Als er één merk reden heeft om blij te zijn dat het bruut uit de moederschoot is weg- gerukt, dan is het Opel. Het lijkt zich opeens te realiseren dat die oude stiefmoeder GM misschien wel helemaal niet de ideale ouder was, en dat die leuke nieuwe Franse moeder een hoop spannende nieuwe dingen met zich meebrengt. Het fleurt in ieder geval helemaal op. Zo streeft de nieuwe Corsa in een heel aantal markten (waaronder het Verenigd Koninkrijk en Duitsland, niet de minste dus) concurrenten als de Fiesta en 208 voorbij en pakt doodleuk de koppositie in de verkoopstatistieken. Er zijn geinige nieuwe initiatieven als de herboren elektrische Manta, en de nieuwe Astra is de fraaiste die we in jaren hebben gezien. En, oh ja: de Opel Grandland X heeft een tweede leven gekregen.
Allereerst: in navolging van de Opel Crossland en Mokka mag je die X voortaan weglaten. Die stond voor ‘crossover’, maar dat snapten we allemaal zo ook wel, less is more, dus die mag weg. Daarnaast heeft ie het nieuwe familiegezicht van Opel aangemeten gekregen, de zogenaamde Vizor. Dat is een nogal pretentieuze naam voor wat in feite een zwart stuk plastic in de neus is, waarachter zich een hoop sensoren en radars verstoppen. Uiteraard kreeg hij ook de bijbehorende dagrijverlichting die Opels van kilometers afstand herkenbaar moet maken. De koplampen kunnen worden voorzien van IntelliLux LED Pixel Light, wat bestaat uit 168 led’s die individueel gericht en gedimd kunnen worden. Zo kan er optimaal bijgelicht worden zonder iemand te verblinden. Het moet gezegd: het staat de Grandland uitstekend. Het oogt allemaal net dat tikkie moderner en frisser – het werkt.
De binnenkant van de Opel Grandland
Ook de binnenboel werd danig aangepakt. Het hele dashboard is gedigitaliseerd, waarbij je de meters achter je stuur kunt aanpassen naar wat jij op dat moment wilt zien. Grappig detail is dat je dat ook kunt beperken tot minder, in plaats van alleen maar méér: als je enkel je snelheid wilt zien, kan dat ook. ‘Digital detox’, noemen ze dat, en dat is een op zich verfrissende kijk op de alleen maar toenemende hoeveelheid prikkels die je als moderne mens moet ondergaan. Méér kan uiteraard ook: je kunt zelfs opteren voor Night Vision, waarmee je mensen en dieren kunt spotten die je in het donker juist niet kunt zien. Een en ander laat zich eenvoudig bedienen.
Verder veel van hetzelfde
Technisch veranderde er weinig. Ja, werden wat meer veiligheids- en rijhulpjes en connectiviteitsdingetjes toegevoegd, waarmee de Grandland weer helemaal kan meedoen met de rest. Op motorisch gebied bleef alles bij het oude. Wij kozen (neem het ons eens kwalijk) natuurlijk weer voor de dikste versie, een 300 pk sterke plug-in hybride die je meteen ruim 52k kost, maar instappen kan al vanaf zo’n 35.000 euro en dan ben je, met 130 pk uit een 1,2-liter turbo, ook heus niet zo slecht bedeeld.
De Opel Grandland 1.6 Turbo Hybid4 is geen sportauto
Als je denkt dat je met die 300 pk een semi-sportauto koopt, kom je bedrogen uit. Het gaat allemaal vlot zat, maar woeste sportiviteit zit gewoon niet zo in de genen van de Opel Grandland. Het onderstel blijft altijd vriendelijk en alle elektronica (nog niet eens zo makkelijk uit te zetten, allemaal) zorgt ervoor dat je eigenlijk altijd binnen de lijntjes blijft kleuren. Je kunt wel degelijk even een vlotte inhaalactie doen of snel invoegen, maar het blijft allemaal meer onder het motto ‘veel vermogen is veilig’ dan ‘veel vermogen is leuk’. En daar is op zich helemaal niets mis mee. Prima ding, waarmee je gemakkelijk weer jaren vooruit kunt.
Specificaties Opel Grandland 1.6 Turbo Hybrid4 Ultimate (2021)
Motor
1.598 cc
viercilinder turbo
300 pk
520 Nm
Aandrijving
vier wielen
8v automaat
Prestaties
0-100 km/u in 6,1 s
top 235 km/u
Verbruik (gemiddeld)
1,3 l/100 km
30 g/km CO2 A label
Afmetingen
4.477 x 1.856 x 1.609 mm (l x b x h)
2.657 mm (wielbasis)
1.776 kg
43 l (benzine)
390 / 1.528 l (bagage)
Prijzen
€ 52.799 (NL)
n.n.b. (B)
Hans heeft op 31 oktober 2021 geschreven:
Mijn ervaring met Opel is dat sommige reparaties buiten de garantie gratis opgelost worden. Tevens vind ik de prijzen van de beurten meevallen.
Tevreden Insigniarijder.
Johnw heeft op 31 oktober 2021 geschreven:
Voorheen alle echte Duitse degelijk.
Nu frans speelgoed. De knopjes zwak en 60 km blijkt na 2 maanden nog maar 38km.
Garantie met van Mossel hopeloos . De ervaren technici in de garage zijn vervanger door goedkope net van school komende jeugd.
De benzine motor is een benzine slurper 1 op 10
Teo heeft op 22 augustus 2023 geschreven:
Over welke auto praat je nou?