Stel, je wil een nieuwe 911 Turbo. Allereerst, dan moet je snel zijn, want de opvolger staat al te trappelen. Dus je moet eventjes wachten voordat je pakweg drieënhalve ton kunt stukslaan op wat dan de nieuwste 911 Turbo is. Het probleem is dat zo’n auto alsnog zal gaan afschrijven (zelfs van het uitloopactiemodel bouwen ze maar liefst 1.963 exemplaren) en dat het slechts kort de nieuwste 911 Turbo zal zijn. Wat dat betreft, kun je het beter uitgeven aan deze op een-na-laatste luchtgekoelde 911 Turbo.

Normaal gesproken is de overstap van de ene na de andere generatie niet zo groot. Alleen van de 993 naar de 996 was een enorme sprong. Waar de 911 meestal een doorontwikkeling was van het vorige model, was de 996 compleet nieuw. De neus was niet mooi (maar lelijk) en de motor was watergekoeld. Dat was blasfemie onder de puristen*. Kortom, de laatste ‘echte’ 911-generatie is voor velen de 993. En van de 993 is dit de op-een-na laatste ooit gebouwde luchtgekoelde 911 Turbo.

Chassisnummer op-een-na laatste luchtgekoelde 911 Turbo

Maar was de laatste Porsche 911 Turbo dan niet de ‘Last Waltz’. Nou, ja en nee. Die 911 in kwestie is de laatste 911 Turbo die de fabriekspoorten verliet. Het is alleen niet de laatste 911 Turbo. Die ‘allerlaatste’ is namelijk naar Porsche Exclusive geweest voor wat aparte opties en accessoires. Het chassisnummer van de op een-na-laatste luchtgekoelde Turbo is WP0ZZZ99ZWS370800. Dat is het op een-na-laatste chassisnummer van de 911 Turbo van de 993-generatie.

Qua configuratie is het helaas een duffe bedoeling. De lakkleur is zilvergrijs en er is zwart leer. Nu is het absoluut niet lelijk en is de staat van de lak natuurlijk belangrijker dan de kleur van de lak. Maar toch, als je drieënhalve ton stuk slaat op een Porsche uit 1998, wil je niet dat deze eruit ziet als de 911 van je overbuurman. Aan de andere kant, is dat ook de charme van de auto. Koop maar een gele GT3 RS met grote vleugel als je wil opvallen, dit is een auto voor fijnproevers.

Porsche 911 Turbo WLSII (993) grijs (1998) zijkant rechts

Lees ook: Porsche 993 Turbo: gloednieuw oudje

Werks Leistung Steigerung, zwei

In technisch opzicht is dat sowieso het geval met deze op een-na-laatste luchtgekoelde 911 Turbo. Hij heeft namelijk het WLSII-pakket. WLS staat voor Werks Leistung Steigerung (tip: deze woorden niet zachtjes in het oor van je eega fluisteren). Standaard had de 911 Turbo (993) 408 pk en met het WLS-pakket is dat 430 pk. Dit is echter WLS II, dus heeft deze op-een-na laatste 911 Turbo 450 pk. Helemaal bijzonder is dat dit exemplaar te koop staat in Nederland bij Porsche Centrum Gelderland.

Ja, je kunt gewoon naar Heteren rijden, 349.900 euro betalen (dat is de vraagprijs) en wegrijden in een van de laatste der Mohikanen. Het lijkt heel erg veel geld (omdat dat het ook is), maar relatief gezien valt het mee. Een 993 Turbo kost sowieso al gauw twee ton. Kortom, de ideale auto voor degene die iets bijzonders wil rijden, maar er niet mee te koop loopt. Interesse? Je kan de advertentie hier bekijken. Met dank aan kersvers TopGear-lezer Rachid voor de tip.

*puristen: mensen die veel klagen over moderne Porsches en daarom een oude Golf rijden.

Reacties

  • Sabrerator heeft op 9 november 2024 geschreven:

    Ah, Rachid heeft je ook teruggevonden!

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)