Het is altijd een spannend moment als je de auto naar de garage brengt voor onderhoud. Zeker als er een piepje, rammeltje of kraakje is. Is het iets kleins? Of moet je de vakantie naar Tenerife afzeggen, omdat je de distributieketting van de auto moet vervangen? In de meeste gevallen zijn de gefactureerde kosten terecht, maar het blijkt dat één op de 6 autobezitters betaalt voor onderhoud dat niet is uitgevoerd. Dat blijkt uit groot onderzoek van Radar.
Het grote probleem is dat de meeste mensen niet voldoende onderlegd zijn om te kunnen controleren wat de garage precies heeft gedaan. En als dat wel het geval was, dan zou die persoon het onderhoud natuurlijk zelf doen. Er schijnen dus nog steeds garages te zijn die van de gelegenheid gebruik maken. Volgens het onderzoek van Radar heeft bijna één op de 6 autobezitters het vermoeden dat er wel kosten worden in rekening gebracht, maar zijn deze niet gemaakt.
Nuance is wel op zijn plaats
Dat is overigens wel een belangrijke nuance. Het is niet zo dat één op de 6 mensen wordt opgelicht door hun garage, maar dat het vermoeden dus bij de klant bestaat. In sommige gevallen is het overigens volkomen terecht. Bij 23 procent van de facturen staat niet vermeld wat teer is uitgevoerd en gecontroleerd bij de onderhoudsbeurt. Maar erger is dus als er onderhoud in rekening wordt gebracht, dat niet is uitgevoerd. Er is geen verschil tussen merkdealer of lokale garage: het komt bij beide voor.
Het gaat geregeld fout met dingen die lastig te controleren zijn en veel voorkomen. Het vervangen van de vloeistoffen (olie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof). Een andere kostenpost: batterijen vervangen van sleutels terwijl deze door de eigenaar al vervangen waren. Ruitenwisservloeistof is een heikel punt: ook al is het reservoir tot de nok toe gevuld, dan nog zijn er garages die er een litertje (of meer) factureren voor een literprijs waar ze bij Johnnie Walker van beginnen te blozen.
Mensen zeuren bij onderhoud ook om ruitenwissers
In het verlengde daarvan zijn ook de ruitenwissers een heikel punt. Die worden volgens de respondenten ook te vaak onnodig vervangen. Nu zijn er mensen die dan vragen naar de oude wissers, waarop de garagehouder dan ‘kribbig’ reageert. Juist. Allereerst: nieuwe ruitenwissers zijn altijd prettig en ze zijn goedkoop. Ten tweede: vragen naar oude ruitenwissers als bewijs is misschien wel heel erg gierig, dus we kunnen ons die kribbige reactie wel voorstellen.
Lees ook: De APK wordt anders in 2025: dit gaat er voor jou veranderen
Ergo: naar aanleiding van het onderzoek zou je kunnen zeggen dat garages je bewust misleiden met het onderhoud. Dit ligt dus veel genuanceerder. Bespreek duidelijk met de garage wat er gaat gebeuren en wat ze gaan doen. Ook kun je afspreken met de garage dat ze je even bellen als de kosten boven een bepaald bedrag uitkomen (de meesten doen dat al). Ten slotte kun je nog eventjes vragen om een foto van het nieuwe onderdeel of reparatie.
Grodam heeft op 20 januari 2025 geschreven:
Dat er vaak een liter ruitenvlieistof en koelvloeistof wordt berekent komt omdat je een onderhoudsoakket af neemt voor 1 prijs
Bij de 1 gaat er niks in bij de ander 3 liter dan betalen ze alle bij 1 liter
Als je dit niet wil wordt alles als los berekent dan wordt de rekening wel wat hooger
Zo betaal je ook een eigenbijdragen kleinmateriaal
En betaal je 1,5 uur loon
Terwijl de monteur met een kleinebeurt max 40 min bezig is
Je koopt een oakket voor 1 orijs aks je daar niet accord mee gaat moet je het niet doen of iddalles los nemen dan betaal je precies wat je krijgt maar dan is het factuur wel 150 euro hoger
Johan heeft op 20 januari 2025 geschreven:
Ruitenwissers zijn inderdaad goedkoop Bestel ze dan zelf op autodoc bij de garage kost deze al snel €100 een setje en wat ik ook veel zie is dat ze verkeerde wissels monteren en daar heb ik helemaal een hekel aan of accu’s die er niet inhoren omdat ze de maat even niet op voorraad hadden. Remvloeistof hoeft niet periodiek vervangen te worden dit kan je gewoon meten net als koelvloeistof dit kan je ook meten meten is weten vraag of ze het mee te waar je bij staat en het aantonen Ik heb jaren gewerkt bij een garage bij Subaru en Mitsubishi in Hilversum wij kwamen er zo vaak mensen tegen die bij andere garage geweest waren en inderdaad een poot uitgedraaid waren maar op de manier hoe wij werkte was het niet meer vol te houden wij zijn dan ook gestopt. En eerlijke garagehouder kan ook niet overleven vooral niet als je in de subaru rijdt of een Mitsubishi deze hebben gewoon geen tot weinig onderhoud nodig Je kan niet gerust 3 ton meerijden zonder er iets aan te doen
Reinier heeft op 20 januari 2025 geschreven:
Mijn ervaring is dat iedere garagehouder vindt dat ik bij de andere garagehouder ben opgelicht. Ze weten het altijd beter.
alexander heeft op 20 januari 2025 geschreven:
een paar dingen: ruitenwissers goedkoop?? check eerst eens wat je zegt.
batterijtjes? worden vaak (bij dealer)standaard vervangen zonder te kijken of dat nodig is.
en wat te denken van gecontracteerd onderhoud zoals in de leasemarkt en service contracten afgesloten bij de dealer!
ik heb zelf een geintje meegemaakt bij de lokale bmw dealer waar remvloeistof vervangen moest worden maar dit hebben ze niet gedaan ze hebben alleen het lampje gereset. (had ik onomstotelijk bewijs voor) ik ben idd wel technisch genoeg om dat te merken ,en zeker na dit geintje sta ik naast de auto als er aan gewerkt word. maar triest is het wel!