We krijgen vaak berichten van mensen met een hele grote blaas en heel veel geduld die vragen naar de auto met de grootst mogelijke actieradius. Hoewel de gemiddelde Nederlander volgens het CBS nog geen 35 kilometer per dag aflegt, is er iets in ons brein dat zegt: je moet méér actieradius hebben. Speciaal voor mensen die dat verlangen voelen branden, is er de Opel Grandland Plug-in Hybrid. Als je de benzinetank vult én de accu helemaal oplaadt, dan kun je ver komen.

Er zijn in de Opel Grandland Plug-in Hybrid twee motoren aanwezig. Zoals de naam van de auto verklapt, is het een plug-in hybride met een elektromotor en benzinemotor. Die accu heeft een brutocapaciteit van 17,9 kWh, wat voor een PHEV niet extreem groot is. Er is echter ook een brandstoftank van 55 liter, dat wel redelijk groot is voor een compacte auto.

Bedankt voor de introductie, maar hoever komt-ie nu?

Als je de Opel Grandland Plug-in Hybrid helemaal vollaadt en tot de nok toe aftopt met benzine, dan is het mogelijk om er 1.115 kilometer mee te rijden. Dat zijn dan geen ronden over Hockenheimring of de Nürburgring, maar waarschijnlijk de Ring van Frankfurt. Let op: het is dan ook niet de opgegeven actieradius. De WLTP-opgave is een totale actieradius van 897 kilometer. Daarvan zijn de laatste 87 kilometer (of de eerste 87, maakt niet echt uit) geheel elektrisch.

Ook opmerkelijk is dat het niet eens een geprepareerde auto is onder ideale omstandigheden. Opel deed de test op grote 19 inch wielen met winterbanden, bij een temperatuur van 11 graden. Bij de WLTP meet men op de kleine zomerbanden (minder weerstand) bij een temperatuur van een bijna subtropische 23 graden (wat ironisch genoeg de wintertemperatuur gaat worden als we benzine blijven rijden).

Veel afgeremd op de motor met de Opel Grandland plug-in Hybrid

De route ging over allerlei soorten wegen: provinciale wegen (Bundesstraßen), stadswegen en snelwegen. Iets zegt ons dat ze niet voluit zijn gegaan op de Autobahn (hij moet 220 km/u halen). Wel vermeldt Opel dat ze ook gereden hebben tijdens de spits en in de file hebben gestaan. Dit is natuurlijk waar de EV-aandrijving zich uitbetaalt; onder die omstandigheden is alleen een benzinemotor relatief dorstig. Een ander punt is dat ze een erg lange rit hebben gemaakt en veel hebben afgeremd op de motor.

Meer lezen: Met deze Grandland begint Opel langzaam maar zeker een volledig elektrisch merk te worden

Hierdoor wordt er wat energie teruggewonnen, die weer naar de accu gaat. Daarom reed Opel niet 87 kilometer op de accu, maar haalde hij maar liefst 380 kilometer. De test van Opel bewijst twee dingen. Ten eerste: het gaat er niet om wat je rijdt, maar hoe je rijdt. Nu de WLTP-eisen voor PHEV’s strenger gaan worden, zullen we vaker zien dat fabrikanten er (veel) meer uithalen dan de opgaven. Maar mocht je een enorme blaas hebben en heel lang heel rustig willen rijden: koop een Opel Grandland Plug-in Hybrid.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)