Principieel zijn we fel tegen het plakken van een beminde naam van weleer op nieuwe crossovers. Het is alsof je je oma, die vroeger zo goed voor je is geweest, achter een etalageraam zet. Met rode, eh, sfeerverlichting. Je snapt waar we op doelen. Het voelt wat goedkoop, respectloos en een tikkeltje ordinair aan.
Oké, genoeg gezeurd. Waarom iedereen houdt van de klassieke Opel GT? Het is een klein, licht en vinnig sportautootje met een fijne smikkel. De Opel GT X Experimental waar je hier naar kijkt, voldoet aan meer van die kenmerken dan je denkt.
Welke kenmerken dan?
Inclusief antenne is de Opel GT X Experimental slechts 1.528 millimeter hoog. De lengte is 4.063 millimeter en de breedte 1.830 millimeter. Opel bouwt de kleine crossover op een lichtgewicht structuur. De velgen krijgen maatje 17 inch en de naafkappen blijven stilstaan tijdens het rijden, net als bij Rolls-Royce.
Ligt er een dikke motor in de Opel GT X Experimental?
Geen verbrandingsmotor, in ieder geval. De Opel GT X Experimental is volledig elektrisch. De 50-kWh lithium-ion-batterij kun je draadloos opladen via inductie. Hoe snel de auto is, zegt Opel nog eventjes niet.
Het ontwerp van de Opel GT X Experimental
Opel gebruikt in het persbericht acht keer het woord ‘puur’ en nog eens negen keer zijn Engelse broertje ‘pure’. Voor het interieur spreekt het merk over een optische en digitale detox. Wij noemen het liever gewoon simplistisch. Best een on-simpel woord om iets simpels te omschrijven, trouwens. Maar we dwalen af.
Opel is nog altijd dol op het verstoppen van verschillende elementen in het design. In de neus verstopt ditmaal Opel een kompas, waarvan het Blitz-logo het middelpunt is. Twee horizontale lijnen van de dagrijverlichting en de twee verticale lijnen boven en onder de grille vormen de strepen. De grille noemt Opel nu trouwens de ‘Vizor’, naar het vizier van een helm.
Komt de Opel GT X Experimental op de markt?
Volgens Opel geeft de GT X Experimental een kijkje in de toekomst; hoe nieuwe Opels er rond 2025 uit zullen zien. ‘Gedurfd, met pure vormgeving, maar ook extreem bereikbaar en klantgericht’, aldus het merk. Op een productieversie hoef je voorlopig niet te rekenen.
Reacties