Kijk! Dat zien we graag: niet je concurrenten achter de broek aan zitten, maar gewoon diep ademhalen en er in één keer keihard voorbij denderen. Volkswagen mag dan een Golf GTI met minimaal 210 pk en een Golf R met 265 pk hebben, Opel was niet van zin om in de marge te gaan zitten neuzelen en gooit nu ineens deze Astra OPC in ons gezicht: 280 pk en 400 Nm. Bam!
In de zomer van 2012 laat Opel de snelste Astra óóit los op de openbare weg. Het beestje wordt aangedreven door een intens opgefokte 2,0-liter turbomotor en zal een top van 250 km/u hebben. Hij is gebaseerd op de driedeurs GTC en beschikt over een hoop aerodynamische extra’s, zoals nieuwe bumpers en sideskirts, een achterspoiler en dubbele uitlaatpijpen. In het interieur vinden we de nodige sportstoelen, een sportstuur en sporttellers. Sportief.
Met het oog op OPC’s uit het verleden zou je je kunnen afvragen of zo veel pk’s op de voorwielen wel zo’n goed idee is. Het schijnt dat Opel er flink werk van gemaakt heeft om te zorgen dat de nieuwe Astra OPC niet al koppelsturend van de weg vliegt, onder andere met een limited-slip differentieel en door een geavanceerde voorwielophanging toe te passen die ze HiPerStrut (High Performance Strut) noemen. Een instelbaar onderstel, FlexRide genoemd, moet verder voor een snaarstrakke wegligging zorgen. Het ding is dan ook uitvoerig getest op de Nürburgring, dus James May zal ‘m wel weer niet leuk vinden. Bochtenliefhebbers wel.
Reacties