
TopGear stapt net uit de nieuwe Opel Insignia GSi. In ons komende nummer lees je het complete testverslag; nu alvast de highlights.
Wat: Opel Insignia
Welke:GSi
Waar: Zuid-Frankrijk
Omstandigheden: zonnig maar koud
Huh, GSi? Dat plakten ze in de jaren ’80 toch op Kadettjes?
Ja, klopt. En Manta’s, Corsa’s en later Astra’s. Waar merken als Volkswagen, Peugeot en Citroën hun snelle autootjes GTI noemden – en nog steeds – koos Opel voor GSi. En later opeens niet meer, toen werd het OPC. Maar nu is GSi dus terug. Met de Insignia. En de Corsa binnenkort, al komt die niet naar Nederland vanwege het fiscale regiem hier (de Corsa GSi zou pakweg een miljoen gaan kosten met BPM en BTW).
Dat is best aan de prijs voor een Corsa.
Zeg dat.
Maar is OPC dan gekilled?
Nee, dat niet. Maar de Insignia OPC bestaat even niet meer. Maar zou best ooit weer kunnen verschijnen. Opel lanceert het label GSi min of meer als sportief plakkertje voor bestaande modellen, OPC moeten echt hardcore-versies worden van een bestaand model.
Dus deze Opel Insignia GSi is eigenlijk niks anders dan een verzameling van wat optiepakketjes?
Een beetje. De 2,0-liter turbomotor met 260 pk is al leverbaar voor de Insignia. Maar hij heeft wat aanpassingen gekregen. Het onderstel is aangepast, de veren, de remmen, de software voor de automaat en het ESP, hij heeft een intelligent dingetje met torque vectoring in combinatie met vierwielaandrijving (dat al wel leverbaar was) en heel fijn zittende ergonomische racestoelen. Tel daar nog wat versieringen bij op en je hebt een dikke zakensedan met 260 pk en vierwielaandrijving die strak rijdt, snel (sneller dan de OPC op de Ring beweert Opel) en luxe is uitgerust.
Dus dat wordt orders schrijven voor Opel?
Nou vast, maar niet in Nederland. Want hij kost 64.999 euro. Daar heb je ook een goede tweedehands M3 voor, om eens wat te noemen. Dus op de Nederlandse markt is ie bijna niet te slijten. Duitsers en Belgen betalen rond de 45.000 voor de Opel Insignia GSi en dat is een heel nette aanbieding. Sterker: voor dat bedrag zouden wij ‘m wel overwegen, zo prettig rijdt ie. Maar voor 65.000 euro hebben we een flinke lijst alternatieven.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Opel Insignia-facelift komt je uit je SUV lokken

Koop jij de Opel Insignia OPC van Ali B?

Opel Insignia GSi

Opel Insignia Country Tourer 2.0 Turbo 4×4

Opel Insignia GSi brengt oerlabel terug

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

Ford Explorer vs Opel Grandland: welke elektrische crossover moet je kiezen? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Deze auto’s waren ooit razendpopulair in Nederland, maar verkopen nu voor geen meter meer

Springt de nieuwe Opel Frontera eruit tussen alle andere crossovertjes? (review)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
