Iets meer dan vijftig jaar geleden schreef Opel een brief naar de gemeente Dudenhofen, of ze daar alstublieft een testcentrum mochten bouwen om hun nieuwe auto’s te ontwikkelen. De postbode zat met zijn gedachten waarschijnlijk nog bij de Currywurst van die ochtend en bezorgde de brief in de stad Dudenhofen, een stuk noordelijker in Duitsland. Die burgemeester zag dat wel zitten, en deed Opel een aanbod of ze zich niet liever in zijn Dudenhofen wilden vestigen. En zo opende het Opel Test Center Dudenhofen vijftig zomers geleden zijn slagbomen. Bij de stad Dudenhofen dus. Verwarrend.

De e-mail of TopGear een kijkje wilde komen nemen om het jubileum te vieren, kwam gelukkig niet bij de redactie van de Fancy aan. Of de e-mail was bedoeld voor een andere redactie en hij kwam bij ons terecht. We vonden het al zo vreemd dat de e-mail begon met: ‘lieve donzige Ducky’. Hoe dan ook, wij gingen naar Dudenhofen. Al richting het testcentrum zien we diverse gecamoufleerde auto’s rijden. Topgeheim allemaal.

In het diepste geheim experimenteert Opel in Dudenhofen met dingen die het daglicht niet kunnen verdragen. Een journalist van een ander medium liep in het testcentrum naar buiten om de zwart-wit-gevlekte auto’s op camera vast te leggen. Dát mag natuurlijk niet. Hij kreeg een zak over het hoofd en werd afgevoerd in een zwarte Vivaro met geblindeerde ramen. We hebben hem nooit meer teruggezien. Wie nog een carrière in de autojournalistiek ambieert: binnenkort komt er ongetwijfeld een vacature vrij. En als je een stageplek zoekt, kun je bij ons terecht. Door het hele testcentrum rijden testobjecten met creatieve wrapjes om het uiterlijk te verbergen. De nieuwe Insignia bijvoorbeeld (vermoeden we) en de elektrische Ampera-e.

We ondertekenen een papiertje waarop staat dat we Opel niet mogen aanklagen als een losgeslagen prototype ons aanrijdt (denken we tenminste, wie leest de kleine lettertjes nou?) en dat we geen foto’s zullen nemen van de gecamoufleerde testobjecten. We doen nog één hapje van de matige cheesecake en dan begint het feest. We krijgen een preproductie-Astra onder ons zitvlak geschoven en moeten achter de gids aankarren. De buitenkant is heftig afgeplakt en binnenin zien we goedkope materialen die bij elkaar worden gehouden met tape. Met trillende bandjes worden we over de kombaan geleid. Ja, met dit ding is goed getest. Die kombaan is trouwens leuk: je kunt tot 250 km/u met je handen in de lucht rijden en de auto zal gewoon de bocht volgen.

Alles gaat kapot in het Opel Test Centrum Dudenhofen

Het Opel Test Centrum in Dudenhofen heeft haast alles in huis om een auto zo grondig mogelijk naar de Filistijnen te helpen. Bijvoorbeeld een eigen bergweg, of wegdek zo slecht dat zelfs België zich ervoor zou schamen. De prestatiebaan is het leukst, dat is een soort miniatuur-Nürburgring waar je in minder dan een minuut overheen knalt. Daarnaast kent het testcentrum comforttestbanen, hellingstesten, geluidstestbanen en noem maar op. Zo kan Opel binnen de grenzen van het testcentrum elk onderdeeltje van een nieuwe auto uitstekend testen, kapotmaken en verbeteren. Het Opel Test Center in Dudenhofen heeft in totaal 70 kilometer aan banen.

Dagelijks rijden de testers van Opel zo’n 40.000 kilometer. Sinds de opening in 1966 is er meer dan 200 miljoen kilometer aan testwerk gedaan. Het testen gaat 24 uur per dag, 7 dagen in de week door.

Reacties

  • jonathan heeft op 14 september 2016 geschreven:

    Wanneer ik de laatste keer op het testcentrum aanwezig was, bleek helaas dat ik een aanleg heb voor schizofrenie. Daar kan ik niks aan doen, maar ik kan wel lekker kijken naar de nieuwe modellen van Opel.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear