TopGear heeft net de eerste kilometers achter de rug met het nieuwe vlaggenschip van Opel, de Insignia met BiTurbomotor. In het komende nummer het hele verslag, hier alvast de highlights.
Testobject: Opel Insignia
Uitvoering: 2.0 BiTurbo CDTI AWD Sports Tourer
Lokatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: 14 graden, zonnebrilweer
Wat reden we?
De BiTurbo is de nieuwe topper in het Insignia-gamma. Het gaat om een tweeliter viercilinder diesel die dankzij één kleine en één grote turbo meer vermogen en trekkracht levert (195 pk en 400 Nm) dan een vergelijkbare zescilinder, en tegelijkertijd liefst dertig procent minder verbruikt; de BiTurbo zou namelijk voor elke honderd kilometer maar 4,9 liter brandstof nodig hebben.
Beviel het?
Jazeker! De nieuwe motor is een beul van een ding. Wat vooral opvalt is de enorme breedte van het toerengebied waarin hij kracht levert. De meeste opgefokte diesels van tegenwoordig worden bij 1.500 tpm een keer wakker, om bij 3.000 tpm weer weg te sukkelen. Zoniet deze BiTurbo: een kleine, snel reagerende turbo zorgt al bij héél lage toeren voor een enorme trekkracht, die naadloos wordt overgenomen door een grote bladblazer die dat tot dik boven de 4.000 toeren volhoudt. Doorrammen met een diesel: het kan weer!
Nog bijzonderheden?
Ja, in zoverre: Opel biedt de nieuwe motor in de Insignia vier/vijfdeurs sedan en station (Sports Tourer geheten), met vierwiel- of voorwielaandrijving, en met handmatige of automatische zesbak. We reden eerst de station met AWD, daarna de sedan met voorwielaandrijving. En wat blijkt: de laatste is met enige afstand de fijnste. Ja, de vierwielaandrijver heeft wel meer grip en blijft in bochten duidelijk neutraler, waar de ‘gewone’ Insignia veel eerder aanloopt tegen de grenzen van wat de voorwielen nu eenmaal aankunnen. Maar het AWD-systeem weegt wel eventjes 130 kilo, waardoor onze sedan veel kwieker aanvoelde en meer gevoel in het stuur opleverde – vinden we toch leuker.
Welke modellen komen er en wanneer staan ze in de showroom?
Goed, de vierdeurs sedan, vijfdeurs sedan en Sports Tourer dus, AWD of 2WD, automaat of handbak. Daarnaast heeft Opel van de gelegenheid gebruik gemaakt een ‘nieuw’ onderstel te introduceren dat SuperSport chassis heet, en in feite het onderstel van de Insignia OPC is. Dat rijdt erg goed, al kunnen we ons voorstellen dat het voor de gemiddelde Opel-bestuurder aan de wat érg harde kant is. De beginprijs van de BiTurbo is € 38.795, en dat kan, voor de top-of-the-line Sports Tourer met 4WD en automaat oplopen tot € 51.095. Bestellen kan per meteen.
Kom maar door met dat eindoordeel dan!
Fijn ding hoor, deze motor! Het is niet direct een soort supersportieveling, maar meer een onvermoeibare Autobahn-blazer met inhaalkwaliteiten die je voorheen bij Opel-diesels met een lampje kon zoeken. Aanwinst dus!
Reacties