Elk bedrijf wil zoveel mogelijk omzet draaien en winst genereren. Dat is een beetje het idee van een onderneming. Dat betekent niet altijd dat je zoveel mogelijk producten moet verkopen. Dat blijkt wel met de plannen van Bentley. TopGear sprak met Bentley’s CEO Frank-Steffen Walliser (dat klinkt inderdaad niet heel erg Brits) over de plannen van het merk en het nieuwe model dat eraan komt in het bijzonder. Daarvan wil Bentley er namelijk te veel van verkopen.

De auto wordt door meneer Walliser omschreven als een Luxury Urban EV. Die term is een beetje generiek, omdat het autotype dat eigenlijk ook een beetje is. De auto zal namelijk een vijf meter lange crossover worden met een aflopende daklijn. Heel erg kort door de bocht, denk aan een soort Porsche Cayenne Coupé, maar dan van Bentley. En geheel elektrisch.

Veel Porsche-techniek in de nieuwe Bentley

We noemen de link met Porsche niet zomaar, want onderhuids is er Porsche-techniek te vinden. De Bentley-CEO omschrijft het iets anders. In het Volkswagen-concern (waartoe Bentley en Porsche behoren) kunnen ze ‘gebruik maken van de meest geavanceerde techniek die er is’. En eerlijk is eerlijk, de techniek van de laatste Macan EV is best indrukwekkend: 800v-architectuur, een grote energiedichtheid van de accu en zeer efficiënte motoren.

Bentley Urban EV zijkant schets

De nieuwe kleine Bentley zal ietsje minder efficiënt zijn dan de kleinere Audi en Porsche. De range zal ergens rond de 600 kilometer liggen. Voldoende om een lange tocht te maken, maar niet om in één ruk naar Portugal te rijden. Volgens Walliser gaan Bentley-eigenaren niet 1.000 kilometer rijden: ‘het zijn geen vrachtwagenchauffeurs. Voor lange afstanden pakken ze het vliegtuig’.

Bentley wil niet verkopen

Maar een relatief compacte Bentley, geheel elektrisch die gebruikmaakt van Audi- en Porsche-techniek. Betekent dat het een relatief betaalbaar model wordt dat heel veel verkocht gaat worden? Walliser denkt van niet: ‘Bentley is geen volumebedrijf. We zijn dus niet op zoek naar hoge verkoopcijfers. Wij willen het voor de klant nog unieker en specialer maken. Ons doel is een hoge winstmarge per auto.’ Bentley wil dus niet te veel auto’s verkopen.

Lees ook: Hoeveel is de Bentley Continental GT in twintig jaar tijd veranderd?

Die laatste zin ga je meer horen bij autobedrijven. Het verhogen van je winstmarge per auto is het nieuwe doel. Merken als Porsche en Ferrari zijn er zeer bedreven in om zoveel mogelijk per auto te verdienen. Een ander voorbeeld is Jaguar, dat zes modellen uit productie haalde en zich nu volledig richt op exclusieve en dure auto’s. Het duurt nog wel even voordat die Jaguar er is trouwens en ook op de Bentley Urban EV moet je even wachten: die komt in 2026 op de markt.

Eén reactie op “Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)”

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *