Maar wat nou als er toch meer dan genoeg waterstof is? Dan zit je nog met wat kleine opslagproblemen, maar het maakt in ieder geval niet uit als je net iets teveel van het spul verbruikt. Is er toch nog hoop voor de waterstofauto?

US Geological Survey, een onderzoeksbureau van de Amerikaanse overheid, verklapte de eerste resultaten van een studie tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van het American Association for the Advancement of Science. Volgens de Financial Times zit er volgens het onderzoek genoeg waterstof in de grond om de hele wereld voor ‘honderden jaren’ te voorzien.

De waterstof ligt niet op één plek, maar is verspreid over talloze velden over de hele wereld. Dat er waterstof in de grond zit op dezelfde manier dat er olie in de grond zit, was al langer bekend. Maar voorheen was er niet zoveel interesse voor. Nu de vraag gaat toenemen, zijn er nieuwe onderzoeken gedaan en zijn er nieuwe bedrijven bezig met de winning.

Gouden waterstof is ook nog goedkoper

De waterstof die in de grond zit, wordt ook wel gouden waterstof genoemd. Dit zou niet alleen duurzamer zijn dan bijvoorbeeld groene waterstof, maar zelfs goedkoper om te winnen. Groene waterstof produceer je met hernieuwbare energie. Dan heb je nog blauwe en grijze waterstof, waar CO2 vrijkomt bij de productie. Bij blauwe waterstof wordt de uitstoot nog opgevangen, bij grijze waterstof niet.

Tijdens de conferentie voorspelt de Colorado School of Mines dat er een nieuwe goudkoorts aanzit te komen, maar dan voor de waterstof uit de grond. Volgens de FT beginnen investeerders interesse te tonen, zo haalde waterstofbedrijf Koloma vorig jaar meer dan 91 miljoen dollar op. Dit geld kwam onder meer van Breakthrough Energy, een organisatie van Bill Gates.

Wanneer komt de gouden waterstof?

Het Amerikaanse Natural Hydrogen Energy is in de staat Nebraska al begonnen met boren van een proefput. Ze zeggen gelijk wel dat het nog jaren duurt voordat ze de productie kunnen opschalen. Er zijn ook grote waterstofbronnen gevonden in landen Albanië en Mali. De waterstof hoeft dus niet allemaal uit de VS te komen in de toekomst.

Dus, is er toch nog hoop voor een toekomst op waterstof? Wie weet. Er zijn een hoop industrieën die gebruikmaken of gebruik willen maken van waterstof. Nederland investeert ook als een dolle in waterstof, maar het spul is niet per se voor auto’s bedoeld. Aan de andere kant: als de adoptie van de EV blijft tegenvallen en we willen verduurzamen, is de waterstofauto misschien tóch een optie.

Reacties

  • Kevin heeft op 23 februari 2024 geschreven:

    Met winning door elektrolyse van water en omgekeerd blijft de wereldwijde waterbalans gelijk. Maar met deze waterstofvoorraden wordt er juist water toegevoegd en waterdamp is een broeikasgas. Ik denk dat we dan het doel voorbij schieten.

    Reageer
  • Schubert Jan heeft op 23 februari 2024 geschreven:

    Ach Bill Gates er weer bij betrokken…? Dat wordt dus weer een uitmelkerij..!

    • Marco heeft op 23 februari 2024 geschreven:

      Goedkoper om te winnen maar niet voor de consument, daar zal de belastingdienst wel wat op vinden!!!!!!

      Reageer
    Reageer
  • jean-pierre heeft op 22 februari 2024 geschreven:

    Inderdaad, batterijauto’s zijn efficiënter dan waterstof auto’s. Het probleem met batterijauto’s is de productie van elektriciteit. In de wereld waar we naartoe zouden gaan is er een reuzengroot probleem in de winter als al die warmtepompen gaan werken en we ook ‘s nachts onze batterijauto klaar willen hebben voor de rit van morgen.
    Al die zonnepanelen die we leggen doen bijna niets in deze periode, terwijl we dan juist een piek in verbruik zien. We zullen dus in de zomer energie moeten opslaan om in de winter te verbruiken en gaan we dit doen met een paar batterijstacks?? Hoeveel batterijen gaan we daar voor nodig hebben? Dan is waterstof een pak praktischer, dat kunnen we in de huidige aardgasopslagplaatsen bijhouden tot we het nodig hebben. Er zijn ontwikkelingen in de opslag van waterstof die veelbelovend zijn, die opslagmethodes maken ook transport eenvoudiger zodat we waterstof zouden kunnen transporteren van de verschillende zandbakken op deze wereld naar de bewoonde wereld. (Sahara, Arabisch schiereiland, Australië, Namibië, … ) Omdat elke omzetting energie kost, is het directe gebruik van waterstof voor auto’s en/of verwarming intelligenter dan eerst nog eens omzetten naar elektriciteit, het distributienet ligt er trouwens al. Batterijauto’s zijn volgens mij een overgang tussen ICE en waterstof auto’s.

    Reageer
  • Bram heeft op 21 februari 2024 geschreven:

    Voor in auto´s blijft het een dure optie
    Een kilo waterstof heeft een volume van 11200liter. Je moet het dus enorm comprimeren naar 700 bar, wat veel energie kost. En een brandstofcel wil ongeveer 150° warm zijn om goed te werken, dus je moet de waterstof weer voorverwarmen na expansie. Alleen al daar verlies je heel veel energie.

    Voor de ´nuttige´ toepassingen van waterstof, daar zijn er niet veel, is het wel nuttig want nagenoeg alle waterstof wordt nu zeer vervuilend gemaakt uit aardgas en aardolie. Dus voor de chemische industrie en om hoogovens te verduurzamen.

    • @bram heeft op 21 februari 2024 geschreven:

      Er zijn niet veel nuttige toepassingen? Vandaar dat waterstof een kritsch element is bij staalproductie, kunstmest productie en raffinage. De productie van waterstof uit aardgas staat voor 10% van de totale CO2 uitstoot van Nederland.

      De onkunde van mensen die met allerlei stellige uitspraken over dit soort zaken praten is stuitend.

      Reageer
    Reageer
  • Elchino heeft op 21 februari 2024 geschreven:

    Ik zeg het al jaren. Het rest product van waterstof is water. Je kan ook waterstof maken met waterstof als energiebron dus ik zie dat hele probleem niet van waterstof produceren met groene,grijze of zelfs “zwarte” energie. Waterstof is in alle kleuren van de regenboog te produceren. Iets wat duurzaam is kost ook duurzaamheid zie de invoering van de petfles dat zou glas gaan vervangen want het schoonmaak proces kostte zoveel energie petfles was goedkoper ja natuurlijk en nu zit de gele wereld vol met plastics wat meer kost dan alleen energie maar men maakt zich drukker om stikstof…pfff nee waterstof als energie bron heeft de toekomst links of rechtsom.

    Reageer
  • Zagato_Olaf heeft op 21 februari 2024 geschreven:

    Zeker is er toekomst. Ook paarse waterstof is in opkomst. Uit aardgas ontstaat waterstof en koolstof. Zonder Co2 emissie. Tegen een concurrerende prijs. Het proces heet methaan pyrolyse.
    Het stadium van proeffabriek is bereikt. Grootschalige industriële toepassing is in 2030 mogelijk.
    https://www.tno.nl/en/technology-science/technologies/methane-pyrolysis/

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear