Het is een fijne gedachte dat we blijkbaar niet de enige zijn met dit probleem. Afgelopen weekend vroegen we jullie om eerlijk toe te geven als jij een beetje gas bij gaf als je ingehaald werd. En om uit te leggen waarom je dat doet. We ontvingen meer dan duizend reacties op verschillende platformen; veel blijken van herkenning en frustratie, maar ook een paar eerlijke antwoorden. We pikken er een paar voor je uit.
Ene Max en nog wat anderen bevestigen een vermoeden dat we al hadden: ‘Het komt bij mij vaak omdat ik dan als ik ingehaald word zelf ook even op de teller kijk hoe hard ik rijd. Als ik dan niet heb zitten opletten en iets onder de snelheidslimiet rij dan ga ik (weer) harder rijden.’ Een ander neemt de inhalende auto als voorbeeld en past zijn snelheid aan: ‘Ik kan dus nog een tandje harder want die leasebak naast mij weet ook hoe hard ie hier maximaal kan [zonder een boete te krijgen].’
Gas bijgeven als straf
In een anonieme reactie claimt iemand dat hij mensen straft als ze bijvoorbeeld eerder op hun telefoon zaten of niet zaten op te letten bij het verkeerslicht: ‘Die mensen hebben een les nodig en daarom ga ik lekker hard rijden als ze langs mij willen, koppie moeten ze erbij houden, even een les leren.’ Met deze houding is niet iedereen het eens in de reacties, overigens.
Lees ook: Op deze tijdstippen staan trajectcontroles in Nederland uit
Een ander geeft onze prestatiemaatschappij de schuld: ‘Het systeem hier in Nederland is gericht op zelfredzaamheid. De ego’s worden geprikkeld en er ontstaat haantjesgedrag. In de auto voelt de mens zich anoniem.’ Een andere reactie is het hier mee eens: ‘Veel willen niet verslagen worden en uit instinct ga je harder rijden.’
Ga je zelf langzamer?
Deze reactie legt de schuld bij de ander neer: ‘Als je me al drie keer eerder hebt ingehaald en je komt wéér langs me omdat je niet zat op te letten, dan denk ik ook: en nu blijf je maar achter me.’ Een andere denkt dat de andere auto niet harder gaat rijden, maar dat jij zelf langzamer gaat: ‘Als je er achter rijd rij je uit de wind. Zodra je er voorbij wil gaan krijg je in feite tegenwind waardoor jij dus langzamer lijkt te gaan en er dus langzamer voorbij komt.’
Of zou er een wetenschappelijk onderbouwen zijn? ‘Ik denk dat het met luchtstroming te maken heeft. Er ontstaat een soort zijdelingse slipstream waarbij je de auto die je wilt inhalen, met je “mee trekt”. Als je verschilsnelheid meer dan 3 km/u is, is het effect veel minder. Het gebeurt ook meestal in trajectcontrole situaties en veel minder als er geen “boos oog” in de buurt is’, meent een lezer.
Om niet klem gereden te worden
Ene Harry geeft gas bij als het te langzaam gaat, zodat hij niet klem gereden wordt bij een vrachtwagen: ‘Ik geef gas bij als de kluns naast mij, door langzaam in te halen, een lange rij aaneengesloten auto’s creëert. Als er dan een vrachtwagen opdoemt zit ik in een val. Om dat te vermijden geef ik gas bij zodat ik niet nog 5 minuten achter de vrachtwagen moet blijven hangen.’
Ene Hanzo betrapt zichzelf er ook op: ‘Als ik de cruisecontrol niet gebruik merk ik dat ik bij langzaam inhalend verkeer zelf ook automatisch iets versnel. Volgens mij is dat een onbewust mechanisme omdat ons geleerd wordt met het verkeer mee te rijden. Zonder cruisecontrol fluctueert de snelheid sowieso ook wat en als je dan met 1 tot 2 km/u inhaalt valt dat extra op. Maar het is volgens niet om te irriteren en ook geen bewuste actie.’
Lees ook: Dit is hoe hard mensen écht rijden op de Duitse Autobahn
Of is het haat tegen Dacia’s?
Een anonieme lezer vermoedt een heel andere motivatie: ‘Regelmatig mensen die ineens veel gas bijgeven als ik ze inhaal. Dacia haters denk ik. Jaloers dat een goedkopere auto ze in kan halen? Geen idee.’ Maar daar is niet iedereen het mee eens: ‘Een Dacia rijder die inhaalt?! Dat klinkt niet erg geloofwaardig.’
Henk van der Gekke heeft op 11 september 2024 geschreven:
Het is een stukje onbewustzijn dat een reflex oproept. Ik rijd meestal op cruise control en dan valt het wel op. Ik denk niet dat de meeste het in de gaten hebben en bewust doen al reageerd de één veel sterker dan de ander op inhalen. Soms kan je met zachtjes acceleren iemand die 94 reed meenemen naar de 130, best vermakelijk.
Het inhalen vanwege merkenfrustratie bestaat meestal uit hèr-inhalen, je rijd met 140 langs iemand die al 2km achter een vrachtwagen hangt en ineens zit ie dan achter je te doen alsof ie haast heeft.
Bastiaan2 heeft op 17 september 2024 geschreven:
Ik geef vaak gas bij als ik zie dat een ander rechts twijfelt om in te halen, door rechts voor in de stad met asfalt rijd, juist om te voorkomen dat zo iemand wil gaan inhalen en mij niet ziet.
Waar ik ook vaak gas geef, vaak op een geasfalteerde binnenweg is dat zo iemand op hige snelheid je rechts wil inhalen, om links voor je uit te kunnen komen, ik geef soms dan extra veel gas bij om te zorgen dat dat niet gebeurd, komt ook vaak voor dit gedrag van andere gebruikers tijdens de spits, iedereen wil snel naar huis, die aso die rechts achter in de spiegel gas of op hoge snelheid komt aanrijden, heeft dan pech vask, omdat meneer er niet langs kan en dan af moet remmen.
Waar ik wel vaak gas geef om bij het voorsorteren op een snelweg, ik weet dat de weg zich gaat splitsen en meteen op de juiste rijstrook wil komen, of een dubbele invoegstrook, van een stadje daarvoor bij het oprijden van een snelweg, vaak geef ik dan al meteen aan wat ik wil met richtingaanwijzer, 1 keer heet mannetje meegemaakt met kleur die domweg geen ruimte wil of wilde geven op een zeer lange invoegstrook, uiteindelijk maakte die wel ruimte, maar bewust naast je blijven rijden met een iets hogere snelheid en niet naar links willen wijken terwijl er 4 vrij banen links liggen. Ik geef tegenwoordig, soms tegen de geleerde regels in daarom, richting ook al is er op dat moment (nog) geen ruimte, omdat ander verkeer dan dan al duidelijk weet dat je eeen bepaalde rijstrook op wil
Kees1897 heeft op 11 september 2024 geschreven:
Hoezo gas bijgeven? Ik rij als het even kan op de adaptieve cruise control. Ook bij inhalen. Wat mij opvalt is dat veel bestuurders als ze vrachtwagens moeten inhalen afzakken van 105 naar 91 km/h. En als ze het treintje voorbij zijn hebben ze opeens het gaspedaal weer gevonden.
Evica heeft op 11 september 2024 geschreven:
Waarom zou een Dacia niet kunnen of mogen inhalen, rij er even vlot mee als elk ander merk, tja een BMW, Audi of Mercedes wordt niet graag ingehaald door een Dacia, pech jongens, ik houd mij niet in, tot ziens.
Erica heeft op 11 september 2024 geschreven:
Mijn ervaring is dat een Dacia wel mag inhalen, maar dit niet doet. Onnodig linksrijden. Dat doen ze wel. 75 rijden waar je 80 mag. Dat doen ze ook. Daarom hebben alle andere autorijders een hekel aan Dacia bestuurders. Niet omdat ze toevallig in een Dacia rijden.
Joost heeft op 10 september 2024 geschreven:
Mijn ervaring is dat de kans dat iemand harder gaat rijden tijdens ingehaald worden groter is naarmate het snelheidsverschil kleiner is. Mijn hypothese is dat dan concurrentiedrang wordt uitgelokt, vaak onbewust.
Je ziet het veel bij mensen die vooraf en er na met onregelmatige snelheid rijden, m.i. de emotional drivers die hun eigen snelheid niet monitoren. Dan overkomt het hen zonder dat ze het overzien.
En er is m.i. een minderheid die van alles vindt over anderen en daar (ongewenst) verkeersgedrag op baseert.
Bedenk dat in het verkeer alles en iedereen moet samenwerken; weinig en veel ervaring, weinig en veel inzicht, jong en oud, en dat het verkeer is bedoeld om je te (veilig) verplaatsen, niet om een wedstrijd te houden.
(Rbw A t/m E, 3x chauffeursdiploma en ~2 mln km ervaring met motor t/m vrw oplegger en combinatie tot 18+m lang)
@joost heeft op 10 september 2024 geschreven:
Helaas Joost, het onderzoek is al afgerond.
Je bent te laat.