Opel Flextreme GT/E: grote Ampera

Dat GM (al heel lang) bezig is met een hybride aandrijflijn waarbij de verbrandingsmotor uitsluitend dient om de accu’s bij te laden, dat weten we onderhand wel. Toch vinden ze het nodig om ons in Genève te laten zien dat ze de techniek van de Chevrolet Volt, Opel Ampera en Cadillac Converj ook in een grotere auto kunnen toepassen. Zie hier: de Opel Flextreme GT/E, een conceptcar die een middenklasse vijfdeurs hatchback moet voorstellen.

De Flextreme GT/E heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van slechts 0.22, wat bijzonder weinig is. Het dak is dan ook erg laag (130,8 cm) en de onderkant is volledig vlak. Boven de 48 km/u komt er bij elk achterwiel een verticaal spoilerding omhoog dat de lucht optimaal moet geleiden. Active shape shifting noemen ze het, en dat klinkt natuurlijk gewoon heel sexy.

De elektromotoren leveren ruim 160 pk en een constant koppel van 370 Nm. 0-100 doet de Flextreme GT/E in minder dan negen seconden en de topsnelheid ligt boven de 200 km/u. Toch is de afstand die de GT/E op elektriciteit kan afleggen even groot als bij de kleinere en langzamere Ampera: zo’n 60 km. Werkt de benzinemotor mee, dan gaat de totale actieradius omhoog naar ruim 500 km. Het verbruik is bijna verwaarloosbaar: 1,34 l/100 km, oftewel 1 op 74,5. Het opladen van de accu’s duurt bij een normaal stopcontact minder dan drie uur.

Absoluut mooi spul dus. Maar dat wisten we al. Wanneer kunnen we er nou eens in rijden?

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken