Als je ‘s ochtends met een restje slaapzand in je ogen aansluit in de file, kun je het bijna niet voorstellen, maar je zit dan in het beste vervoersmiddel van Nederland als het gaat om de bereikbaarheid. Dat concludeert het PBL (Planbureau voor de Leefomgeving) uit in een onderzoek. Zij onderzochten de ‘(on)bereikbaarheid van voorzieningen en banen in Nederland’.
Uit dit onderzoek van de PBL blijkt dat we de auto voorlopig nodig hebben om ergens te kunnen komen. ‘Mensen die toegang hebben tot een auto hebben veruit de hoogste bereikbaarheid van voorzieningen en banen, zelfs in de spitsuren’, wijst het onderzoek uit. Buiten de spits wordt de bereikbaarheid van de auto alleen maar hoger, omdat het dan logischerwijs minder druk op de weg is.
Het OV loopt achter
Reizen met het openbaar vervoer is, met name voor inwoners van landelijk gebied of randen van de stad, geen optie. Een fiets zorgt al voor verbetering, maar zelfs als je de fiets en het OV combineert, kunnen ze volgens het onderzoek niet op tegen de auto.
De onderzoekers zeggen dat het OV in dorpen en stadsranden dermate slecht geregeld is dat het ons grootste pijnpunt is als het gaat om de bereikbaarheid binnen Nederland. Als het OV beter geregeld zou zijn, dan zouden minder mensen de auto pakken en zouden er minder files op de weg zijn.
Waarom is alles binnen Nederland zo slecht bereikbaar?
Maar waarom valt de bereikbaarheid binnen Nederland zo tegen? Voor een gedeelte ligt de schuld bij onze voorvaderen die ons land niet zo praktisch hebben ingericht, maar ook de politiek van nu kan meer doen als je het de onderzoekers vraagt.
Verschillende landen hanteren het 15-minutenstad principe in grote steden. Hierbij moeten voorzieningen binnen 15 minuten bereikbaar zijn met het OV, de fiets of te voet. In Nederland hanteren wij dit principe niet. De onderzoekers vinden dat de politiek hier daar ook naar moet kijken.
Een ander probleem van nu is het nijpende personeelstekort bij partijen zoals de NS. Daar moet ook flink wat gebeuren voordat ze de bereikbaarheid kunnen verbeteren. Voorlopig blijft het dus nog even druk op de wegen, zo lijkt het.
Reacties