Wat is erger dan een ochtendhumeur? Een ochtendhummer. Of beter gezegd: een maandagochtendhummer. De oude lichting Humvee’s, ooit het paradepaardje van het Amerikaanse leger, blijkt vandaag de dag niet half zo betrouwbaar als je zou hopen van zo’n icoon. Gelukkig hoeven de Nederlandse mariniers niet te vertrouwen op deze stokoude bakbeesten. Nee, Defensie kiest voor modern materiaal: de Oshkosh DXPV. Dit is min of meer wél de opvolger van de HMMWV.

De Humvee (officieel: High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle) werd in de jaren ’80 geïntroduceerd als het standaardvoertuig voor het Amerikaanse leger. Hoewel het voertuig bekendstaat om zijn robuustheid, bleek het in moderne conflicten kwetsbaar voor bermbommen en hinderlagen. Deze tekortkomingen leidden tot de ontwikkeling van de Joint Light Tactical Vehicle (JLTV), een voertuig met verbeterde bescherming en mobiliteit.

De Oshkosh DXPV is de opvolger van de Humvee

  • Oshkosh JLTV voor Nederland
    Foto: © Oshkosh Defense
  • Oshkosh JLTV voor Nederland
    Foto: © Oshkosh Defense
  • Oshkosh JLTV voor Nederland
    Foto: © Oshkosh Defense
  • Oshkosh JLTV voor Nederland
  • Oshkosh JLTV voor Nederland
  • Oshkosh JLTV voor Nederland

De Oshkosh DXPV is een aangepaste versie van de JLTV, specifiek ontworpen voor de behoeften van het Nederlandse Korps Mariniers. DXPV staat voor ‘Dutch Expeditionary Patrol Vehicle’. Het maakt deel uit van het FLATM-PV-programma (Future Littoral All Terrain Mobility – Patrol Vehicle). Simpel gezegd kan deze auto goed door lastig terrein. Landen als Litouwen, Slovenië, Montenegro, Noord-Macedonië, Mongolië, Letland, Slowakije, Brazilië, Roemenië en Israël hebben ook een versie van dit voertuig.

Defensie heeft ook andere nieuwe voertuigen

Het Nederlandse leger heeft sinds kort ook de Manticore. Deze auto vervangt de G-klasses en de Land Rovers. Al zou je dat qua formaat niet zeggen: de Manticore is een stuk groter en zwaarder dan de voertuigen die hij moet vervangen. Deze auto komt van Iveco en er zijn momenteel bijna 1.200 stuks besteld. Ook de Marine krijgt er 28 stuks. Van de DXPV krijgen de mariniers 150 exemplaren en in 2028 moeten de leveringen beginnen.

27 reacties op “Het Nederlandse leger krijgt de opvolger van de beroemde Humvee”

  1. Wat een kennis weer. Het Nederlandse leger koopt Scania en de Belgen Daf. De Scania’s Zijn in Nederland gebouwd en de “Daf’s” bij Tatra in Tsjechië (waar Daf een aandeel in heeft) en voorzien van een Daf cabine. Voor de Oshkosh is gekozen, omdat de collegas die in Europa ook hebben, ongetwijfeld zal er een Nederlands bedrijf zijn, die dit ook kan, maar dat hebben ze in de aanbesteding niet laten zien, zo werkt dat.

  2. Zeker weer es amerikaanse troep
    Maar los van dit wordt dit wel een uitvoering die de weg op kan en niet zoals de Volvo vrachtwagens die speciaal gebouwd zijn op de gewenste maten voor paar miljoen en…

    Je gelooft het bijna niet…..

    Die dus te hoog zijn voor bruggen en viaducten in nederland/eu

  3. Gatverdamme weer Amerikaanse troep , koop toch binnen Europa . Die Amerikaanse bende hoeven we hier niet ,die JSF is ons ook door de strot gedrukt door Amerika terwijl er een beter Europees alternatief was en op de plank lag en goedkoper .

  4. We hebben in Nederland heel veel bedrijven die dit kunnen leveren en wel betere voertuigen, als we meer moeten investeren in oorlog, doe het dan in Nederland .

  5. Gewoon Europees aanbesteden,
    Gewoon kwaliteit kopen voor een redelijke prijs.
    Beetje energie zuinig zou erg prettig zijn, en uiteraard zo degelijk en sleutel-vriendelijk mogelijk
    Bijvoorbeeld die mooie Mercedes, of een iveco product.
    Bij de aanbesteding zou bouw binnen de eu een voorwaarde moeten zijn. Temeer het buitenland steeds minder betrouwbaar en stabiel word

  6. Het is inderdaad erg jammer dat in dit artikel geen woord geschreven over Defenture Tiel die ’n prachtig mooi voertuig maken voor defensie.

  7. Met dank Mark Rutte, is Nederland super afhankelijk van Amerika, special op defensie en LNG gebied. Hij heeft van Nederland een doorvoer land gemaakt en bijna alle industrie uitbesteed in het buitenland. En nu spoort Mark Rutte, Heinen (VVD) aan om te bezuinigen en aan de andere kant verhoogd hij het budget voor defensie naar 3,5%.

  8. Daf is amerikaans . Nix met chauvinisme te maken . Nederland heeft het merk gered en gelijk aan Amerika verkocht . Dus zoizo geen daf meer kopen . Binnen Europa blijven. Met alles dan krijgen we steeds betere spullen. Maar elke speciale eenheid een ander merk auto of dat zelf slim is betwijfel ik toch .

  9. Daf is amerikaans . Nix met chauvinisme te maken . Nederland heeft het merk gered en aankleden Amerika verkocht . Dus zoizo geen daf meer kopen . Binnen Europa blijven. Met alles dan krijgen we steeds betere spullen. Maar elke speciale eenheid een ander merk auto of dat zelf slim is betwijfel ik toch .

  10. En weer wordt Amerika gesteund.
    Hou eens op met altijd Amerkaans te kopen en besteed het geld in Europa dan wordt de balans wat rechtvaardiger en de vreselijke Amerikanen wat minder arrogant

  11. Beetje naive antwoorden,omdat er voor 4 jaar een president zit die niet naar jullie poppetjes danst moeten jullie de boel afkraken,bedenk wel dat oshkosh een van de beste voertuigen produceerd,wat een naief gel.l hier op dit forum!!!

  12. België heeft ook een paar honderd JLTV gekocht. Qua prijskwaliteit kwam die er als beste uit. De Europese kandidaten hadden nog minder plaats binnenin en waren pokkeduur, bijna prijs maal 2. Logisch als je weet dat er een paar duizend gemaakt worden voor de USA alleen. Wat chauvinisme betreft: Nederland koopt een vloot vrachtwagens van Scania, België koopt de DAF. Dankjewel zuiderburen

  13. Wat is er dan specifiek aan voor de nederlandse mariniers? Is ie extra smal en licht voor het nederlandse landschap? Wat voor accu zit erin, hoe laden mariniers die op in geval van een missie? Wat is er verbeterd aan de kwetsbaarheden en tekortkomingen bij het vorige model?
    Je zou er bijna een artikel over kunnen schrijven.

  14. Hmmmm een expeditie voertuig.
    Als ik het zo naar de grote kijk kan je er 3 tweetjes water in doen en 1 tas en dan zit die vol

  15. Sommigen noemen DAF als mogelijke leveracier voor nederlands defensie materiaal
    ware het niet dat DAF in amerikaanse handen is onder de vlag van PACCAR truck divisie.

  16. Belachelijk dat er nog steeds vertrouwd word op de USA defensie industrie. Alle bestellingen uit de USA meteen annuleren. Investeren in de EU en andere betrouwbare niet fascistische landen, zoals Ukraine

  17. Had fijn geweest dat er ook Nederlands materiaal gekocht ging worden.
    Denk dat DAF hiertoe wel in staat moet worden geacht.
    Nee het spul moet uit Amerika en Italië komen.
    Alhoewel Iveco nog niet zo’n slechte keuze is
    Met het Amerikaanse spul blijken we eerder dus een kat in de zak gekocht te hebben. Dan ga je daar toch niet weer bestellen.

  18. Zonde dat er niet is gekozen voor een Nederlandse product van Defenture B.V. uit Tiel.
    De GRF en de MAMMOTH zijn volgens mij technologisch gelijkwaardig of beter.

    Maar goed, bij deze beslissingen omtrend dit soort aankopen tellen er helaas zoveel politieke afwegingen, restricties en regeltjes mee dat helaas niet altijd de beste of meest logische keuze wordt gemaakt…

  19. Waarom niet bij DAF besteld, een beetje chauvinisme zou geen kwaad kunnen en het materieel is minstens zo goed.

  20. Trump zal trots op ons zijn met deze deal.

    @Redactie: wellicht leuk om ook eens een achtergrond-artikel te maken over het Gelderse Defenture, dat volgens mij ook voertuigen voor het Nederlandse leger maakt?

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *