Het is niet nodig om in detail nogmaals uit te leggen dat Volkswagen met betrekking tot verbruik en uitstoot niet helemaal volgens de regels heeft gespeeld. De fabrikant moet in totaal 8,5 miljoen auto’s terugroepen in Europa. Deze moeten allemaal een software-update krijgen en sommige modellen moeten zelfs een hardware-aanpassing hebben. Zodat Volkswagen niet langer vals kan spelen met de uitstoot.

In Januari begon Volkswagen met de walk of shame, maar beloofde daarbij direct dat ze aan het eind van het jaar alle auto’s in orde willen hebben. Fred Kappler, opperhoofd van de salesmensen, moet nu helaas toegeven dat dit waarschijnlijk niet gaat lukken. Van de 8,5 miljoen auto’s zijn er momenteel 50.000 bij de garage langs geweest. Tsja, zo halverwege het jaar is dat toch niet heel veel. Daarom heeft Volkswagen maar vast gezegd dat de rest volgend jaar komt, wel zo slim.

Niet alles is de schuld van Volkswagen trouwens, want de Kraftfahrt-Bundesamt – het Duitse controle-orgaan – zit natuurlijk bovenop elk regeltje code dat wordt ingevoerd. Ze keuren eerst alles wat Volkswagen heeft gemaakt voordat het ook daadwerkelijk de auto in gaat. Zo was er een oplossing voor de Passat, maar volgens de KBA werd het verbruik hoger door de aanpassing. ‘Begin maar weer opnieuw’, riep de KBA. Je zou bijna met ze te doen krijgen. Bijna. 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)