Onverwachte auto's met BMW-motoren

Veel meer dan je denkt

Rolls-Royce Wraith Drift
Toyota Supra driftToyota Supra drift
McLaren F1 deuren
BMW 7-serie 750
Rolls-Royce Wraith Drift
Toyota Supra driftToyota Supra drift
McLaren F1 deuren
BMW 7-serie 750

BMW is de beroerdste niet en als jij een geinig project hebt, zoals de snelste straatlegale auto ter wereld, dan mag je een passende motor komen uitkiezen. Zo zijn er inmiddels heel wat bekende auto’s met BMW-motoren, zoals de McLaren F1, Toyota Supra en Wiesmann MF30 (en GT). Maar er zijn een hoop andere modellen die hun voorwaartse momentum lenen uit Beieren. Dit zijn onverwachte auto’s met BMW-motoren.

Rover 75 en MG ZT

Rover 75 MG ZT

BMW is gek op Engelse merken. De Duitsers kochten Rolls-Royce, Mini en zelfs Rover. In een poging het merk nieuw leven in te blazen, legden ze de M47R-dieselmotor in de Rover 75 en MG ZT. Het was niet genoeg om het merk te redden. Tegenwoordig is MG in Chinese handen en hoor je van Rover nog maar weinig.

Ascari FGT en KZ1

Het automerk van Klaas Zwart, vernoemd naar coureur Alberto Ascari, begon zoals veel aspirant-autobouwers met een V8 uit de fabriek van Chevrolet. Maar toen de eerste auto, de FGT, het productiestadium bereikte, werd er gekozen voor de 4,4-liter V8 van BMW. Maar dan met wat extra vermogen van tuner Hartge. Bij de KZ1 ging het merk wederom voor een V8 van BMW, de S62-motor.

Lincoln Continental

Je zou nooit verwachten dat zoiets typisch Amerikaans als een Lincoln zichzelf hard zou vernederen met een dieselmotor. Dit is de auto die, toen drempels nog kuilen waren, een 7,6-liter V8 had en meer veerweg dan een afgeleefd pocketspring-matras. Maar na de oliecrisis in de jaren zeventig moesten ook de titanen veranderen. General Motors probeerde een dieselmotor van een benzinemotor te maken, wat jammerlijk mislukte. Ford deed het slimmer en shopte voor zijn luxemerk Lincoln bij BMW voor de M21 2,4-liter dieselmotor.

UMM Alter II

Foto('s): Spanish Coches

UMM duidt hier niet op de twijfelachtigheid van het model. Dit is een poging tot het bouwen van een Land Rover van Uniāo Metalo-Mecânica, uit Portugal. Ze deden het erg goed bij paramilitaire organisaties op het Iberisch schiereiland, net als in Angola en Congo. Er werden meer dan 10.000 eenheden verkocht en zelfs paus Johannes Paulus II reed ermee in Portugal. De UMM kwam met een keuze uit twee BMW-diesels en zelfs de zes-in-lijn uit de 525i (E34).

Vixen 21D

Foto('s): Mr. TinDC

Dit moet wel een van de coolste campers ooit zijn. Zijn lage, gestroomlijnde carrosserie werd ontwikkeld in een windtunnel en opties als een tweepersoonsbed en een magnetron moesten klanten over de streep trekken. De zes-in-lijn-diesel komt van BMW, de luchtvering van Cadillac en de transaxle-versnellingsbak is afkomstig van Renault.

De Tomaso Guarà

Dit is de laatste De Tomaso uit de hersenpan van Alejandro de Tomaso. Hij was gebaseerd op de Maserati Barchetta-racer en werd gebouwd in Modena. Deze auto moest een Maserati-badge dragen, maar De Tomaso verkocht zijn aandelen (en daarmee zijn controle) van Maserati aan Fiat en had daarna niet zoveel meer te zeggen. Dus werd het de eerste De Tomaso sinds de Pantera. Hij kreeg de M60 V8 uit de 840Ci. Later kwam er een zwaardere 4,6-liter Ford-motor in.

Rayton-Fissore Magnum 3.5

Foto('s): Maseratilaforza

Nooit van gehoord? Maak dan even notities om je maten later mee te vervelen. Het ontwerp komt van Tom Tjaarda, die onder meer de 124 Spider, De Tomaso Pantera en Ferrari 365 California tekende. Hij leende wat inspiratie van Range Rover. De motoren waren een vreemde ratjetoe van greatest hits: de Busso V6 van Alfa, een 2.0 met supercharger van Lancia en in een andere versie de 3,5-liter zes-in-lijn (M30) van BMW. Later lepelden ze er een Amerikaanse V8 in en noemden ze ‘m LaForza.

Siemens DuoCombino

Foto('s): Wassen

Rare auto, niet? Dat komt doordat het een tram is. De Siemens DuoCombino gaat ver buiten de stad en gebruikt daarom geen elektriciteit, maar diesel. In deze tram ligt een BMW 3,9-liter biturbo V8-dieselmotor. Deze diesel lag in 2009 ook in de BMW 7-serie.

Brutus

Brutus V12

We eindigen met een knal. Dit is Brutus, een combinatie van een LaFrance uit 1908 met een 46-liter twaalfcilinder uit de luchtvaart. Deze BMW-motor weegt 510 kilo, produceert iets meer dan 500 pk en komt uit 1925. Brutus moet tot wel 200 km/u kunnen halen. Zou jij het durven?

Reacties
  1. Peter zegt op 15 maart 2020 om 21:36:

    De Peugeot Rcz

  2. Bas Vries zegt op 13 maart 2020 om 16:17:

    De landrover Rangerover l322 is geheel door BMW gebouwd inclusief motor van 2002 tot 2005 de auto is een BMW met Rangerover logo.

  3. Erik zegt op 10 maart 2020 om 12:58:

    De s62 V8 van de Ascari is niet een 4.4l maar de 5l welke ook in de M5 E39 zit en Z8

    • Thomas zegt op 11 maart 2020 om 23:04:

      4,9 l V8, bijna goed 😉

  4. Arthur zegt op 10 maart 2020 om 10:43:

    Bertone had ook een Bmw m40 motor in een 4×4 auto, op basis van Daihatsu Feroza

    • Peter zegt op 15 maart 2020 om 21:35:

      De Peugeot Rcz

  5. […] Source link TopGear […]

  6. Pim Zomer zegt op 9 maart 2020 om 20:08:

    De Wiessmann GT

  7. E Wijnsma zegt op 9 maart 2020 om 18:49:

    Auto’s waar een BMW motor in ligt , Opel omega diesel

    • Dick zegt op 13 maart 2020 om 22:02:

      Jaren in gereden, over de 3 ton aan km’s. De motor heeft alleen zijn onderhoud gehad. Verder geen kosten. Een super goede motor.

    • Corneille zegt op 10 maart 2020 om 13:27:

      Ik had een Landrover Freelander die had een 6 cyl BMW moter uit 2001
      Was geen succes binnen een jaar scheur in cilinder wand 2 maanden wachten op nieuwe moter, gelukkig wel onder garantie

      • Mrdv zegt op 10 maart 2020 om 14:54:

        Freelander heeft een BMW diesel en een v6 van Rover. Dus geen 6 in lijn uit een BMW.

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws