Bij Opel willen ze heel graag laten zien hoe vooruitstrevend ze zijn, en dat doen ze in Frankfurt met deze conceptcar: de Monza, vernoemd naar een schone coupé uit het verleden, die zelf weer vernoemd werd naar het legendarische circuit in Italië. Cool.

Het merk noemt de Monza 'een rolmodel voor de volgende generatie Opels'. We hopen dat ze daarmee doelen op de styling en de technologie, en niet zozeer op de ENORME VLEUGELDEUREN. Wat heet: de hele zijkant van de auto klapt open als je wilt in- of uitstappen. Leuk als je naast een muur geparkeerd staat, of je kind in z'n zitje wilt zetten op een krap parkeerterrein. Wat zeg je? Denken we te ver door? Sorry.

Negeren we de deuren even (hoe zou je dat kunnen?), dan staat er een subtiele, strakke en stijlvolle vierzitter met een vrachtlading aan gizmo's. De Monza bevat maar liefst achttien led-projectoren waarmee zo'n beetje de gehele oppervlakte van het dashboard als 3D-scherm wordt gebruikt. De informatie wordt gelukkig wel overzichtelijk gegroepeerd, zodat het de bestuurder niet overweldigt wanneer hij z'n ENORME VLEUGELDEUR eenmaal heeft dichtgetrokken.

Opel heeft de Monza voorbereid op autonoom rijden: hij kan extensief communiceren met andere (evenzo capabele) auto's. Ook de mate van connectiviteit gaat ver. Naast zaken als chatten, foto's verspreiden en afspraken inplannen kun je onderweg je geplande route delen met vrienden, zodat ze onderweg kunnen instappen via de ENORME VLEUGELDEUREN om gezellig mee te liften. Dit in het kader van een 'harmonieuze, verbonden maatschappij', aldus Opel.

De Monza is 4,69 meter lang en slechts 1,31 meter hoog, maar biedt toch veel ruimte door de lage constructie van het interieur. Hij rijdt elektrisch, maar heeft een range extender aan boord in de vorm van de nieuwe 1,0-liter SIDI driecilinder turbomotor, die in dit geval op aardgas loopt. Mooi spul allemaal, maar we gokken dat de Monza Concept toch vooral vanwege één designelement onthouden zal worden.

Reacties

Meer van TopGear