Sommige dingen kunnen geen verrassing zijn. Boetes in Zwitserland zijn heel erg duur, Lawrence Stroll koopt de beste designer voor zijn zoon Lance (nee, hij was niet jarig) en de benzineprijzen gaan alsnog stijgen. Wat ook geen verrassing is: de facelift van de Bentley Flying Spur Speed. De coupé (Continental GT) was onlangs al vernieuwd, nu is het tijd voor de sedanversie. In principe is dit de gedoodverfde keuze, want als je toch een auto van 2,5 ton (qua gewicht, qua euro’s red je het niet) wil je ook 4 deuren.
Het is wederom een plaatje geworden. De wijzigingen zijn niet enorm groot, gelukkig. De proporties van deze auto zijn zeer zorgvuldig gekozen. Een slanke, ranke koets met een paar eenvoudige vloeiende lijnen. Het voorwiel staat heel erg ver naar voren (met dank aan het MSB-platform) en er is een lange motorkap. Het ziet er nog altijd veel beter uit dan zijn voorgangers die op Audi-esque wijze de motor voor de vooras hadden hangen.
Kleine wijzigingen
We gaan verder met de wijzigingen voor de facelift van de Bentley Flying Spur. De grille iets anders, evenals de koplampen. Er zijn nieuwe kleuren en bekledingen, alhoewel de keuze bij Bentley bijna onmogelijk groot is. Nog voor je naar Mulliner (de divisie voor speciale verzoekjes) gaat, is het aanbod qua kleuren en bekleding zeer omvangrijk. In dit geval is er gekozen voor appeltjes groen, in combinatie met Blackline Specification-pakket. Dan is er nauwelijks chroom, maar is alles hoogglans zwart.
Het interieur is eveneens bijzonder. In dit geval door de gekozen configuratie. Twee tinten grijs met rode stiksels en koolstofvezel inleg. Het is weer eens iets anders dan het obligate houtwerk en crème leer. Uiteraard kun je het samenstellen zoals je wenst. De mogelijkheden zijn bijna eindeloos. Altijd mee bestellen: het 1.900 watt sterke Bang & Olufsen audiosysteem met 19 speakers. Dankzij extra gelamineerd glas gaat er minder geluid naar buiten. Of naar binnen, natuurlijk.
Motor(en) van de Bentley Flying Spur Speed facelift
Dan de aandrijflijn. De 6,0-liter W12 is komen te vervallen. In plaats daarvan is er een 4,0-liter grote V8 met twee turbo’s, plus een hele flinke elektromotor. Het resultaat is een systeemvermogen van 771 pk en een systeemkoppel van 1.000 Nm. Elke Flying Spur heeft vierwielaandrijving en een automaat. Dus je hoeft alleen maar de pook in ‘sport’ te zetten, gas te geven en 3,5 seconden rijd je 100 km/u. De topsnelheid verklapt Bentley nog niet, maar de coupéversie haalt 335 km/u.
Lees ook: Dit zijn de snelste sedans ter wereld
Aangezien voor de facelift de topsnelheden tussen de sedan en coupé gelijk waren, gaan we er gemakshalve van uit dat deze sedan ook 335 km/u haalt. Dat is dus een 155 km/u hogere topsnelheid dan jouw Volvo V60 Polestar. En ook 85 km/u sneller dan de nieuwe BMW M5. Ja, bij BMW heb je het drivers package waar ze voor 3 mille de begrenzer op 300 km/u zetten, maar dat is alsnog 35 km/u trager. Dit is echt een bizar snelle herensociëteit op 22-inch wielen.
Reacties