
Toyota liep al 25 jaar geleden voorop (samen met Honda) op het gebied van hybrides. Maar het overschakelen van semi-elektrische auto’s naar volledig elektrische auto’s is vooralsnog niet helemaal gelukt. Toyota was op z’n zachtst gezegd modieus te laat met zijn eerste elektrische auto. En al die extra ontwikkelingstijd heeft geen vruchten afgeworpen. En nu geeft zelfs de baas van Toyota toe dat de elektrische auto van het merk eigenlijk niet goed genoeg is.
Het gaat in dit specifieke geval om de Toyota bZ4x. In principe zou dat een succes moeten zijn in Europa. Toyota is een populair merk, crossovers van dit formaat zijn niet aan te slepen en er worden voldoende elektrische auto’s verkocht. Toch bleef de Toyota bZ4x in Nederland steken op 1.030 exemplaren afgelopen jaar. De iets luxere doch technisch identieke Lexus RZ verkocht nauwelijks: slechts 71 exemplaren. Dan is er nog de Subaru Solterra, waarvan er slechts 15 op kenteken werden gezet vorig jaar.
Waarom vind Toyota’s de bZ4x niet goed genoeg?
Ook op andere delen van de wereld verkoopt de elektrische Toyota niet extreem goed. In een interview met Insideevs onderkent Tetsuo Ogawa – de CEO van Toyota USA – wat er mis is met de auto’s. ‘Ja, we hebben wat kritiek gekregen en we zijn ons bewust van de feedback’. Nu is dat een politiek correct antwoord dat CEO’s wel vaker geven. Ze spreken de journalist in kwestie niet tegen, maar gaan hun eigen product ook niet afvallen.

Des te opmerkelijker is dat Meneer Ogawa wel gewoon de spreekwoordelijke vinger op de eveneens spreekwoordelijke zere plek legt. Want hij erkent waar het fout gaat met de Toyota bZ4x, Lexus RZ en Subaru Solterra: ‘De auto’s zijn bijvoorbeeld te duur. Of het rijbereik is te klein‘. Uiteraard probeert Toyota feedback te krijgen van zijn klanten: ‘Dat soort geluiden zijn bekend. We zullen dus doorgaan met het maken van verbeteringen op basis van de klachten die we horen.’
Enorme concurrentie
Een bijkomend probleem is dat de concurrentie op dit moment moordend is. De Toyota bZ4x kost in Nederland 45.995 euro. Dat betekent dat de auto het moet opnemen tegen de Tesla Model Y, Skoda Enyaq en Hyundai Ioniq 5. Die zijn doorgaans iets sneller, goedkoper en komen verder op een lading. Toyota heeft begin vorig jaar 4.000 euro van de prijs afgehaald, zo kwam die in aanmerking voor de SEPP-regeling. Dat heeft dus wel degelijk iets geholpen.
Lees ook: Grootste autofabrikant ter wereld: ‘We zijn niet anti-EV, we zijn gewoon realistisch’
Toyota is overigens wel aan het broeden op een complete elektrische modellijn. Deze moeten gebruik gaan maken van solid-stateaccu’s. Deze zijn lichter en hebben een grotere energiedichtheid: dat betekent dat je verder komt op een volle lading. Daarnaast behoort Toyota tot de weinige fabrikanten die nog actief inzetten op waterstofauto’s. Dat wil al helemaal niet vlotten: van de Mirai waterstofauto werden er precies nul verkocht in Nederland in 2024.
7 reacties op “Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Het grootste automerk ter wereld verkoopt nauwelijks elektrische auto’s, behalve in één land

Op deze slinkse wijze worden mensen opgelicht met auto-onderhoud

Ook het grootste automerk ter wereld past EV-plannen aan na teleurstellende vraag

Kia EV6 vs Nissan Ariya vs Toyota bZ4X review: Wat is de beste elektrische familieauto?

Gênant: Grootste automerk ter wereld is vergeten hoe ze wielen moeten vastzetten

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Door dit trucje kan de grootste autofabrikant zonder boete krachtige benzinemotoren blijven produceren

Nieuwe Toyota BZ5 kost 15.836 euro, heeft 272 pk en komt 630 kilometer ver

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Politie waarschuwt dat autodieven op zoek zijn naar één type auto: meerdere per nacht gejat

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Ken jij die schattige Lada Niva nog? Er is een nieuwe die 15.000 euro kost

De nieuwe Nissan Leaf heeft een bijzonder fraaie achterzijde (en komt erg ver op een volle accu)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Deze extreem onsuccesvolle elektrische Toyota is nu flink goedkoper – dit kost ie

Deze betrouwbare V8 heeft slechts 3.057 kilometer per jaar gereden (en is dus de perfecte tweedehands auto)

Deze bijzondere auto die het slechtste van twee werelden combineert, wordt een tikkeltje beter

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Dit lijkt misschien op een neppe RS 4, maar hij is echt door Audi gebouwd (en kost een stuk minder)

Deze 4 auto’s van betrouwbare merken zijn verrassend onbetrouwbaar

Als je een sportieve band zoekt voor je auto, kun je deze merken beter overslaan

Waarom je omgevallen pylonnetjes naast de weg in Duitsland nooit moet oprapen

Dit zijn de eerste foto’s van de nieuwe snelle Mercedes van de politie (die de Audi A6 vervangt)

Kennissen van mij hebben zo’n Toyota. Software problemen. Je ziet er ook niet veel van rijden.
Ik denk dat o.a Kia het beter doet met hun EV’s.
Mijn zoon heeft onlangs zijn Niro EV al weer binnen ruim een jaar ingeruild. Niet vanwege de kwaliteit maar vond een EV gewoon niets.
Gast nu over naar een PHEV. Ik houd het bij een Niro hybride.
Tja moet je zoon eens een echte elektrische auto proberen.
Ik kwam bij de dealer in 2019 en doe wist mij te vertellen dat Toyota nooit een elektrische auto op de markt zouden brengen en dat Hibride de enige brandstoflijn zou zijn. Toyota zou misschien gaan inzetten op waterstof wat ik persoonlijk beter vind dat elektrisch, maar zie maar een pomp met waterstof te vinden. De elektrische auto van Toyota is/zijn gedrochten in mijn mening en voldoen zeker niet aan de wens van de Nederlandse automobilist.
Nu elektrisch kopen is zeker weten dat de auto over 3 jaar niks waard is als de solid state accus komen. Nog steeds is elektrisch rijden milieutechnisch waardeloos.
Wil je echte vooruitgang ga rijden op perslucht! Is allang mogelijk, maar wordt tegengewerkt.
Ben je weer aan het zwammen vanuit je onderbuikgevoel? Ze roepen al zo lang dat solid state accu’s eraan koken… Huidige accu’s zijn gewoon te recyclen dus ook onzin.
Je kan inderdaad allang op perslucht rijden. 10 meter. Dat mensen nog steeds in die hoax geloven zeg.
Als je als GROOTSTE automerk nog niet eens de wielen er deftig kan opschroeven is het al heel ver zoeken. om ooit geloofwaardig over te komen.
Mislukte bak 10.000€ te duur.
Je moet zen paar keer van de trap zijn gevallen en blijven bokken om een kale BZ4X te kopen vs een full option Tesla