De tijd vliegt voorbij. Dat zie je niet alleen aan je terugtrekkende haarlijn of grijzende slapen, maar ook aan de auto’s die binnenkort terugkomen uit de lease. Gevoelsmatig is het nog niet zo lang geleden dat heel Nederland massaal een Tesla Model 3 kocht, maar dat is vijf jaar geleden.
Die Model 3 wordt heel goedkoop als tweedehands, maar er is een aantal andere elektrische auto’s uit die periode. Wellicht waren die minder populair, maar toch zullen ook die elektrische auto’s goedkoop worden in 2025.
Meer tweedehands elektrische auto’s op de markt
De reden dat de Model 3 aantrekkelijk kan worden, is simpel. De Tesla Model 3 heeft een paar sterke troeven: veel vermogen, acceptabele range, ruimte voor vier personen. Het is gewoon een complete auto. Andere EV’s die tweedehands op de markt komen, zullen ook nog goedkoper worden.
Daarom keken we naar elektrische auto’s die vanaf nu ineens heel erg interessant kunnen worden qua prijs. Het zijn dus geen Tesla Model 3-concurrenten, maar wel elektrische auto’s die vanaf 2025 goedkoper worden, net als die Model 3.
BMW i3S
Eigenlijk kun je de BMW i3 het beste zien als een opvolger voor de Audi A2. Als occasions waren ze altijd relatief prijzig, want je kunt ze spotgoedkoop rijden. Nu er Tesla’s aankomen met betere specs voor minder geld, zullen de i3’s verder gaan zakken.
Het mooie is dat je het facelift-model zelfs kunt krijgen. Tip: de i3S met 120Ah-batterij is de betere koop. Die zijn nu nog 20.000 euro, maar zullen flink zakken. Gewone oudere i3-tjes komen naar verwachting ver onder de 10k. Ook prettig is het lage gewicht van 1.265 kilo.
Hyundai Ioniq Electric
De Hyundai Ioniq is een overduidelijke Toyota Prius-kopie die in technisch opzicht verder ging dan zijn Japanse voorbeeld. De Ioniq kon je krijgen als hybride, plug-in hybride of een volledige elektrische variant. Het is niet echt een sexy auto, maar je kan met vier personen op pad.
De range is net voldoende voor de meeste mensen, de accu is niet heel groot. Het voordeel daarvan is dat het gewicht met 1.502 kilo reuze meevalt. Het ziet er alleen niet zo spannend uit, maar deze elektrische auto zal vast goedkoop worden in 2025.
Jaguar I-Pace
Dit moet wel heel erg goedkoop gaan worden. De Jaguar I-Pace was ooit een vooruitstrevende auto met Auto van het Jaar-trofee. Het grote nadeel is het laden: dat gaat niet supersnel. Eigenlijk traag. Ze rijden wel erg prettig en de range is ook acceptabel.
Qua looks is het nog steeds een moderne auto, zij het niet echt een archetype Jaguar. Ook deze elektrische auto wordt heel goedkoop in 2025. De prijzen zitten ze nu al onder de 20 mille, daar zal nog wel een hap af gaan volgend jaar.
Renault Zoe
Renault was destijds een van de eerste merken met een kleine elektrische auto. De Renault Zoe is een geinige hatchback van het formaatje Clio. De Zoe kun je al voor lage prijzen krijgen, maar wij raden aan om echt even de R110 in de gaten te houden.
Die wordt binnenkort vijf jaar oud en heeft meer vermogen en actieradius dan de oudere types. Ook het interieur is er op vooruitgegaan. Qua prijzen zit de R110 nu al net onder de 10.000 euro, dus die zakt nog wel eventjes door. Let op: die batterij is een huur-item.
Audi e-tron quattro
De Audi e-tron is de perfecte elektrische auto voor mensen die niet van elektrische auto’s houden. Het is namelijk gewoon een grote crossover van Audi. Ja, het gewicht is voelbaar hoog (2.370 kilo) en de range van het 50-model is zeer beperkt, maar daardoor prijstechnisch interessant is.
De prijzen beginnen nu bij 25.000 euro, maar dat zou zo maar onder de 20 mille kunnen gaan zakken. Als je toch alleen maar korte stukjes rijdt, is dit een ideale auto. Laden kan ook best snel.
Opel Ampera-E
De Opel Ampera-E wordt vaak vergeten. Ook toen ie nog nieuw was. Maar dit kan straks echt een topdeal worden. Het is een compacte crossover die er nog altijd vers uitziet. In technisch opzicht was het eigenlijk ook niet gek, de WLTP-range is ongeveer 380 kilometer.
Qua prijzen wordt het echt interessant, want ze zijn nu al voor minder dan 14 mille te vinden. Als de tweedehands Model 3’s er komen, zal de prijs zo onder de 10k kunnen zakken. Dan heb je er een prima gezinsauto aan. Het gewicht van 1.602 kilo valt relatief mee.
Kia e-Niro
De beste elektrische auto die je in 2025 tweedehands kunt kopen, waarschijnlijk. De Kia e-Niro is een crossover die met de 65 kWh-batterij een (voor zijn tijd) flinke range (455 kilometer) heeft. Spannend wordt het niet aan boord van deze auto, maar je hebt een compacte crossover die eigenlijk niets verkeerd doet.
Het gewicht van 1.702 kilo is niet heel laag, maar je hebt dan wel de grote batterij. De goedkoopste Kia e-Niro zit nu zo rond de 17.500 euro, dus die gaan vast flink onder de 15 mille zitten na de jaarwisseling.
Chris heeft op 27 oktober 2024 geschreven:
Ik mis in dit overzicht toch echt de E-Golf. Een auto die zich gewoon bewezen heeft als kwalitatief top, het is gewoon een golf, dus ruimte voor 4 personen en super efficiënt. Het model vanaf 2017 gaf je tussen de 200 en 250 km wat voor de meeste particulieren meer dan genoeg is. Ook deze auto wordt vanaf volgend jaar zeer bereikbaar.
Buddenbreuk heeft op 5 november 2024 geschreven:
Alleen gekken kopen elektrische occasion, kwaliteit van Tesla is beroerd en veiligheid n zeker niet beter dan andere aanbieders, software op wielen dat is Tesla, ben niet overtuigd dat elektrische autos ook daadwerkelijk het milieu en natuur verbeteren,denk dat fijnstof gevaarlijker is dan wat uit de uitlaat tegen woordig komt,COPD komt niet door roken maar door fijnstof, Rotterdam is een grote vuilnisbelt door de Petrochemische net als Amsterdam door Tata Steel,de industrie in het algemeen is zeker voor 75% verantwoordelijk voor milieu/ natuur schade niet de automobilisten,
John K heeft op 26 oktober 2024 geschreven:
Einde voordelig EV rijden .Eindelijk worden EV gelijk gesteld als brandstofauto’s.We praten niet over kinderarbeid voor grondstoffen van electro motoren.Stikstof van banden wat enorm is toegenomen.Electriteit word opgewekt door centrales.Wat verbranden die????
Antwoord heeft op 26 oktober 2024 geschreven:
Een steeds groter deel van de elektriciteitsmix bestaat uit wind en zon. In 2019 nog een kwart en in 2024 al de helft. Om je vragen te beantwoorden: die verbranden dus helemaal niets.
Bart-S heeft op 26 oktober 2024 geschreven:
Ik hoop dat het artikel klopt dat de prijzen gaan zakken.
Ik heb nu zelf een Audi a2 als 2e auto en ben opzoek naar een BMW i3.
De prijzen vind ik nog net te hoog op dit moment en de Audi is nog niet op maar hou mijn ogen open voor een mooie i3.
Daarbij is een i3 ook lekker licht, wat goed is voor de mrb straks.
Adla heeft op 26 oktober 2024 geschreven:
Jarenlang konden topmanagers met hun Tesla’s van ruim 100000 euro gratis over Neerlands wegen scheuren met dikke subsidies
Nu het klootjesvolk de electrische tweedehandjes in zicht krijgen wordt EV rijden obetaalbaar gemaakt. Klimaat? Ha,ha,ha….
Bart-S heeft op 27 oktober 2024 geschreven:
Waarom onbetaalbaar? €0,23 per kWh en een verbruik van 16kwh per 100 km, dus €3,68 per 100 km kan ik geen benzine of diesel auto voor rijden. Daarbij is het zo dat als je zonnepanelen hebt het nog veel goedkoper wordt. De mrb voor een i3 valt straks ook wel te overzien.