Opel Crossland 1.2 Turbo Ultimate automaat

De X is exit

Welbeschouwd is je hele leven één grote verzameling exen. Je hebt iets, doet het weg en neemt er iets voor in de plaats. Dan heb je dus een ex en iets nieuws. Tot je ook dat weer wegdoet en je twee exen en hopelijk iets nieuws hebt. Of het nu gaat om auto’s, partners, woningen of wat dan ook: je hebt altijd meer exen dan nieuwe dingen, en die exen bepalen een deel van je ontwikkeling – zo moest het niet, of zo kon het beter. Het eerste dat de Opel Crossland niet meer heeft: een X. Waarom die z’n biezen moest pakken – geen idee. Misschien vond Opel het iets te 4WD, terwijl je hem daar niet eens mee kon krijgen; we weten het niet. We zullen hem niet erg missen.

Andere uiterlijke wijzigingen

Het tweede dat kon vertrekken, was de grille met een functie. De nieuwe Crossland is de eerste Opel met een nieuwe, geheel dichte voorkant (grille kun je het dan eigenlijk niet meer noemen), die Vizor wordt genoemd. Stoere naam voor wat in feite een glimmend stuk zwart plastic is, maar goed. Het staat hem prima en dat is maar goed ook, want op termijn krijgt elke Opel dit vizier voor z’n snufferd. Alle koeling wordt geregeld door het stuk onder het vizier, dat dan ook een niet te missen omlijsting (‘kijk lucht, dáár moet je heen’) van mat-zilver kunststof krijgt. In bepaalde uitvoeringen is het trouwens gewoon zwart – die wensen we dus veel succes met die koeling.

De achterkant kreeg chique achterlichten van rookglas, en als je een zwart dak bestelt (doen, leuk), is ook het gedeelte tussen die lichten zwart. Daaronder, gecentreerd in grote letters, de naam. Ziet er allemaal verzorgd uit. De Crossland stamt uit de tijd dat PSA en GM nog aan het voetjevrijen waren, dus het onderstel is nog het ‘oude’, dat ie deelt met bijvoorbeeld de Citroën C3 Aircross en de vorige Peugeot 2008. Dat betekent ook dat er nog geen vormen van elektrificatie voor de Crossland zijn – daar is dat onderstel niet op ingericht. Komt wel, maar dat zal tot de volgende generatie Crossland duren – over een jaar of vier dus.

De Opel Crossland en de Mokka

Dit alles in wonderlijk contrast tot zijn ‘brother from another mother’, de Mokka. De twee zaten qua prijsstelling altijd gezellig in dezelfde vijver te vissen, waarbij de Mokka de hippe mensen moest bedienen en de Crossland de families. Van die Mokka is er nu een nieuwe versie, met wél de mogelijkheid tot elektrisch. Was het dan niet slimmer geweest even te wachten en de Crossland in diens stroom te laten meevaren? Kennelijk niet, en misschien kan PSA ook wel niet genoeg van die onderstellen maken om meteen álles om te gooien. Nou ja.

Aan de binnenkant veranderde weinig. Het infotainment kan inmiddels overweg met Apple en Android, en er zijn wat detailwijzigingen – niets schokkends. De achterbank kan nog steeds over 15 centimeter verschuiven, wat reuzehandig is in de keuze tussen bagage of beenruimte. Ruim en veelzijdig was ie al, en dat blijft dus.

De technische kant van de Crossland

Op technisch gebied evenmin veel nieuws. Er werd wat gerommeld met de compressie van de bekende 1.2-driecilinders, waardoor ze een paar gram minder CO₂ uitstoten. Verder werd er gewerkt aan de besturing (de middenstand werd duidelijker) en is het comfort verhoogd door kleine aanpassingen aan vering en demping. De Crossland blijft een prima auto waarin iedereen zich snel thuis zal voelen en die niemand voor het hoofd zal stoten met eigenaardigheden. Oh ja, de onze lijkt duur, maar dat is de absolute topper mét automaat; voor zo’n 25k ben je helemaal ’t mannetje. Zo heeft ie, door van General Motors zijn ex te maken, heel snel een plekje gevonden tussen al die af en toe wat eigenzinnige Franse concerngenoten.

13
20
Specificaties

Specificaties Opel Crossland 1.2 Turbo Ultimate automaat (2021)

Motor
1.199 cc
driecilinder turbo
130 pk @ 5.500 tpm
230 Nm @ 1.750 tpm
Aandrijving
voorwielen
6v automaat
Prestaties
0-100 km/u 10,2 s
top 198 km/u
Verbruik (gemiddeld)
6,5 l/100 km
140 g/km CO2, C-label
Afmetingen
4.217 x 1.825 x 1.605 mm (l x b x h)
2.604 mm (wielbasis)
1.180 kg
45 l (benzine)
410 / 1.255 l (bagage)
Prijzen
€ 32.620 (NL)
€ 28.200 (B) – GS Line

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken