Het is altijd een spannend moment als je de auto naar de garage brengt voor onderhoud. Zeker als er een piepje, rammeltje of kraakje is. Is het iets kleins? Of moet je de vakantie naar Tenerife afzeggen, omdat je de distributieketting van de auto moet vervangen? In de meeste gevallen zijn de gefactureerde kosten terecht, maar het blijkt dat één op de 6 autobezitters betaalt voor onderhoud dat niet is uitgevoerd. Dat blijkt uit groot onderzoek van Radar.

Het grote probleem is dat de meeste mensen niet voldoende onderlegd zijn om te kunnen controleren wat de garage precies heeft gedaan. En als dat wel het geval was, dan zou die persoon het onderhoud natuurlijk zelf doen. Er schijnen dus nog steeds garages te zijn die van de gelegenheid gebruik maken. Volgens het onderzoek van Radar heeft bijna één op de 6 autobezitters het vermoeden dat er wel kosten worden in rekening gebracht, maar zijn deze niet gemaakt.

Nuance is wel op zijn plaats

Dat is overigens wel een belangrijke nuance. Het is niet zo dat één op de 6 mensen wordt opgelicht door hun garage, maar dat het vermoeden dus bij de klant bestaat. In sommige gevallen is het overigens volkomen terecht. Bij 23 procent van de facturen staat niet vermeld wat teer is uitgevoerd en gecontroleerd bij de onderhoudsbeurt. Maar erger is dus als er onderhoud in rekening wordt gebracht, dat niet is uitgevoerd. Er is geen verschil tussen merkdealer of lokale garage: het komt bij beide voor.

Het gaat geregeld fout met dingen die lastig te controleren zijn en veel voorkomen. Het vervangen van de vloeistoffen (olie, koelvloeistof en ruitenwisservloeistof). Een andere kostenpost: batterijen vervangen van sleutels terwijl deze door de eigenaar al vervangen waren. Ruitenwisservloeistof is een heikel punt: ook al is het reservoir tot de nok toe gevuld, dan nog zijn er garages die er een litertje (of meer) factureren voor een literprijs waar ze bij Johnnie Walker van beginnen te blozen.

Mensen zeuren bij onderhoud ook om ruitenwissers

In het verlengde daarvan zijn ook de ruitenwissers een heikel punt. Die worden volgens de respondenten ook te vaak onnodig vervangen. Nu zijn er mensen die dan vragen naar de oude wissers, waarop de garagehouder dan ‘kribbig’ reageert. Juist. Allereerst: nieuwe ruitenwissers zijn altijd prettig en ze zijn goedkoop. Ten tweede: vragen naar oude ruitenwissers als bewijs is misschien wel heel erg gierig, dus we kunnen ons die kribbige reactie wel voorstellen.

Lees ook: De APK wordt anders in 2025: dit gaat er voor jou veranderen

Ergo: naar aanleiding van het onderzoek zou je kunnen zeggen dat garages je bewust misleiden met het onderhoud. Dit ligt dus veel genuanceerder. Bespreek duidelijk met de garage wat er gaat gebeuren en wat ze gaan doen. Ook kun je afspreken met de garage dat ze je even bellen als de kosten boven een bepaald bedrag uitkomen (de meesten doen dat al). Ten slotte kun je nog eventjes vragen om een foto van het nieuwe onderdeel of reparatie.

29 reacties op “Op deze slinkse wijze worden mensen opgelicht met auto-onderhoud”

  1. Volgens mij is het meer een kwestie van kies de juiste, niet de grootste. In mijn ervaring zijn de merk garages de grootste oplichters. Ik zit al heel lang bij dezelfde garage, ik vertrouw hem met mijn leven. Hij is nooit te duur en heeft nooit geprobeerd om mij op te lichten. De service is top, even de ruitenwissers vloeistof bijvullen is geen probleem en kost mij niets. Als ik aan kom laat hij bijna letterlijk alles uit zijn handen vallen en vraagt hij wat hij voor me kan doen. Even twee bandjes wisselen? €60. Ik moet er wel bij zeggen dat ik iedereen ook naar hem stuur voor reparaties. Zo ook mijn moeder met haar Twingo, Renault €480, bij hem €325, zelfde uurloon, zelfde reparatie, zelfde onderdelen. Ik zal niet zeggen dat alle merk garages oplichters zijn, maar vaak komen er nog dingen bij etc. Een kleine garage zal vaak alleen het nodige doen of als je er om vraagt extra. Vaak is uiteindelijk de garantie hetzelfde tenzij de auto gloednieuw is. Veel merken doen moeilijk over garantie als reparaties, onderhoud en keuringen niet bij een aangesloten garage gedaan wordt (met name onderhoud). Een vriend van mij werkte voor Porsche en die zijn heeeeeeel moeilijk daarmee. Onderhoud was wel al gauw €2000.

  2. Mijn garage (officiële merkdealer) heeft ook eens getracht om me een niet uitgevoerd werk en materiaal te laten betalen.
    Op de factuur stond naast andere werken ook vermeld dat de remolie vervangen was. Dat leek me “verdacht”.
    De afsluitdop van het reservoir zat flink onder het stof. Toch was er geen enkel spoor te vinden van vingers die plaatselijk het stof verwijderd zouden moeten hebben bij het los- en vastschroeven van de betreffende dop.

  3. In september 2023 liet ik de APK keuring van mijn Renault Clio doen bij een officiële Renault dealer, hij was nl. de goedkoopste in de buurt. Toen ik de afspraak online had gemaakt realiseerde ik mij pas dat men zéker iets zou vinden wat niet deugde aan mijn voertuig want voor €29,95 gaat een gerenommeerde garage geen uur aan een auto werken (controleren)
    En precies zo was het!
    Ik kon wachten op mijn auto en na een klein uur kreeg ik de mededeling dat mijn auto klaar was maar wel wel met afkeur.
    Ze hadden een prima keuringsrapport bijgeleverd met een foto van een defect lampje bij de kentekenplaat, een foto van de remlichten deze lampjes moesten vervangen worden omdat de coating eraf was. Verder een foto van de beschermhoes die ze over de bestuurdersstoel hadden getrokken en in kleine lettertjes stond dat de rubber ashoes rechts voor vervangen moest worden. De man aan de balie zei: ‘ Meneer laat u het hier maken? Waarop ik vroeg wat die reparatie zou kosten zei hij €425,-
    Ik zei ik betaal alleen de keuring en verder niets. Ik ben vervolgens voor een second opinion naar een andere garage gereden alwaar men met twee monteurs naar een defecte ashoes heeft gezocht maar niets gevonden.
    Zo worden mensen vreselijk beet genomen in garages! Het is om te huilen
    Ik heb een gepeperde mail gestuurd naar het betreffende bedrijf. Hun reactie was dat ik het geld van de keuring terug kon halen.

    Groetjes Math Wijns

    • Ik ken ook een staaltje van bedrog. Een familie lid bracht zijn auto altijd bij de merkdealer. Bij elke beurt werden zijn ruitenwissers vervangen terwijl ze vlgs hem nog ok waren. Heeft hij voor een vlgde beurt vrijwel onzichtbare markeringen op zijn prima wissers aangebracht en gevraagd of ze bij evt. vervanging zijn oude wissers in de kofferbak wilde leggen. Bij ophalen auto na beurt weer nieuwe wissers. “Oude” lagen in kofferbak en waren toch kapot maar. …….. de markering die mijn oom had aangebracht stond er niet op. Ze hadden dus kapotte wissers van een andere klant teruggelegd om zgn. te bewijzen dat zijn wissers kapot waren!

      • Bij dergelijke reacties vraag ik mij af wat de intentie van die monteur is?.Hij wordt er zelf niets beter van, de merkdealer wordt afgerekend op zijn CSI score (hier is ook zijn dealermarge van afhankelijk) en de reviews die geplaatst worden bij dergelijke gevallen kosten meer dan het op zou leveren.
        Zou het kunnen zijn dat er af&toe een (onbedoelde) fout gemaakt wordt bij het factureren? Merkdealers werken met menu prijzen om zo een landelijke eenheidsprijs te hanteren, als een monteur niet communiceert dat hij iets uit dit menu niet uitgevoerd heeft wordt er een, onbedoeld, foutieve factuur opgesteld. Er is geen dealer te vinden waarbij de receptionist/Service adviseur zit te wachten op vervelende discussies met klanten.

  4. Let vooral ook eens op de prijs van een liter(of meerdere natuurlijk) van motorolie. Dit loopt soms helemaal de spuigaten uit!

    • Inderdaad €28,oo per liter bij de dealer en €8,50 on de Handel zelfde type en zelfde merk Is op totalen carter en filter ( 4,75 liter) zeer groot

      • Vlgs mij is €8,50 per liter nog teveel!
        Olie die vlgs de autofabrikanten aan alle specs voldoet is te koop bij bijv. de Aktion voor €5,- per liter (5W30 c3)..

    • 25 euro voor een paar ruitenwissers is net zo goedkoop als die ruitensproeiervloeistof van Jonnie Walker…..
      Maar wat ook lekker ondoorzichtig is, is banden….

      • “In de meeste gevallen zijn de gefactureerde kosten terecht, maar het blijkt dat één op de 6 autobezitters betaalt voor onderhoud dat niet is uitgevoerd. Dat blijkt uit groot onderzoek van Radar.”

        De nuance in het eigen artikel ontbreekt. Want dat maakt het sensationeler?

        • Ik markeer alle dingen die zogenaamd
          Moeten vervangen worden
          En/of herstelling die niet uitgevoerd worden maar die deze dingen WEL AANREKENEN.

          Dirk.

  5. Me auto wordt met startknop gestart maar ze hebben niet de handeling gedaan en heb hun laten zien hoe ze moet starten maar het ging fout nu is me startknop kapot gemaakt en nu doet alleen de druppel maar de start ga niet aan
    En loop ik risico op een boete van rdw omdat ze hebben me startknop kapot gemaakt dat nu me auto kan niet keuren en riskeer ook een boete

  6. Weet je, het is allemaal niet zo moeilijk. Ik kom al 30 jaar bij dezelfde garage en heb al 30 jaar dezelfde ervaring. Bouw een goede relatie met de werkplaats chef en GEEF je vertrouwen. Ik heb ooit gezegd “luister, ik geef je al m’n vertrouwen MAAR als ik d’r achter kom dat je me belazerd betaal ik gewoon maar kom nooit meer”. Ik heb ze nog NOOIT ergens op kunnen betrappen. Natuurlijk werd of wordt ik weleens gebeld met een nare mededeling🤷‍♂️. Dure rekeningen zijn nooit leuk maar onoverkoombaar. Naar autodoc rennen en zelf doen werkt ook niet veel vertrouwen. Maar dat is typisch Nederlands, het mag niks kosten en dat soort dingen (ruitenwissers enz.) doe ik zelf wel. Spreek gewoon een goed bedrag af of doe het af en toe buiten de boeken om. Iedereen blij. Niet altijd voor een dubbeltje op eerste rij willen zitten. Veel mensen switchen ook iedere keer van garage omdat pietje op de andere hoek weer ff goedkoper is, nee dat wekt lekker veel vertrouwen. Het zelfde dat iedereen naar de Kwikfit gaat om z’n banden te laten vervangen omdat het daar goedkoper is🤷‍♂️. Gun je “thuis” garage ook een voordeeltje, ook zij kunnen je banden vervangen. Deze zal ook gelijk even verder kijken of je auto niet iets meer mankeert, terwijl hij je banden vervangt. Althans, dat is mijn ervaring 😉

  7. Zeer jammer om te horen dat zoveel mensen een negatieve ervaring hebben. Autodealers zijn altijd al een makkelijk doelwit geweest terwijl je door bijvoorbeeld internet providers of verzekeraars vaak veel harder belazerd wordt. Zit zelf al meer dan 20 jaar in het autovak, probeer altijd goede service te leveren tegen de prijs dat het gewoon kost en er zijn veel bedrijven die dat zo willen. Als dat niet goed is laat jezelf dan lekker bedonderen bij de grote dealers des lands of doe het zelf en klaag niet zo.

    • Ja, daar kan ik me ook wel in vinden. De meeste mensen gaan naar de merkdealer terwijl dat nou vaak de grootste oplichters zijn. Ik ben geen automonteur, maar wel verdomde handig. Ik kan een hoop en heb ook een hoop geleerd door het zelf uit te zoeken en naar meetings te gaan. Ik ga ook al 15 jaar naar dezelfde kleine garage en die vertrouw ik volledig, het is zelfs zo dat hij nooit moeilijk doet en ook veel gratis voor me doet, ruitenwissertje hier drupje olie daar en even de vloeistoffen navullen. In ruil heb ik zijn klantenbestand aangevuld en kan hij het werk eigenlijk niet meer aan. Gelukkig heeft hij voor mij altijd tijd en heb ik meer tijd voor mijn hobby.

  8. Oké, toch even mierenbevredigen over opmerking dat ruitenwissers niet duur zijn. Maar de garage waar ik kwam in Lisserbroek verving standaard de ruitenwissers voor die van Valeo. En rekenden 2x zoveel als Bosch ruitenwissers die ik gewoon in de winkel kocht en qua kwaliteit beter vind. Maar doe dit bij iedere klant en op jaarbasis verdien je dik aan dit soort kleine ‘goedkope’ dingen, net als een litertje ruitensproeiervloeistof voor bv 10 euro… doe dit een paar honderd keer per jaar en reken uit je winst. O ja, een dealer in Aalsmeer liet bepaalde onderdelen zien die versleten waren aan hun klanten. Maar een monteur klapte uit de school uit onvrede dat ze in hun magazijn oude onderdelen hadden liggen en die lieten zien… dus ook daar kan je niet op vertrouwen.

  9. Langzaam zijn er geen zelfstandige dealers meer. Ze vallen onder een van de grote dealerbedrijven. Van bovenaf wordt gewerkt met targets op te factureren uren en te slijten onderdelen. Onzin vervangingen, banden met 3,2 mm, ruitenwissers kapot trekken aan de uiteinden, interieurfilter na een 1/2 jaar, remvloeistof niet testen maar altijd vervangen, niet zien dat de koelvloeistof de vorige keer al vervangen is zucht….. Overnames moeten zichzelf terugverdienen!

  10. Dat er vaak een liter ruitenvlieistof en koelvloeistof wordt berekent komt omdat je een onderhoudsoakket af neemt voor 1 prijs
    Bij de 1 gaat er niks in bij de ander 3 liter dan betalen ze alle bij 1 liter
    Als je dit niet wil wordt alles als los berekent dan wordt de rekening wel wat hooger
    Zo betaal je ook een eigenbijdragen kleinmateriaal
    En betaal je 1,5 uur loon
    Terwijl de monteur met een kleinebeurt max 40 min bezig is
    Je koopt een oakket voor 1 orijs aks je daar niet accord mee gaat moet je het niet doen of iddalles los nemen dan betaal je precies wat je krijgt maar dan is het factuur wel 150 euro hoger

  11. Ruitenwissers zijn inderdaad goedkoop Bestel ze dan zelf op autodoc bij de garage kost deze al snel €100 een setje en wat ik ook veel zie is dat ze verkeerde wissels monteren en daar heb ik helemaal een hekel aan of accu’s die er niet inhoren omdat ze de maat even niet op voorraad hadden. Remvloeistof hoeft niet periodiek vervangen te worden dit kan je gewoon meten net als koelvloeistof dit kan je ook meten meten is weten vraag of ze het mee te waar je bij staat en het aantonen Ik heb jaren gewerkt bij een garage bij Subaru en Mitsubishi in Hilversum wij kwamen er zo vaak mensen tegen die bij andere garage geweest waren en inderdaad een poot uitgedraaid waren maar op de manier hoe wij werkte was het niet meer vol te houden wij zijn dan ook gestopt. En eerlijke garagehouder kan ook niet overleven vooral niet als je in de subaru rijdt of een Mitsubishi deze hebben gewoon geen tot weinig onderhoud nodig Je kan niet gerust 3 ton meerijden zonder er iets aan te doen

      • “3 ton zonder er iets aan te doen”?? Lijkt me een beetje overtrokken net als ruitenwissers voor € 100. En waarom zou een eerlijke garagehouder die Subaru of Mitsubishi verkoopt niet kunnen overleven? Omdat deze auto’s zo goed zijn? Waar leven ze dan van? Ja, als je verkondigd dat deze auto’s makkelijk 3 ton zonder onderhoud kunnen lopen zal je weinig te doen hebben. Lijkt mij voor olie en remmen niet zo gunstig. Subaru Mitsubishi worden zeker ook met speciale banden geleverd dan?
        Oké oké ik neem je een beetje in de maling, maar je zou het ook zo kunnen zien dat als jij zo overtuigd bent van de kwaliteit van een merk, je ook snel zou kunnen zeggen “ach deze auto’s zijn zo goed, sla dit en dat maar over met onderhoud maar breng het wel in rekening” want dat zal de klant toch niet in de gaten hebben😉
        Hiermee beschuldig ik je niet hè, tis maar hypothetisch.

        • Hoezo ruitenwissers goedkoop? Bij de APK 1 wisser vv. ( geen klachten of strepen) Dus het waarom is mij een raadsel. Wel ff 60 euro in rekening gebracht! ( vd Veen Gorredijk) Mij zien ze dus nooit weer.

        • Ja, ik ken maar weinig autos de 300000 km kunnen rijden zonder onderhoud. Bijvoorbeeld mijn Mercedes L319, die heeft er nu 350 opzitten na klokje rond en is net weer ingereden, hahaha. Mijn pandatje van 2001 heeft de 3 ton nog niet eens gehaald en er is al voor 5000 aan versleuteld. Hij koste nieuw 5000. Ik heb wel altijd 50% korting op ruitenwissers, want er zit er maar één op voor.

  12. een paar dingen: ruitenwissers goedkoop?? check eerst eens wat je zegt.
    batterijtjes? worden vaak (bij dealer)standaard vervangen zonder te kijken of dat nodig is.
    en wat te denken van gecontracteerd onderhoud zoals in de leasemarkt en service contracten afgesloten bij de dealer!
    ik heb zelf een geintje meegemaakt bij de lokale bmw dealer waar remvloeistof vervangen moest worden maar dit hebben ze niet gedaan ze hebben alleen het lampje gereset. (had ik onomstotelijk bewijs voor) ik ben idd wel technisch genoeg om dat te merken ,en zeker na dit geintje sta ik naast de auto als er aan gewerkt word. maar triest is het wel!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Meer van TopGear