De discussie omtrent elektrische auto’s is enorm levendig op dit moment. Iedereen vindt er wel iets van. Sommige mensen zien de voordelen ervan in, andere zien vooral beren op de weg. Gelukkig zijn er geregeld onderzoeken die ons iets meer wegwijs maken in de wereld van nieuwe mobiliteit. Een veelgebruikt argument is dat de productie van een EV dermate vervuilend is, dat het ‘niet uitmaakt’ dat een EV niets uitstoot.

Het International Council on Clean Transportation heeft het onderzoek gedaan naar de totale uitstoot van nieuwe auto’s met diverse aandrijflijnen om te zien wat nu daadwerkelijk vervuilend is. Ze keken naar broeikasgassen, waar CO2 dus ook onder valt. Het ICCT is daarbij heel erg secuur te werk gegaan. Niet alleen hebben ze gekeken naar de uitstoot tijdens het rijden, maar ook de fabricage, productie van de brandstof en de uitstoot bij het demonteren van een auto. Kortom, de complete cyclus.

De uitslag van het onderzoek is kraakhelder: elektrische auto’s zijn verreweg het minst vervuilend (maar nog altijd vervuilend). Hybrides zijn 2,2 (in het geval van sedans) of 2,5 keer (in het geval van SUV’s) vervuilender dan een volledig elektrische auto. Is de plug-in hybride dan de gedroomde kandidaat? Nee, totaal niet eigenlijk, want PHEV is ongeveer 5 keer zo vervuilend als een vergelijkbare EV.

Plug-in hybrides niet alleen vervuilender dan EV

Volgens de onderzoekers is een plug-in hybride dus zelfs vervuilender dan reguliere benzineauto, die 3,5 keer zo vervuilend is dan de elektrische auto. Het grote issue is dat een PHEV zowel erg schoon áls vervuilend kan zijn. Het is maar net hoe je het toepast. Rijd je veel kleine stukken en laad je vaak, dan valt de uitstoot mee. Rijd je veel langere stukken, dan is de accu vrij snel leeg en moet de verbrandingsmotor een extra accu en elektromotor meezeulen (in vergelijking met benzineauto).

Overigens zit er nog flink wat rek in voor de elektrische auto. Het onderzoek heeft in eerste instantie gerekend met reguliere stroom. In het geval van groene stroom kan het voordeel voor de EV nog verder oplopen. Net als de Olympische Spelen houdt het ICCT dit onderzoek om de vier jaar. Het verschil in uitstoot tussen de EV en benzine-alternatieven wordt telkens groter. De verwachting is dat dat gat alleen maar groter zal worden.

Fabrikanten kunnen de elektrische auto’s steeds slimmer en schoner bouwen. Dit terwijl de rek bij de auto met verbrandingsmotor er behoorlijk uit is. Wel bijzonder: American Council for an Energy-Efficient Economy (ACEEE) beweert juist weer dat een PHEV de groenste auto op aarde momenteel.

Reacties

  • JH heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

    Je kan het altijd zelf inschatten.
    Een benzine stoot rond de 14kg/100km uit (inclusief productie benzine, verbruik 5l/100 (zuinige hybride)).
    In Europa ligt de uitstoot van electriciteitproductie tussen de 40 en 660gr/kWh (Polen). (Nederland 268, België 138). Neem 250.
    Om een 80kWh (long range) batterij te produceren wordt er rond de 5600kg Co2 geproduceerd.
    Als een EV rond de 20kWh/100km verbruikt is dat 5kg/100km. Dus 9kg/100km minder dan een benzine . Dus na 5600/9×100=62222km zal een EV minder totale uitstoot hebben dan een benzine (hybride, phev, of mild, met 5l/100). Met Zweedse electriciteit is het punt bereikt op 42000km.
    Elektriciteit wordt groener en groener en daarmee ook de productie van batterijen. EV’s met een batterij van 150kW zijn stoten nog altijd minder uit maar pas na 120000km. Met Poolse electriciteit rijd je wel beter met een benzine voor het milieu (alle andere uitstoot niet meegerekend).

    • Maarten heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

      Niets aan toe te voegen, top!
      Misschien 1 ding dan; de energiemix zal elk jaar schoner worden, waardoor al rondrijdende EV’s elk jaar schoner worden. Dat is bij ICE niet het geval,

      Reageer
    • Adje heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

      Sorry, als er windenergie wordt gebruikt, graag ook het zeer vervuilende fijnstofvan de wieken meenemen.

      Een wiek van een 4MW windturbine weegt 15.700 kg. Per wiek is er een gewichtsverlies van 60 kg per jaar. Per windturbine is dit dus 180 kg per jaar aan fijnstof. In Nederland staan inmiddels een kleine 3000 windmolens en heb je het over West-Europa dan is er sprake van tienduizenden windmolens.

      60kg met Bisfenol A, succes met schoon. Een klein beetje maakt het water al ondrinkbaar.

      Een wiek van een 4MW windturbine weegt 15.700 kg. Per wiek is er een gewichtsverlies van 60 kg per jaar. Per windturbine is dit dus 180 kg per jaar aan fijnstof. In Nederland staan inmiddels een kleine 3000 windmolens en heb je het over West-Europa dan is er sprake van tienduizenden windmolens.

      Bron. https://www.rivm.nl/fact-sheet-bisfenol-a-bpa
      https://www.nrc.nl/nieuws/2020/10/30/wat-zijn-de-wieken-van-oude-windturbines-waard-a4018058

      • JH heeft op 13 augustus 2024 geschreven:

        Toch enige nuance met deze factcheck:
        https://factcheck.vlaanderen/factcheck/windturbines-verliezen-geen-62-kg-per-turbine-aan-microplastic

        CO2 is idd maar 1 aspect. Zonder CO2 of andere vervuilende effecten zal menselijke activiteit nooit zijn. CO2 en methaan, stikstofoxide, ozon zijn wel de broeikasgassen die klimaat gerelateerd zijn. Andere stoffen hebben eerder impact op de gezondheid. Het is een balans maar geen excuus om per definitie niet voor klimaatvriendelijke oplossingen te opteren.

        Reageer
      • Marco heeft op 13 augustus 2024 geschreven:

        Onder een windmolen in Nederland, zit ook nog een fundering van 1000/2000M3 beton.
        Daarbij wordt niet de minst vervuilende beton gebruikt, maar van hoge kwaliteit, met veel cement.
        Als je er van uit gaat dat de vliegindustrie en de cement industrie de meest vervuilende industrieën zijn. Snap je dat windenergie op land niet zo schoon is. Maar niet meegerekend wordt.

        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • McB heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

    Tja, wat wil je horen.

    Een ander Amerikaans non-profit Instituut (https://www.aceee.org/greener-cars) heeft kortgeleden gepubliceerd een rapport gepubliceerd, waar de Prius PHEV als de schoonste auto ter wereld bovenaan de lijst prijkt, schoner dan elke huidige EV
    Zij hebben elk model en uitvoering een score gegeven op basis van de totale levenscyclus.

    Dat een PHEV vervuilender is dan een gewone branstof auto kan nooit kloppen, want de laatste kan geen rem-energie terugwinnen en flikkert alle kinetische energie en slijpsel van de remmen de lucht in.
    Dat een PHEV zwaarder is en daardoor meer brandstof gebruikt is een “brandstof auto idee” dat er van uitgaat dat je kinetische energie niet terugwint. Doe je dat wel, dan speelt gewicht minder een grote rol.

    EV’s stoten op voorhand bij productie een enorme hoeveelheid CO2 uit, dat ze later weer moeten goedmaken.
    Die uitstoot wordt steeds meer, want men wil meer acceradius dus dikker accu’s, waar voornamelijk die CO2 uitstoot door onstaat.
    Dus de EV’s productie worden steeds vuiier door acceradius de wens van de consument.
    En dan moeten eerst nog rijden ook wil er CO2 winst ontstaan.

    Maar ik hoor nu dat de EV verkoop sterk stagneert en havens en parkeertereinen vol met EV’s die soms daar al meer dan een jaar staan. Denk eens aan al die op voorhand uitgestoten CO2.

    Het rapport van green-cars sluit aan op de hybride filosofie van Toyota en die laatste heeft daar vast heel goed over na gedacht.
    Toyota heeft niet voor niets al in 1995 besloten niet naar EV’s over te gaan maar naar een beter alternatie namelijk de Hybride tussenvorm.
    En heeft dat ontwikkeld in een tijd dat het niet allemaal werd gestimuleerd door belastingvoordelen en subsidies.
    Bij mijn weten de enige auto fabrikant die uit eigen beweging een productie straat heeft opgestart die daadwerkelijk al meer dan 25 jaar iets tegen de CO2 uitstoot heeft gedaan.

    Reageer
  • EC Dubost heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

    Waarom zou je uitstoot überhaupt onderzoeken als het er geen merkbaar verschil is?

    • Gaaaap heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

      En weer een leugen van dat figuur dat bewezen feiten ontkent. Je bent vermoeiend.

      Reageer
    Reageer
  • Adje heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

    Vraag wie heeft het onderzoek betaald? Daar is de uitslag dan naar.

    • McB heeft op 17 augustus 2024 geschreven:

      Waarom vind de ene wetenschappelijke non-profit organisatie dit en de andere wetenschappelijke non-profit organisatie heel wat anders.
      De ene zegt PHEV’s zijn zelfs vervuilender dan benzine auto’s.
      De andere zegt de schoonste productie auto ter wereld is een PHEV, de prius, schoner dan de schoonste EV

      Vraag beide organisaties van enkele modellen alle specifieke waardes die meegenomen zijn bij de beoordeling te publiceren en vergelijk deze eens. Dan krijgen we misschien een beter inzicht in hoe het kan dat deze onderzoeken zover uit elkaar lopen.

      Reageer
    • @adje heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

      “The ICCT is an independent, nonprofit research organization founded to provide exceptional, objective, timely research and technical and scientific analysis to environmental regulators. Our work empowers policymakers and others worldwide to improve the environmental performance of road, marine, and air transportation to benefit public health and mitigate climate change.”

      Onafhankelijk dus. Maar dat had je ook heel makkelijk zelf kunnen vinden.

      • Adje heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

        Je kan niet op gebakken lucht leven, geld komt ergens vandaan. Zie bijv. TNO ook onafhankelijk, maar opdrachten van de overheid, bedrijfsleven, wie betaald krijgt zijn rapport. Had je ook zelf kunnen bedenken.

        • Kees heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

          Het klinkt alsof je een beetje vooringenomen bent Adje. Uiteindelijk wordt iedereen door iemand betaald en dit is duidelijk een onafhankelijk instituut.

          • Maarten heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

            @RF, jij hebt duidelijk het omderzoek en zelfs dit artikel niet goed gelezen…

          • Adje heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

            Helaas heb zelf bij TNO gewerkt

          • RF heeft op 12 augustus 2024 geschreven:

            Deze studie beperkt de emissie-vergelijking enkel tot TTW (tank to wheel). Daarbij gaat men vanuit dat dit voor EV’s nul is; maw dat de elektriciteit 100% groen is . … . ALs men WTW (well to wheel) had gebruikt komt men ook nog de hoge transportverliezen van elektriciteit tegen. De emissie van de voertuigproductie wordt berekend; maar niet die van onderdelen; en een EV is daar bepaald slecht in met de batterij-grondstoffen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)