Hallo en welkom bij de laadplek voor elektrische auto’s bij Pasteitjesland, Cornwalls favoriete, aan pasteitjes gewijde pretpark! Deze faciliteit wordt gerund door Laad-ida, de meest opwindende en minst betrouwbare provider van publieke laadpunten in het westen van het land.

Om te beginnen download je simpelweg de eenvoudig te gebruiken app van Laad-ida op je mobiele telefoon. Die staat in de App Store onder een compleet andere naam die eerder doet denken aan een super-niche datingsite, en heeft welgeteld één review, van één ster. Let wel op dat de app niet compatibel is met telefoons die a) draaien op iOS 10 zonder de aller-, allerlaatste upgrade of b) zwart zijn.

Het matige bereik bij Pasteitjesland kan het lastig maken de app te downloaden. Als dat het geval is, wil de dame van de broodjeswinkel verderop in de straat je wel toegang tot haar wifi geven, als je tenminste een Dikke Mik Super Sandwich van haar koopt. Terwijl je dit doet, zal een parkeerwacht een bekeuring voor je uitschrijven omdat je op een laadplek staat zonder te laden.

Laad-ida wil alles van je weten

Als het je eenmaal is gelukt de app te downloaden, zul je je account moeten registreren door het verstrekken van wat persoonlijk informatie. Het gebruikelijke werk: naam, geboortedatum, adres, irisscan, wat financiële gegevens die je zelfs niet hoeft te verstrekken als je een hypotheek aanvraagt, een leuke tussenronde over nationale vlaggen en een gedeelte dat wel heel specifiek wordt over je geslacht, etniciteit en seksuele voorkeuren.

Je mag uiteraard je recht uitoefenen om deze totaal onnodige persoonlijke details niet te delen, waarop Laad-ida haar recht zal uitoefenen je in het geheel geen elektriciteit te verkopen, en er is geen ander publiek laadpunt in een straal van 50 kilometer te vinden en je zit op 6 procent batterij, dus wat ga je nou helemaal doen, stoere jongen?

Eenmaal geregistreerd, zal Laad-ida alvast een borg van 100 euro van je rekening afschrijven. Als je je afvraagt wanneer deze borg eventueel teruggestort zou kunnen worden, dan is dat een heel goede vraag. Als je, op enig punt gedurende het laadproces, mocht besluiten de laadkabel te ontkoppelen en terug te hangen, wordt uiteraard nog eens 100 euro in rekening gebracht.

Vind nou je laadpaal nog maar eens in de app

Zoek vervolgens de laadfaciliteit van Pasteitjesland op de kaart in de app, die zal blijven volhouden dat je je in Los Angeles bevindt. Je bevindt je niet in Los Angeles. Heb je de locatie eenmaal gevonden, selecteer dan welke van de acht laders bij Pasteitjesland je wilt gebruiken. Het zal je opvallen dat we, in lijn met de bescheidenheid die onze marketingfilosofie typeert, de laders niet hebben genummerd. En als je dan denkt: normaal gesproken zullen ze toch van links naar rechts oplopend genummerd zijn, dan hebben we een verrassing voor je. Hint: om de een of andere reden hebben er dríé het nummer 6!

Na een enerverend tijdje ‘probeer het nog eens’ zul je ontdekken dat zeven van de acht laadkabels met geen mogelijkheid los willen komen, en dat de enige die dat wel doet een griezelig zoemend geluid maakt en sterk ruikt naar verbrand haar. Nu is het tijd om onze handige helpdesk in te schakelen, waarna je Pete aan de telefoon krijgt, die je zal vertellen dat de laadfaciliteit van Pasteitjesland het eigenlijk al een half jaar niet meer doet, maar hopelijk snel weer helemaal van de partij zal zijn, ergens medio 2025 al. We hopen je dan te zien!

Reacties

  • hans peperkamp heeft op 10 januari 2024 geschreven:

    het is geen gezeik op elektrisch rijden,maar de elektrische auto’s krijgen vaak vooral voor het plaatsen voor het opladen,en daarnaast vaak hun E-auto laten staan,zelfs als aangegeven zal worden,dat de lithium-akku’s opgeladen zijn,en dan in het centrum,hun boodschappen zullen doen.En dat is a-sociaal gedrag.wat heel vaak voorkomt.Daarnaast is de verkoop van E-auto’s heel vaak door de media opgeneukt,want er heel veel belangverstergelingen en commerciele belangen aan gekoppelt. Want welke middel-inkomen- en die werknemers die net boven hun minium inkomen moeten zien rond komen.Kunnen zich een E-auto permiteren vanaf prijzen van rond de 40.000 euro.Via het zakenverkeer worden de werknemers verplicht om E-auto te gaan gebruiken.En dan de schijnheiligheid,om een brandstof-auto te huren om hun caravan te trekken naar hun vakantie-campings in de vele Europese vakantie-landen.En daarnaast hun caravan moeten loskoppelen om toch bij de laadpalen te kunnen komen.En zulke informatie zal niet worden medegedeelt,op verjaardagen en via bedrijfs-kantine’s etc. En daarnaast zijn de evt. reparatie-kosten kunnen veel hoger uitvallen,omdat vaak alles elektronich moet worden hersteld,en er speciale apparaten moeten ingekocht door de erkende garage’s.En daarnaast zoals ik al eerder beaamden,als er sprake is van een eigen betaalde E-Auto,de auto-verzekering ook zijn aangepast. En kan de ANWB al die Elektrische storingen die zéér complex zijn,op de plaats voor de deur van de bezitter oplossen.Elke dag ziet ik de reclame beelden van de div. Elektrische-Auto’s,maar welke groep werkende mensen kunnen zich zo E-auto aanschaffen,uit eigen vermogen,en niet op op basis van een huurcontract.vertaald uit het Engels.Het is allemaal Fantastisch het rijden met een E-Auto,maar dan gaan gelijk mijn nekharen overeind staan.Als ik kijk in mijn eigen normale volkswijk,dan zijn de oplaadpunten met één hand te tellen,alleen taxi-busjes/ en zeer dure E-Auto’s uit andere wijken komen laden,in de volkswijk.Ziet via: mvwautotechniek.nl de Wet van Ohm U=I x R Spanning=ampare x weerstand.En het betreft zeer hoge autotechniek.En daarnaast kunt u alle kennis halen, inzake kennis motor-techniek/Elektrotechniek/Eleltronica.Doet uw voordeel mee.

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Geachte Redactie:via youtube.nl (tik in) Image of a Hydrogen engine:geeft weer de waterstof-injectie (tik in) Toyota Developed A Liquid Hydrogen Combustion Engine!:geeft weer de uitleg van Hydrogen werking(tik in) Brennende Elektroautos bei der Post (tik in) Autobrand: Wenn das E-Auto plötzlich Feuer fänkt( tik in) grote zorgen VVE,s over veiligheid garage daar kan een sprinklerinstallatie niet tegen op: was een TV uitzending van het consumenten TV programma KASSA. En kennis is macht,en dat is heel belangrijk om je reaktie’s weer tegeven.Adieu

    Reageer
  • hans peperkamp heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Geachte Redactie ik ben géén E-Auto hater.Maar weet wel dat die Lithium-batterijen kunnen ontploffen,Vooral als de SEPARATOR knapt in de inwendige lithium-batterijen,is er géén ontkomen op aan , zeer giftige stoffen/zeer hoge temperaturen van boven de 1000graden ontstaan,je zult er maar met je gezinnetje inzitten.Via: youtube.nl (tik in) E-Auto gerät laden in Brand (tik in) Stadt verbietet Elektroautos in Tiefgarage: Brandgefähr: geeft weer de enorme ravage,en zelfs het gebouw kan ontzet raken.En waar ik mij het meeste aan erger,dat er al miljoenen ingeleverde gebruiksauto’s via Binin Afrika worden versleept en daar een tweede auto-leven krijgen(tik in) TÜV nicht bestanden? Hier landen die Autos|Entdeckt! Geheimnisvolle Orte | kabel eins DOKU(tik in) Abwracken-Gut für die Wirtschaft,Slecht für die Umwelt|WDR DOKU.En daarnaast koop ik geen E-Auto als de lithium-batterijen vervangen moeten worden na enige tijd,kan dat 9000/30.000 euro gaan kosten,en dan kan de dagprijs gezien worden als Total Loss (tik in) Explosion Broken Down Tesla Model S: die in Finland door de eigenaar van de 10 jaar oude Tesla zal worden opgeblazen,schade nieuwe lithium-batterij 20.000 euro.En dat zal niet een beleving zijn bij de brandstof-auto’s,die bij normale rijstijl en goed onderhoud wel de 200/300.000 km ver kunnen rijden,en wel 20 jaar meekunnen.En tank géén E-10 maar E-5 een betere kwaliteits-brandstof,waar geen waterresten in zitten die de motor enorm kunnen vervuilen.Vooral korte ritjes,die vaak venest zijn voor de motor vervuiling.Dank voor uw aandacht.

    Reageer
  • Ldv heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Ach, ik ervaar als inmiddels ervaren 36000 km plus Tesla y rijder geen probleem, hooguit in het voormalige Oostblok en Oostenrijk, wat overigens ook oplosbaar blijkt maar wat minder laadpunten geeft Ik gebruik road (e flux) of de supercharger van Tesla.
    Werkt perfect en die range van 400 km daar valt mee te leven.

    Reageer
  • Maarten heeft op 9 januari 2024 geschreven:

    Het is een slecht vertaald en slecht verzonnen artikel uit het Engels. In het Engelse origineel wordt gesproken over pretpark “Pastyland Cornwall” wat helemaal niet bestaat en ook de exploitant “Chargerine” bestaat niet. Zowel niet als exploitant als app. Als dit geen parodie is dan is het pure haatzaaierij.

    Reageer
  • Frank heeft op 8 januari 2024 geschreven:

    Rij sinds een half jaar electrisch en wil (zelfs als voormalig petrolhead) niet meer terug.
    De meeste (en steeds meer) laadpalen zijn gebruiksvriendelijk.
    De angst voor het onbekende overheerst.
    Hoewel…deze manier van schrijven is het verdienmodel van Top Gear.

    • Dave heeft op 8 januari 2024 geschreven:

      Je moet toch echt toegeven dat er wel degelijk een kern van waarheid in het verhaal zit.
      Wij zijn inmiddels aan het plannen voor onze 3e EV en hebben dus enige ervaring.
      Onderweg laden hebben we in al die jaren pas 1x nodig gehad; we laden thuis of op bestemming.

      Daar op bestemming is het wel gewoon ‘een ding’. Het is sowieso nog maar de vraag wat het gaat kosten.
      Dan is het de vraag of jouw pasje werkt. Meestal wel, soms niet. Gelukkig 2e pasje voor dat soort gevallen.
      Dan zie je vast ná het laden wel wat het gekost heeft? Nou ja, technisch gezien klopt dat, maar wel flink lang na het laden.
      Meerdere dagen tot soms weken is geen uitzondering.
      En dan vergeet ik voor het gemak nog even dat het tarief met pasje A heel anders kan zijn dan met pasje B.

      Waarom kan ik niet gewoon naar een laadpaal gaan en daar mijn pinpas of creditcard bijhouden om te betalen?
      En waarom kan ik niet gewoon eenvoudig zien wat het tarief is? Desnoods (omdat je niet overal alsnog een display in wilt bouwen) via een QR-code of nog mooier met een NFC tag?

      Echt; wij rijden met veel plezier op batterijen en er is niets zo fijn als nooit meer te hoeven tanken omdat je auto ‘s ochtends altijd vol is. Maar kop-in-het-zand om alle randzaken ook te vergoelijken doe ik niet aan mee. TopGear overdrijft een beetje, maar als er geen kern van waarheid in zat zou iedereen hier niet zo beledigd zijn vermoed ik.

      • maarten heeft op 8 januari 2024 geschreven:

        Alle ongemakken die jij benoemd zijn op te lossen door onderweg bij te laden bij superchargers van Tesla. Die zijn over heel europa beschikbaar, werken altijd en geen gehannes met pasjes. Ooh ja, de prijs, die is altijd van tevoren bekend, altijd concurrerend en vaak de laagste.

        • Hans Peperkamp heeft op 9 januari 2024 geschreven:

          IK MAAK GEHAKT VAN E-auto’s. Vooral het lithium komt uit de zeer corrupte landen, waar mensenrechten niet gelden. Via:YouTube.nl (tik in) Bolivien im Lithium Rausch en ZDF HD planet e der wahre preis elektroautos:geeft weer de verschrikkelijke werkomstandigheden van de Delvers, omdat wij E-auto’s willen gaan rijen. Ik maak gehakt van E-auto’s. Waterstof:Auto’s worden steeds meer in de productie via Google.nl Waterstofauto’s in 2025.En daarnaast is Toyota bezig met de ontwikkeling van de Otto 4 slag kleppen motor met waterstof-injectie. Via YouTube.nl Toyota Hybriden Car, dan kunnen de laadpalen weer naar de schroothoop. En waterstof kunnen we zelf produceren. Bronvermelding:Waterstof magazine.nl geeft weer de ontwikkeling van waterstof

          Reageer
        • Dave heeft op 8 januari 2024 geschreven:

          Ik wil juist helemaal niet onderweg laden, Maarten. Waarom zou ik dat doen? Staan/zitten wachten tot de auto vol is?
          Echt met 2 Ev’s letterlijk maar 1x hoeven doen, en dan ook nog omdat de paal waar de auto ‘s nachts aan stond in storing stond.
          (En dat gaf de app ook netjes aan, maar ik las dat als een storing in de app, in plaats van in het laden.)

          • maarten heeft op 9 januari 2024 geschreven:

            Ooh sorry, ik had het denk ik te vluchtig gelezen.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • OilNo heeft op 8 januari 2024 geschreven:

    Kwam ooit met een LPG-wagen in Frankrijk, tank bijna leeg, op naar het dichtsbijzijnste tankstation met LPG. Drie maal raden, LPG op. Werd de week erop wel weer bijgevuld was de mededeling. Geen ander station met LPG in de buurt… Zo is er altijd wel wat om over te klagen.

    Met een EV hier in (Noord)West-Europa dit soort taferelen nog nooit meegemaakt. Altijd wel een (snel)lader in de buurt. En nog nooit bij een Amerikaanse aanbieder hoeven laden 🙂

    • Hans peperkamp heeft op 9 januari 2024 geschreven:

      Heb zelf Lpg gereden vanaf de jaren 1980,en als de Lpg tank leeg was, dan had ik nog de beschikking over brandstof in de tank, knopje omzetten en rijden maar. Maar ik mocht in bepaalde gesloten gagare niet gebruiken als Lpg rijder, ontploffingsgevaar. Maar om een bepaalde tijd controle bij de RDW. Maar ook in het buitenland, aangegeven. De schoonste brandstof Lpg, met een oktaan gehalte boven de 100,en pas om de 20.000 km een onderhoudsbeurt. Maar het rijden op Lpg was heel goedkoop rijden. Maar weer door de overheid kapot gemaakt, was te goedkoop, en bracht te weinig BTW op. En verplichten op een stalistische manier te rijde met een E-auto, belangrijk voor de CO2 uitstoot. Lezers trap er toch niet in, door lieden, Met de witte boorden mentaliteit, die totaal geen verstand hebben van de nieuwste technologische ontwikkelingen

      Reageer
    Reageer
  • SV Amp heeft op 8 januari 2024 geschreven:

    Top Gear wordt duidelijk bevolkt door EV haters met een agenda. Zwaar overdreven artikel met enkel fictieve nalebdat alleen maar in de kaart speelt van de olie industrie en mensen die niet goed met verandering overweg kunnen.

    • Solarpuls heeft op 8 januari 2024 geschreven:

      Ik ben zelf ruim 4 jaar ev rijder en herken 100% de frustratie als je ‘s een keer buiten je bekende provincie of route moet laden. Gebrek aan biiv. transparante en schommelde prijzen kan het ov een puntje aan zuigen. Marktwerking heet dat. Dit artikel is geen gezeik op ev, maar op “marktwerkingladen”. Een enkele keer wordt je verrast met een (goedkope) laadpaal die niet op de kaart staat. Dat weer wel.

      • XDC heeft op 8 januari 2024 geschreven:

        Ev haters, met verbod om het Te**** woord te gebruiken. Niks zo eenvoudig als dat. Werkt altijd en zo goed als geen aanschuiven en meestal op een leuke plaats. Geen app geen gedoe met G4 of wifi, inpluggen laden . Stop nou met die FUD.

        • maarten heeft op 8 januari 2024 geschreven:

          Jep. 100%

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Schoen heeft op 7 januari 2024 geschreven:

    Het stikt hier van de bevooroordeelde, negatief gekleurde artikelen. Wat een gezeik altijd op elektrisch rijden.

    Dit is het “zwarte-piet-moet-zwart-blijven” van de auto industrie.

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear