
Het is niet nodig om in detail nogmaals uit te leggen dat Volkswagen met betrekking tot verbruik en uitstoot niet helemaal volgens de regels heeft gespeeld. De fabrikant moet in totaal 8,5 miljoen auto’s terugroepen in Europa. Deze moeten allemaal een software-update krijgen en sommige modellen moeten zelfs een hardware-aanpassing hebben. Zodat Volkswagen niet langer vals kan spelen met de uitstoot.
In Januari begon Volkswagen met de walk of shame, maar beloofde daarbij direct dat ze aan het eind van het jaar alle auto’s in orde willen hebben. Fred Kappler, opperhoofd van de salesmensen, moet nu helaas toegeven dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken. Van de 8,5 miljoen auto’s zijn er momenteel 50.000 bij de garage langs geweest. Tsja, zo halverwege het jaar is dat toch niet heel veel. Daarom heeft Volkswagen maar vast gezegd dat de rest volgend jaar komt, wel zo slim.
Niet alles is de schuld van Volkswagen trouwens, want de Kraftfahrt-Bundesamt – het Duitse controle-orgaan – zit natuurlijk bovenop elk regeltje code dat wordt ingevoerd. Ze keuren eerst alles wat Volkswagen heeft gemaakt voordat het ook daadwerkelijk de auto in gaat. Zo was er een oplossing voor de Passat, maar volgens de KBA werd het verbruik hoger door de aanpassing. ‘Begin maar weer opnieuw’, riep de KBA. Je zou bijna met ze te doen krijgen. Bijna.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Nieuwe oude Volkswagen Amarok is geen Ford meer, wel met V6 TDI

Dit Volkswagen-logo is een speaker die overstekend wild moet wegjagen

Is de nieuwe VW Amarok ruig genoeg voor de neushoornbescherming in Zuid-Afrika?

Offroad-specialist Delta4x4 maakt de nieuwe Volkswagen Amarok extra ruig

Waarom de nieuwe Amarok een heel vreemde Volkswagen is

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Koop jij de foutste Volkswagen van dit moment voor een prikkie van de overheid?

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

Volkswagen bouwt straks drie compleet verschillende versies van dit populaire model

Deze oude VW-motor lag ooit nog in de Golf, maar is zo robuust dat ie nu nog gebruikt wordt in tanks

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

De gemiddelde Mercedes-klant zal deze G-klasse haten, en juist daarom vinden we hem vet

In de VS heeft Volkswagen een bijzondere strategie om meer elektrische ID.Buzz’jes te verkopen

Dit lijkt de saaiste Audi A6 die je nu kunt kopen, maar toch wil je hem hebben

Audi komt voor het eerst in lange tijd met een nieuwe letter als typenaam (naast de A en Q)

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Waarom je altijd een ongekookt ei moet meenemen als je een stuk gaat rijden met een oudere auto

Renault pakt het laatste materiaal waar je aan zou denken om leer van te maken

Maakt deze nieuwe uitvinding van Subaru de fietshelm overbodig?

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Met dit tooltje van 15 euro voorkom je een reparatie van duizend euro (of meer) bij beruchte motoren
