Productcycli in de autobranche zijn vaak een weerspiegeling van het echte leven: het begint luidruchtig en vol hoop, wordt daarna wat volwassener, begint vervolgens te settelen rond middelbare leeftijd en glipt geleidelijk in de vergetelheid. Bij supercars zit dat net even anders. Zij zijn de speelse ooms en tantes van de autowereld die inmiddels aan hun vijftiende jeugd zitten.

Neem nou de Huracán, Lambo’s middelgrote supercar die sinds 2014 Ferrari het leven zuur maakt. We hebben de afgelopen tijd al de Tecnica en STO gehad, twee van de meest complete versies in de bloedlijn. Nu komt er opeens een heel anders soort Huracán om de hoek kijken. De productieversie van de Lamborghini Huracán Sterrato, die in 2019 als concept werd onthuld, is eindelijk hier.

Lamborghini zou Lamborghini niet zijn als de nieuwe naam niet iets heel simpels zou betekenen in het Italiaans. Deze keer is dat ‘onverharde weg’, dat ook in dit geval veel beter klinkt in het Italiaans dan in het Nederlands. Het geeft wel aan wat Lamborghini van je vraagt wanneer je er eentje bestelt. Gebruik hem niet als extra Urus of familieauto; hij is er om plezier mee te maken naast het asfalt.

Specificaties van de Lamborghini Huracán Sterrato

Het offroadspeeltje komt met een 5,2-liter V10 met een vermogen van 610 pk en een koppel van 560 Nm. Niet extreem veel, toch? Dat komt waarschijnlijk doordat ze hem betrouwbaar willen maken en ervoor willen zorgen dat hij ook een beetje te rijden is op stoffige zandwegen. Met de flippers achter het stuur bestuur je de zeventraps versnellingsbak met dubbele koppeling. Natuurlijk worden alle vier de wielen aangedreven.

Misschien het belangrijkste onderdeel van de Lamborghini Huracán Sterrato is het onderstel. De wielen zijn kleiner en de banden dikker; 19-inch op alle vier de hoeken met terreinrubber eromheen. De remmen zijn de gebruikelijke koolstofkeramische units. In totaal staat de Sterrato 44 millimeter hoger dan een Huracán Evo. Daar kun je nog 40 millimeter bij krikken dankzij het hydraulische neusliftsysteem.

Prestaties van de Lamborghini Huracán Sterrato

Het is een Lamborghini en dus krijgt de Huracán Sterrato een speciale rijmodus, enkel en alleen voor hem. Naast de bekende modi Strada (voor op de weg) en Sport (voor, eh, sport) kun je kiezen voor Rally, waarmee er meer vermogen naar de achterwielen gaat voor extra zijwaartse lol. Op zijn snelst moet de Huracán Sterrato in 3,4 seconden van 0 naar 100 km/u schieten. De topsnelheid is 260 km/u. Niet de snelste Lamborghini ooit, maar ook niet bepaald een schildpad. En er zijn vast veel miljonairs in landen met slechte wegen die hiermee een stuk vlotter uit de voeten kunnen dan met een standaard-supercar…

Lamborghini gaat er 1.499 bouwen en de productie begint in februari 2023. Wanneer de rally-Lambo’s op de weg zullen verschijnen, weten we nog niet; net als de prijs. Wel is bekend dat je je Lamborghini Huracán Sterrato kunt bestellen in 350 verschillende kleuren voor het exterieur. Voor de leren en alcantara bekleding heb je de keuze uit 60 kleuren. We verwachten een heleboel pimpelpaarse en goud-chromen exemplaren, als we de gemiddelde Lambo-klant goed inschatten.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)