Bij het lezen van dit onderzoek ging onze gedacht direct naar de makers van het Fruit Joy-ijsje. Moeten de makers van het befaamde stoplichtenijsje ineens het recept gaan veranderen? En hoe smaakt de nieuwe kleur dan? Blijkt dat het ijsje al lang niet meer verkocht wordt. Doet toch een beetje pijn. Hoe dan ook: naast groen, rood en oranje willen onderzoekers een extra kleur voor verkeerslichten.

Onderzoekers aan de North Carolina State University bekijken wat er gebeurt met de doorstroming van het verkeer als zelfrijdende auto’s de wegen betreden naast auto’s met menselijke bestuurders. Voor een optimale doorstroom bij kruispunten met stoplichten, willen ze nu een extra ‘wit verkeerslicht’ toevoegen. Overigens maakt de kleur niet uit, maar in het onderzoek nemen ze het wit.

Wat betekent de extra kleur voor het verkeerslicht?

Bij het nieuwe verkeerslicht betekent groen nog steeds ‘gaan’, rood betekent ‘stoppen’ en oranje betekent nog altijd ‘snel gas geven als er geen flitspaal staat’. Of we bedoelen: oranje betekent ‘remmen indien mogelijk’. Het voorgestelde witte verkeerslicht betekent dat je met het verkeer moet meerijden en gewoon de auto voor je moet volgen. Groen, oranje en rood zijn dan gedoofd.

Het witte verkeerslicht geeft aan dat de zelfrijdende auto’s onderling met elkaar communiceren en niet naar de verkeerslichten kijken. Als het witte verkeerslicht brandt, dan moeten mensen die nog wel zelf rijden alleen maar de auto voor hen volgen. Als de autonoom rijdende auto voor je remt, dan moet jij zelf ook remmen. Rijdt de automatische auto door, dan mag je volgen.

Het werkt niet als er te veel mensen rijden

Het witte verkeerslicht werkt alleen als er overwegend zelfrijdende auto’s op het kruispunt zijn. Die communiceren immers met elkaar en remmen automatisch. Merkt het systeem dat er voornamelijk mensen aan het rijden zijn, dan schakelen de verkeerslichten weer over op groen, rood en oranje.

Als 10 tot 30 procent van de auto’s op een kruispunt zelfstandig rijden, dan heeft de extra kleur voor verkeerslichten al zin. De doorstroom bij een wit verkeerslicht verbetert met 3 procent als 10 procent van de auto’s zelfstandig rijdt. Als 30 procent autonoom rijdt, dan is er 10,7 procent minder vertraging als het witte verkeerslicht brandt.

Voor nu zijn er nog geen concrete plannen om het nieuwe verkeerslicht door te voeren. Daarvoor moeten de zelfrijdende auto’s eerst een stukje beter worden.

Reacties

  • Maikel heeft op 21 februari 2023 geschreven:

    En wat denken deze onderzoekers dan water fietsers en voetgangers gaan doen als dit witte licht brand?

    Reageer
  • Jeroen heeft op 21 februari 2023 geschreven:

    Zelfrijdend gaat er nooit echt komen, het is meer een show kijk wat we kunnen. Je kan beter oranje gebruiken om aan te geven dat de stoplicht groen wordt dit bespaart veel meer volgens onderzoeken

    Reageer

Laat een antwoord achter aan Maikel Reactie annuleren

(verplicht)