
Het is niet nodig om in detail nogmaals uit te leggen dat Volkswagen met betrekking tot verbruik en uitstoot niet helemaal volgens de regels heeft gespeeld. De fabrikant moet in totaal 8,5 miljoen auto’s terugroepen in Europa. Deze moeten allemaal een software-update krijgen en sommige modellen moeten zelfs een hardware-aanpassing hebben. Zodat Volkswagen niet langer vals kan spelen met de uitstoot.
In Januari begon Volkswagen met de walk of shame, maar beloofde daarbij direct dat ze aan het eind van het jaar alle auto’s in orde willen hebben. Fred Kappler, opperhoofd van de salesmensen, moet nu helaas toegeven dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken. Van de 8,5 miljoen auto’s zijn er momenteel 50.000 bij de garage langs geweest. Tsja, zo halverwege het jaar is dat toch niet heel veel. Daarom heeft Volkswagen maar vast gezegd dat de rest volgend jaar komt, wel zo slim.
Niet alles is de schuld van Volkswagen trouwens, want de Kraftfahrt-Bundesamt – het Duitse controle-orgaan – zit natuurlijk bovenop elk regeltje code dat wordt ingevoerd. Ze keuren eerst alles wat Volkswagen heeft gemaakt voordat het ook daadwerkelijk de auto in gaat. Zo was er een oplossing voor de Passat, maar volgens de KBA werd het verbruik hoger door de aanpassing. ‘Begin maar weer opnieuw’, riep de KBA. Je zou bijna met ze te doen krijgen. Bijna.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit Volkswagen-logo is een speaker die overstekend wild moet wegjagen

Is de nieuwe VW Amarok ruig genoeg voor de neushoornbescherming in Zuid-Afrika?

Offroad-specialist Delta4x4 maakt de nieuwe Volkswagen Amarok extra ruig

Waarom de nieuwe Amarok een heel vreemde Volkswagen is

Eerste foto’s van de nieuwe Volkswagen Amarok, die eigenlijk een Ford Ranger is

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Max Verstappen krijgt nu alweer een nieuwe teamgenoot: Liam Lawson mag vertrekken

Eindelijk, de meest legendarische hot hatch maakt een comeback

De verkoopdoelstelling van de Aston Martin Vanquish Volante is wel érg optimistisch

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste
