Elektrische auto’s hebben nog een aantal uitdagingen. Het gewicht is er eentje, maar ook de kans op een plotselinge crematie is een pijnpunt. Intussen zijn er verschillende initiatieven opgezet om EV’s veiliger te blussen, maar is dat wel terecht? Uit een recent onderzoek blijkt dat benzineauto’s en dieselauto’s veel vaker afbranden dan EV’s.
The Guardian verzamelde de data over autobranden in Noorwegen (EV-land bij uitstek), Australië en Zweden. De cijfers zijn duidelijk: elektrische auto’s vliegen veel minder vaak in brand dan benzineauto’s. Ook haalt de krant er data van Tesla bij, dat aangeeft dat hun auto’s in de VS tussen 2012 en 2021 per 1,6 gereden kilometer elf keer minder kans liepen op een autobrand dan het wagenpark als geheel. En dat wagenpark bestaat nog altijd grotendeels uit auto’s met een brandstofmotor.
De cijfers uit de onderzoeken
In Noorwegen vinden vier tot vijf keer zoveel autobranden met benzine- of dieselauto’s plaats dan met EV’s. Een Zweedse overheidsorganisatie kwam erachter dat er 3,8 autobranden waren op 100.000 elektrische of hybride auto’s in 2022. Bij de auto’s met verbrandingsmotoren is dat 68 op de 100.000 auto’s. Ruim zeventien keer zoveel dus.
Dezelfde trend zien we terug in Australië. EV-rijders hebben 0,0012 procent kans om hun auto te zien affikken, terwijl eigenaren van diesel- en benzineauto’s 0,1 procent kans hebben op brand. Hierbij moet wel opgemerkt worden dat aangestoken branden ook bij deze cijfers worden meegeteld. Goed, ondanks dat is het punt wel gemaakt, lijkt ons.
Waarom lijkt het dan alsof EV’s veel vaker afbranden dan benzineauto’s? Colin Walker van Energy and Climate Intelligence denkt het antwoord te hebben. ‘Alle data laat zien dat EV’s veel, heel veel minder kans hebben om vlam te vatten dan hun benzine-equivalent. Er wordt gewoon niet veel over branden van benzine- en dieselauto’s geschreven.’ Oftewel: wederom is niets wat het lijkt op het internet. Aan de andere kant is het blussen van de brand bij een EV wél veel lastiger dan bij een brandstofauto, dus de boze tongen kramen niet alleen maar fabeltjes uit.
Peter heeft op 28 november 2023 geschreven:
Een meer logische verklaring voor deze verschillen lijkt me dat de gemiddelde leeftijd van een EV veel lager ligt dan die van het gemiddelde wagenpark. De meeste problemen bij auto’s komen uiteindelijk door slecht onderhoud en daar heb je de eerste jaren niet veel last van.
Maarten heeft op 28 november 2023 geschreven:
Cijfers en feiten.
Je wil niet weten hoeveel en hoe vaak deze kaart getrokken is in zinloze anti EV discussies of vaker gewoon hatelijke oneliner’s om te bashen.
Die mensen zijn nu stil. Hopelijk blijft dit ook ergens hangen want de wil van mensen alleen die feiten te herinneren die ze willen herinneren, is groot.
Boehoehoe heeft op 28 november 2023 geschreven:
Daar is de kleuter weer met zijn gejank over ‘haat’. Hoe oud ben jij eigenlijk? 12? Get a life.