Het is geen verrassing dat er een verschil is tussen het geadverteerde verbruik van een auto en het werkelijke verbruik. Dit geldt ook voor de uitstoot. In theorie kan deze heel erg laag zijn, maar het is afhankelijk van oneindig veel omstandigheden. Vanwege dit verschil heeft de EU nu een plan klaarliggen waardoor een hoop Europese diesels volgend jaar onbruikbaar zullen zijn, aldus het Duitse Zeit. Ook diesels in Nederland zouden daarvan de dupe kunnen zijn.
Auto’s moeten aan uitstootnormen voldoen om een typegoedkeuring te kunnen krijgen. En zonder typegoedkeuring geen kenteken in de EU. Er zijn officiële methodes om te meten wat de uitstoot en het verbruik van een auto is. Vroeger was dit de NEDC-methode en tegenwoordig wordt de WLTP-methode aangehouden. De WLTP is strenger en geeft een realistischer beeld.
EU wil gewoon regels naleven
Het plan van de EU is om met terugwerkende kracht de WLTP-methode in te voeren, dit verzoek ligt nu bij het Hof van Justitie in Duitsland. En omdat deze methode strenger is, zouden alle diesels die ooit volgens de NEDC gemeten zijn, niet slagen voor de uitstoottest. De typegoedkeuring zou dan in feite ingetrokken worden en de auto’s mogen dan niet meer de weg op.
De Duitse Minister van Transport Wissing waarschuwt dat als de EU zijn zin krijgt, dat er in Duitsland 8 miljoen dieselauto’s van de weg moeten. In Nederland rijden er momenteel ongeveer 900.000 personenauto’s op diesel en daarvan is ook nog een groot deel gemeten en goedgekeurd aan de hand van de NEDC-methode. Deze zouden dan ook verdwijnen.
Veel bestaande diesels verboden in Nederland
In eerste instantie zijn de diesels met het oudere Euro 5-label aan de beurt, maar Wissing voorziet dat ook Euro 6-diesels niet aan de nieuwe implementatie gaan voldoen. Men is er bang voor dat een hele hoop auto’s die nog lang niet op zijn, toch voortijdig bij het schroot belanden. In november zou de rechter uitspraak doen over het verzoek van de EU.
Gedoe om niets?
Overigens verwacht het ADAC (de Duitse evenknie van de ANWB) dat de plannen van de EU geen doorgang zullen vinden. De bond verwijst naar de ‘bescherming van de bestaande eigendommen’. Er kunnen niet zomaar spulletjes onklaar en afgepakt worden. Zeit schrijft: ‘De ADAC beschouwt discussies over een naderende shutdown als “ongepast”. Om de consumenten niet verder van streek te maken, is opheldering echter absoluut dringend nodig.’
Race eend heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Elektrisch is NIET SCHONER dan brandstof. Een grote schone schijn. Degene die dat bedacht heeft net als het gemaakte stikstofprobleem en de rest heeft waarschijnlijk veel hyacinth gekeken vroeger op tv. Samen met groene graaier timmermans.
Weleens een plaatje van een accu fabriek gezien voor ev’s? Daar groeit niks meer omheen zo schoon is het. Brandstof is nodig om elektrisch materiaal te maken, dan bedoel ik onderdelen om uiteindelijk iets compleet te maken. Wat denkt men hoe de grondstoffen uit de grond komen voor die elektrische meuk? Door een grote shovel of graafmachine die 1000l per uur verstookt ongeveer en moet 200ton aarde of meer verzetten voor de grondstoffen voor ev’s. Waarheid is hard voor de groene idioten die ze niet onder ogen zien. Er is verschrikkelijk veel geld ingestoken om diesel schoon te krijgen. De emissie van nu is eigenlijk nog veel schadelijker met al die fijnstof en regenererende roetfilters van nu plus de ammoniaklucht van de adblue wat vroeger gewoon kunstmest was eigenlijk, iig komt ie weer, grondstoffen inzitten waar dat mee gemaakt werd. Heel erg makkelijk gezegd dat elektrisch goed is, maar dan heeft diegene waarschijnlijk niet uitgezocht hoe dat al die meuk gemaakt word en dan bedoel ik echt vanaf begin. Lithium uit de grond halen voor accu’s door een grote machine op brandstof omdat et vaak op plekken is waar geen stroom beschikbaar is bijvoorbeeld. Weer is brandstof nodig. Je kan het niet verbannen, het blijft nodig. Het kan hooguit verminderd worden brandstofgebruik. Waar komt de stroom vandaan?? Uit een centrale of zogenaamde groene stroom van een windmolen of zonnepaneel?? Die moeten ook gebouwd worden in elkaar gezet en vervoerd enz enz. Dat schiet lekker niet op. Oude accu’s van ev afdanken gaat ook niet kunnen niet in de shredder daar zit er veel teveel troep voor in. Weggooien ook niet uiteraard want dan heb je nog meer milieu ellende of een paar rebellen die wegen blokkeren voor werkende mensen dwz dat zij dat niet doen maar hun tijd kan beter besteed worden. Kijk anders eens naar een aflevering van lubach die de smerige wereld achter het groene blootlegt. Op deze manier is het alleen maar meer controle voor de roverheid en de planeet driedubbel zo hard om zeep helpen dan door met brandstof te blijven rijden. Diesel is alleen maar zwart gemaakt door waarschijnlijk groene mafketels terwijl dat het een stuk economischer in gebruik is. Niet voor niets dat in bijvoorbeeld vrachtwagens een diesel ligt omdat die van nature berg koppel heeft waarmee hij werk verzet voor een heleboel bestelbusjes in 1 keer. Benzine of gas is leuk maar heeft niet het koppel van een diesel waardoor het vele malen meer brandstof moet gebruiken lees meer uitstoten om hetzelfde te doen. Waterstof is ook leuk maar daar is een berg stroom voor nodig om te maken (elektrolyse) of gas. En hoe maken wij het in NL? Natuurlijk niet of nauwelijks met elektriciteit maar met gas waarvan je heel erg veel moet gebruiken vanwege proces. Want stel je voor dat dat naar mensen gaat die het nodig hebben ”s winters. Welterusten
Rarebear heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
mijn CDI kost 2200 per jaar aan MRB , laten we aannemen dat de 900.000 diesel auto’s in Nederland ongeveer hetzelfde betalen …. dan snap je dat geen enkel kabinet , of het links of rechts is, deze inkomsten gaat afschaffen !
Hans L heeft op 27 november 2024 geschreven:
Daarom gaat de MRB voor EV’s zachtjes aan omhoog omdat deze een steeds groter aandeel van het totale wagenpark vormen. Geen nood, de regering heeft hier allang aan gedacht.
Mike the mechanic heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Diesel is achterhaald. Naast CO2 uitstoot 17x zoveel uitstoot stikstof als een benzinemotor. Dus waarom zou je hiermee doorgaan als je benzine, hybride of elektrisch kan gaan?
Dit is echt niet uit te leggen nu we weten hoe schadelijk de co2 en stikstof uitstoot voor de directe omgeving en de wereld is. En dat zeg ik terwijl de rode TDI mijn meest favoriete motor aller tijden is. Tijden veranderen.
H heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Diesel is schoner dan Benzine.
Elektrisch is ook lang niet zo schoon als benzine en diesel. Zeker de productie van die rijdende doodskisten niet.
Niek Hoogendoorn heeft op 7 augustus 2024 geschreven:
@mike dus jij denkt dat de gemiddelde diesel 17x meer CO2 uitstoot? Dan geef je blijk weinig verstand te hebben van verbrandingsmotoren met je elektrapropaganda. Een diesel die aan de Euro 6-norm voldoet stoot zelfs MINDER uit dan een vergelijkbare benzinemotor. Doei.
Buddenbreuk heeft op 11 augustus 2024 geschreven:
Werken is ook ontzettend belastend voor milieu en natuur, economisch eigendom kan je niet zomaar afpakken alleen door veranderingen van regelgeving,de discussie wat schoner en beter is voor het milieu en natuur is oneindig verschillend, TNO toent iets aan dat door andere onderzoekers weer weerlegd woord, is het maar net wie de opdracht geeft en wat de uitkomst moet zijn, de fanclub van groen rijden kan ik niet werkelijk serieus nemen,ze staan niet open voor verschillende uitkomsten van resultaten,
@niek heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Onderzoek van TNO heeft dit aangetoond. Lijkt mij een betere bron dan jouw onderbuik.
Johan heeft op 7 augustus 2024 geschreven:
Mike the mecanic gelooft nog in sprookjes. Er bestaat geen groene stroom en er is geen klimaatprobleem. De productie van een electrische auto is vele malen vervuilender dan rijden in diesel of benzine. En dat haal je pas er uit na het rijden van 7 ton, dan pas is het “schoner”. We weten allemaal dat je dat niet haalt met die electrische doodskisten. Die ook nog eens mega straling afgeven. Smart hè ;-p lekker op afstand uit te schakelen en te bedienen door de roverheid en bedrijven als Tesla (aantoonbaar, is ook al gebeurd). Groetjes!
Bravo heeft op 8 augustus 2024 geschreven:
Johan zegt dat er geen klimaatprobleem is en praat over “roverheid”. Waarschijnlijk denkt hij ook dat de aarde plat is, dat Elvis en JFK samen op een tropisch eiland zitten en dat we geregeerd worden door reptielen.
Maar volgens Johan is het Mike -die er duidelijk wel verstand van heeft- die in sprookjes gelooft. Yeah right…
Michel heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Het toppunt van dit alles is we moeten onze auto wegdoen ook al is deze nog goed ..maar die mag wel nog in het buitenland verder rijden bv Afrika enz en als we betalen voor een dag pas dan stinkt deze niet ..melk maar verder uit dat is het beste wat men kan ..stop dan ook de uitvoer naar andere lande of hangt daar een doek om alles tegen te houden
Lemmes heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
De wereld op zijn kop Michel.
Het is onbegrijpelijk…..
Rene heeft op 7 augustus 2024 geschreven:
Mike the mechanic
Ik denk mechanic in zonnepanelen.
Wat een onzin kraam je uit.
djesse heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
En tractoren dan..
Jan klepzeiker heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
De huidige generatie tractoren zijn net zo schoon, als voertuigen met een dieselmotor volgens euro 6 norm.
Echter is het wel een probleem, dat vele centenneukers van eigenaren, die een of meerdere tractoren hebben, vaak met ouwe meuk rondrijden, die meer rook uitstoten, dan een brandende flatgebouw.
Ghost 369 heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Groot gelijk ! Dit heeft niets met milieu te maken, want als enkel Europa die maatregelen invert, en de rest van de wereld niet. Waar zijn we in Godsnaam mee bezig ?
DIT MOET MONDIAAL AANGEPAKT WORDEN, NIET CONTINENTAAL !
Wanneer dit enkel continental aangepakt word, is dit enkel voor centen niet milieu .
Politici, MENSEN ZIJN GEEN IDIOTEN !!!
Anne heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Die tractoren rijden in het groene buitengebied, daar is geen smog en word alle uitstoot direct opgenomen door de het groen en de gewassen. En over “centenneukers”, dat nieuwe spul is meestal lease en voor dagelijks gebruik, de oude tractoren worden vaak maar een paar keer in de week eventjes gebruikt, of in pieken, want de landbouw is geen transportsector. Met mooi weer draait alles, en met regen staat het in de schuur.
Dieselfreak heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
EU nitwits moeten ons dieselrijders gerust laten,elektrische auto bij productie giftige zeldzame ertsen voor de batterijen die brandbaar dus gevaarlijk zijn bijna niet te blussen die zware dure zooi.Na 350 sta je stil,betaal je meer dan een volle tank diesel,dus ophouden,afserveren die elektrische blikken dozen…
Kris heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Hvo 100 is echt alternatief voor diesel, iedereen heeft internet maar zoeken niks op
@kris heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Om dat voor alle diesels in te zetten moet óf heel de wereld uit de frituurpan eten, óf al het regenwoud gekapt worden. Welke keuze wordt het?
A heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Het regenwoud en de frituurpan word om diesel in te zetten is gelul dat heeft weer met biostook te maken en Electrice autos en wind molen stoten net zoveel co2 uit het beste is dat er heel veel bomen gepland worden en de kap in de regenwoud te stopen dat er niet meer gestookt word
Jimlad heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Goed. Weg met de toxic diesel. Ik wil schoon lucht voor mijn kinderen.
“Worldwide every year 1 in 5 deaths can be attributed to the burning of fossil fuels.”
https://www.hsph.harvard.edu/c-change/news/fossil-fuel-air-pollution-responsible-for-1-in-5-deaths-worldwide/
Ton heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Ik wil zoveel.
Als eerst zou ik willen dat de regering de mensen na de oorlog eerlijk en rechtvaardig hadden geleerd ,hoe in te gaan met de wereld.Maar nee, veel verdienen en dan maar kopen.
Voeger kocht je alles 1 x, dat ging 1 leven lang mee.
Nu is het alleen zakken vullen, kopen en denken dat je daar gelukkig van wordt.
Bv Tig auto’s in de garage.
Het is HELAAS een weg gooi wereld geworden.
Ik ben blij dat ik geen kindwren heb.
Ronnie heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Als ik al electrisch wil rijden dan doe ik dat wel op de kermis , weet zeker dat een diesel duurzamer is dan die electrische rommel
Professor Dr Ronnie heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Ah jij weet dat het duurzamer is. Dan zal het zo zijn want jij bent overduidelijk geen toetsenbordridder maar de volgende winnaar van de nobelprijs voor de scheikunde.
Peter heeft op 27 november 2024 geschreven:
Ja Ton blij dat ik geen kinderen heb in deze roof tijd.
Hoor alleen maar over de auto en noooit de boten die toch een vervuiling geeft van weet ik veel .
Dan nog de schade aan de natuur de wallen kapot varen ,waarde alles ijzer woord.
Weer een grondstof die het water verziekt.
En dan maar zeuren over de auto’s en nooit wat betalen geen waterbelasting niks , niks
@ron heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Misschien moet je wat minder drugs gaan gebruiken. Je praat te veel en alleen onzin.
Hoogleraar ron de 3e heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Kinderen de tunnel in sturen om ze daarna 5 cent te geven is ook niet zo hip dacht ik zo!
links gekkie.
Jessje81 heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
@Jimlad;
En heeft u op Harvard dan ook het onderzoek/de onderzoeken gelezen met de resultaten van de uitstoot van de productie van al die fabrieken die bijvoorbeeld het plastic speelgoed en al die andere moeilijk afbreekbare rommel maken die uw kinderen al vanaf baby af aan ‘consumeren’/gebruiken?
Fake news heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Wedden dat dit weer gewoon een stukje nep nieuws is?
Al die paniekreacties weer. Is het dan nog niemand opgevallen dat dit soort doemscenario’s nooit waarheid worden? Het probleem is niet dat de EU zich te veel moeit of te links/woke is. Het probleem is dat te veel mensen dat beweren. En dan doen de idioten de rest.
Joost heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Elders ben ik informatie tegen gekomenwaarbij Ursula von der Leyen de diesel auto door heel euopa wil verbieden per november 2024. Even terug in de tijd, voorafgaande aan d EP verkiezingen, na het vertrek van ons Franske, heeft zij de “green Deal” in de ijskast gezet. Dit uit angst voor de onvrede bij de kiezers en het massaal gaan voor alles wat niet links is. Na de EP verkiezing zag het er naar uit dat zij haar voorzitterschap van de EC aan de wilgen kon hangen (zou misschien sowieo moeten vanwege niet naleven van de uitspraak van het Europees Hof ivm SMS gate, het verplicht verstrekken van alle documenten en sms-en inzake de Pfizer deal). Zij heeft toen steun gezocht bij de goenen, vermoedelijk in ruil voor dit algehele diesel verbod.
@joost heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Elders tegengekomen? Bij Voice of Europe, Ongehoord Nederland, of op de facebook pagina van tante Truus?
Het is zo typisch dat mensen die kritisch zijn op wat zij de ‘main stream media’ noemen, de verhalen van de meest obscure alternatieven voor zoete koek slikken.
Beetlejuice heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Net zo’n mooi verhaal als Amsterdam die vanaf volgend jaar pleziervaart met een verbrandingsmotor in de binnenstad wil weren, en ondertussen liggen er wel cruiseschepen op het IJ en liggen de Westhavens vol met schepen die de grootste vuiligheid verstoken.
Om nog maar te zwijgen over de milieuzone in Rotterdam.
En dan nog die milieuvignetten…
Nee, dáár wordt m’n auto écht schoner van.
WHAHAHA!!!
Alles draait om de knaken…
Joost heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Nee, het gaat er om om de onverkoopbare EV – zeker de occasie EV – door de strot de drukken. Denk aan de lobby van VW en VW krijgt buiten Nederland geen poot aan de grond met de EV’s.
Henk heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
De suggestie dat de verboden diesels dan naar de schroothoop zouden verdwijnen is ook lachwekkend!
Die verdwijnen, net als nu het geval is gewoon naar de 3e wereld en rijden daar nog héél lang rond. De politiek zou eindelijk eens moeten beseffen dat de Co2 uitstoot niet minder wordt door dit soort imbeciele maatregelen. Het wordt slechts verplaatst en globaal verandert er per saldo niets.
Beetlejuice heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Voordat er weer een “taalnatie” opstaat…
Ik weet het, het ‘UIT de binnenstad weren’ moet zijn. ;p
Brexit heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Voor al die mensen die zo tegen de EU zijn. In het VK vandaag allemaal rellen van mensen die er de pest in hebben dat het zo slecht gaat. Problemen in de zorg, transport en voedselvoorziening omdat er geen mensen zijn. Een economie die -200 miljard is. And counting…
Fijn hè, uit de EU stappen…
Joost heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Deze opmerking heeft niets te doen met het dieselverbod dat Brussel ons wil opleggen.
Los daarvan, GB heeft thans veel trade deals kunnen sluiten met landen op eigen voorwaarden in plaats van dat zulks door Brussel werd gedaan.
De tragedie in Southport staat daat los, van maatr heeft alles te doen met de migratie. Engeland heeft niet alleen te doen gehad met migratie via het Vasteland van Europa waar ze mee te doen hadden ten tijde van hun lidmaatschap van de EU, maar ook uit andere landen inherent van de GB status. Bij hun stond de voor en achterdeur open met alle consequenties van dien.
Wie stinkt hier in met open ogen. heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
In 2025 zou men gaan beginnen om diesel auto’s te gaan ombouwen naar waterstof auto’s zoals nu al gebeurt met vracht auto’s.
Het voordeel is dat de auto meer pk krijgt ,meer Koppel en meer kan vervoeren ,daarbij op 1 na schoonste aandrijving heeft.
De 10% diesel die dan nog verbruikt word is dan niet veel.
Laten wij wel wezen, we hebben het hier over een waterstof geintregeerde auto of vracht auto die 1 op 100 rijd en in wezen geen tot weinig uitstoot heeft.
Het betekent dus 90% waterstof en 10% diesel die als smering dient
Met een actieradius van 1 op 10 is de diesel auto of vracht auto op 1 na het schoonste voertuig.
En dat zouden de regeringsleden nu graag te niet willen doen???
Het Waarom is niet moeilijk te beantwoorden.
Zo’n 29 miljoen auto’s die op diesel rijden levert meer op dan 29 miljoen auto’s op waterstof Laten draaien die daarbij meer pk’s heeft verkregen ,harder zouden kunnen gaan en nog zuinig met de brandstof zijn ,waarbij het milleu voor het overgrote deel word ontzien.
Ja wie zou dat niet willen, een auto die relatief schoon is, meer kilometers rijd ,een zwaardere last kan vervodvv en ook nog een behoorlijk steentje bij draagt bij een schoner milleu.
Gas is niet per definitie een schonere brandstof,
Gas heeft weinig Co2 uitstoot ,maar altijd nog veel meer dan waterstof met 10% diesel.
Benzine en kerosine;
Benzine heeft een behoorlijke uitstoot van co2 en kerosine net zo, alleen van die kerosine merken wij niet veel uiteraard.
De meeste uitstoot is ver boven ons, een uitstoot die grote gevolgen heeft en waar juist het probleem ook ligt.
Een vliegtuig neemt meer brandstof mee en verbruikt ook net zoveel als zo’n 13000 auto’s verbruiken op 50 kilometer.
Maar hoeveel vliegtuigen vliegen er per dag over deze aardkloot heen??
Een relatief makkelijke vraag als we daar dan ook nog eens een brandstof berekening op los laten en ook de co2 uitstoot daar op berekenen ,zijn met zijn allen direct geschokt.
Alleen al wat er in Nederland weg vliegt komt neer op 250 miljoen kilo CO2 uitstoot.
Auto’s daarentegen stoten in Nederland per dag zo’n 45 miljoen kilo CO2 uit, als deze auto’s, in dit geval 3,5 miljoen dan ook allemaal ook nog eens 50 kilometer zouden afleggen,dan is er sprake van 45 miljoen kilo CO2.
We hebben het nu alleen nog maar gehad over auto’s cq vracht vervoer en vliegtuigen.
Maar niet over boten en straaljagers of tanks ,dat word een verhaal apart.
Met deze drie sectoren word er net zoveel co2 uitgestoten als auto’s per dag doen en toch krijgt die automobilist er de schuld van dat alle CO2 vervuiling door hem is ontstaan.
Het overgrote deel CO2 uitstoot word veroorzaakt door vliegtuigen, treinen , boten en oorlogtuig.
De minste uitstoot die daarbij ook de staatskas flink spekt.
Nu wil men hoe dan ook iedereen aan het gas, benzine of electra helpen , en het liefst aan de Electrische auto die daarbij bovendien het duurste is en ook nog eens het milleu extra belast met accu’s die gevaarlijk zijn en niet te herbruiken zijn die dan ook in grote getallen worden opgeslagen aan het slufter op de Maasvlakte of in oude zoutmijnen of zoals in de woestijn al gebeurt in grote afgedankte containers.
Onder de grond ziet niemand het gevaar wat er schuilt.
En zo word er een probleem die speelt met op electra rijden verdoezelt.
Een Electrische auto is niet zo schoon als men dat doet vermoeden.
De Electrische auto bouwen kost meer co2 en nog meer co2 om hem te recycleren .
Meer zelfs dan een normale auto te recycleren waarbij dan ook nog eens het overgrote deel herbruikt kan worden, wat bij een Electrische auto niet opgaat.
We worden met zijn allen opgelicht ,we stinken er met open ogen er in.
Dus wat er ook beslist word, het zal ten nadelen zijn van het milleu en ten nadelen van onze welvaart en portemonnee.
Denk na mensen aan de gevolgen of gaan we liever terug naar de oertijd naar paard en wagen???
Het dier dat in Nederland word gezien van de stikstof uitstoot en de gevolgen daarvan.
Overigens zaken die niet eens door deze dieren veroorzaakt worden, maar wel door het overgrote gedeelte door de mens zelf veroorzaakt word en wij kunnen zelf ook niet leven zonder de stikstof.
Zonder stikstof gaan we dood.
Nu krijgen wij een gemiddelde tussen de 19 en 21 procent zuurstof en 81 tot 79 % stikstof in ons lichaam.
Met minder stikstof hebben de ziekte kiemmen meer kans toe te slaan en ons leven te verkorten.
Zoals men al heeft geprobeerd met de corona vacinatie.
Denk na eer je reageert.
Denk na eer je reageert heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
Had jij dat ook maar gedaan. Dat had jou veel tijd bespaart en ons heel erg veel onzin.
Arie heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Die rellen hebben daar niks niks mee te maken,des te meer met de steekpartij in southport waarbij kinderen zijn omgekomen en tegen nog meer assielzoekers…enough is enough en gelijk hebben ze
Johnny heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Arie die rellen dat zijn hooligans die hotels in de fik steken en plunderen. Tuig van de richel zouden mijn ouders zeggen. Een stelletje achterlijke neonazis zijn het gewoon. Je moet je schamen dat je dit verdedigt!!!
Chris heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Haha, mensen rellen in UK vanwege dat het daar slecht gaat??
Zeker gehoord van de mainstream media?
Graag even de bron vermelding waar je zulke achterlijke fakenews vandaan heb. XD
Wat Arie schrijft is daadwerkelijk waarom er daar gerelt wordt en ik snap ze volkomen gelijk!
@chris en arie heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
DE grote belofte van de Brexit: minder immigratie.
Het tegenovergestelde is gebeurd. Er is dus wel degelijk een direct verband.
Jimlad heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Harry, you have no understanding of physics, that you don’t “believe” in the Laws Of Thermodynamics will not change the outcome.
Photons hitting earth create Infrared heat, this has a 50% chance of reflecting back to earth when meeting a co2 molecule.
If there’s double the CO2 ppm since 200 years ago.. well I’d tell you to do the Math, but clearly.. you can’t.
Harry heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
0,035 % CO2 in de lucht.
Is geen gevaarlijk gas wat uitgestoten wordt door motoren.
De 0,035% CO2 in de lucht is veel te weinig om over broeikasgas te spreken.
Wordt wakker alte zaam!
Het gaat om controle!
Gerrit heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Onzin, als men nog in de EU had gezeten, was dit nu niet anders geweest. Vanwaar anders de sterke opkomst van rechts in andere Eu landen. Direct verband was de steekpartij en het onder de pet houden van de etniciteit van de dader. EDL voert nu de boventoon bij die demonstraties en laat die nu net anti import en anti EU zijn.
Carlos heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Wat een schandalige vertoning die reacties van die radicalen hier bij dit artikel. Topgear is ongekend diep gezonken dat ze dit toestaan.
Mee eens heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Het is treurig dat TG het toestaat dat die anti-overheid figuren al hun spam kunnen dumpen hier. Het valt al langer op dat er een enorme campagne is voor al die Chinese merken. Zouden ze dit toestaan omdat China graag onrust ziet in Europa? Het is al langer bekend dat Chinese trollenfabrieken via AI verschillende Europese websites gebruiken. O.a. de redactie van Nu.nl heeft hier al eens over geschreven over hoe zij daar last van hebben.
Joost heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Deze opmerking heeft niets te doen met het dieselverbod dat Brussel ons wil opleggen.
Los daarvan, GB heeft thans veel trade deals kunnen sluiten met landen op eigen voorwaarden in plaats van dat zulks door Brussel werd gedaan.
De tragedie in Southport staat daat los, van maatr heeft alles te doen met de migratie. Engeland heeft niet alleen te doen gehad met migratie via het Vasteland van Europa waar ze mee te doen hadden ten tijde van hun lidmaatschap van de EU, maar ook uit andere landen inherent van de GB status. Bij hun stond de voor en achterdeur open met alle consequenties van dien.
Ari Vetneck heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
De waarheid kan pijnlijk zijn. Vooral voor Linksen. Hun enige verweer is dan nog censuur, zo te lezen… en dan klagen die Linksen dat de NIET Linksen een gevaar zijn voor de Democratie en Rechtstaat; Josef Gobbels zei ooit: “beschuldig je opponenten van datgene waar je je zelf schuldig aan maakt”
@ari heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Het is nogal ironisch dat je een nazi quote om je gelijk te halen. Ligt dit dicht bij je voorkeuren? Het lijkt er wel op…
Davy heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Knap als ze dat voorelkaar krijgen. Ook al verloopt een typegoedkeuring dan nog kunnen de bestaande auto’s gewoon blijven rijden. Anders hadden toch al veel auto’s op de sloop moeten liggen
Bitseye heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Ach een wat grotere schaal maar hetzelfde als wat Amsterdam gedaan heeft met brommers uit 2010 en ouder.
Jochem diesel heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Pure dictatuur van groen links politieke partijen. Groot op de trom slaan voor eigen gewin. Hoeveel smeergeld krijgen zij van de Bovag en ev industrie?? En grote bek over vrijheid? Voor hun zelf en dat van de meerderheid inperken. NL= Noord Korea 2.0.
Mustang heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
De EU doet niets anders dan zich te bemoeien met alles
Peter heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
In de meeste gevallen is het om mensen tegen zichzelf en anderen te beschermen of om vrij verkeer van mensen of vrije handel mogelijk te maken.
Dat wij zonder paspoort heel Europa door kunnen = EU.
Dat wij in Nederland als handelsnatie een van de rijkste landen ter wereld zijn geworden = EU.
Dat wij bescherming hebben tegen wapens, pesticiden, kankerverwekkende weekmakers, etc., die ze in de VS bijvoorbeeld niet hebben = EU.
Dat wij privacy bescherming hebben die ze in de VS bijvoorbeeld niet hebben = EU.
Er valt genoeg over te klagen maar onder aan de streep moeten we echt heel blij zijn dat we binnen Europa samenwerken zoals we dat doen.
Frans heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Als dat je argumenten zijn, denk hier is over na, Ultra-rechts is heel slim bezig. Dit is namelijk de Elite, ze hebben de emotionele mensen ( meestal links georiënteerd) voor hun karretje gespannen om mensen in midden en licht rechts te verbannen naar de hoek waar de klappen straks gaan vallen. Middenstand en zelfstandigen wordt het onmogelijk gemaakt om in hun levensonderhoud te voorzien en hum bezittingen worden onbruikbaar of waardeloos gemaakt. Dit deel gaat in tegen de links/woke wereld en we hebben een burgeroorlog. De elite helpt beiden om elkaar om zeep te helpen, de restanten zijn straks goed slaafs en makkelijk te manipuleren. Mede geholpen/tegengewerkt door een ongebreidelde massa imigratie.
Björn heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
De Nederlanders denken dat ze als eerste genaaid worden door de EU. In Vlaanderen worden de dieselrijders al jaren genaaid via de jaarlijkse wegenbelasting en sinds een paar jaar door de nieuwe uitstoottest op de autokeuring. Maar, wij Belgen, hebben het ‘geluk’ dat we een tweedelig land hebben en daardoor gaan er nu veel Vlaamse dieselrijders naar de keuring in Wallonië.
https://www.test-aankoop.be/mobiliteit/auto-s/nieuws/auto-met-euro-5-diesel-motor-afgekeurd-door-nieuwe-uitstoottest
Jimlad heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Diesel is a toxic substance, the fumes from burning it are also toxic.
Would you leave your engine running in the garage with your children in and the door shut? No, of course you wouldn’t.
Stop killing our children.
Worldwide every year 1 in 5 deaths can be attributed to the burning of fossil fuels.
https://www.hsph.harvard.edu/c-change/news/fossil-fuel-air-pollution-responsible-for-1-in-5-deaths-worldwide/
Bert heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Hé Vlaamse metgezel,
’t Fameuze diesel-gate indachtig, betalen inderdaad de Vlaamse gebruikers van de ooit zo geprezen zelfontbranders bij ons ’t gelag van het “gesjoemel” van weleer.
Inschrijving voertuig (voor onze noorderburen de Belgische nummerplaat is persoonsgebonden ipv voertuiggebonden) wegentax, brandstofprijzen, uitstoot-keuringseisen, LEZ “fijn stof” inningen in diverse Vlaamse grootsteden én in Brussel, enz.
Vermoedelijk bestaan elders andere taxaties, kosten, eisenchecks, heffingen en zo meer waarbij de kosten-baten balans voor dieselrijders (met dank aan de sjoemel-software) danig uit evenwicht is geraakt.
En hoewel de dieseltechnieken nog steeds zuiniger én (los van de inherent verminderde uitstoot) ook steeds properder worden, is ’t einde van de diesel-verdommenis tunnel duidelijk nog lang niet in zicht.
Van de leuze “mijn auto mijn vrijheid” blijft al lang niets meer overeind.
Het maatschappelijk landschap wijzigt en de politieke klasse maakte er “lang leve de mobiliteitsmelkkoe” van.
Benieuwd wat onze lopende regeringsonderhandelaars (in België moeten maar liefst 5 regeringen gevormd worden), met ‘slinkse Bart’ op kop, nog allemaal in petto hebben voor ‘hun’ belastingplichtige kiezers.
Dan nemen we die EU poging tot retroactieve wijziging van emissie identificatie er ook nog maar bij zeker.
Met dank aan “onze” beleidsmakers…
Bert
Niero heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Als we nou overstappen op HVO wordt het al een stuk beter. Volgens ingewijden zou het CO2 verhaal al klaar zijn als we vanaf nu alle diesel motoren op HVO laten draaien.
Geert heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Die is gek die hvo is veel te duur dat het goed is voor het milieu intreseert me niet het moet goed zijn voor mijn eigen bankrekening
We worden belazerd heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Er zou waterstof gebruiken gaan worden in de dieselauto. Met heel weinig aanpassingen zouden de diesel auto’s een schone diesel worden, schoner dan een benzine auto zou zijn en beter dan een benzine auto.
We kunnen wel met zijn allen gaan reopen dat diesel auto’s vervuilender zijn dan welke type auto dan ook. Maar we vergeten wel het 1 en ander. Het zware vervoer word nog steeds gedaan door een diesel auto, daarbij komt dat de diesel auto relatief schoon is vergeleken met al die vliegtuigen die het luchtruim volstorten met CO2 ,daar komt bij dat boten die op diesel draaien in Nederland een kleine 30% chemicalien krijgen toegediend die zeker niet goed is voor het milleu. Chemicalien die niet verbrand worden in de afval verbranding maar gewoon het luchtruim In geblazen word door de boten. De meeste weten half nog niet wat er allemaal speelt. Een diesel word verbannen, wel de auto, de vrachtwagen, de boten, de diesel treinen, de vliegtuigen met hun kerosine zijn nog gevaarlijk, tractoren en alle andere voertuigen mogen straks niet meer. We moeten met zijn allen aan het gas, benzine, waterstof of electra.
Ja hoor electra. Als we hier 900.000 electra auto’s er bij denken, dan zit iedereen straks gewoon thuis,electra kan niet aangeleverd worden in zo’n grote hoeveelheid. We gaan met zijn allen Naar de klote. Om dan van het oorlogtuig wat veelal diesel gebruik nog maar te zwijgen. Oorlog is zo uitgelokt en dan maar hopen dat er tanks zijn die op electra gaan of waterstof of gas. Het zal nog een hele grote puinhoop worden in de EU. Het is niet alleen Duitsland en Nederland, het is de rest van Europa ook. We hebben het hierover een catastrophe. Zo’n 42 miljoen auto’s. Weten jullie zeker dat je door wilt gaan met het gevaarlijke electra? Auto’s die spontaan in brand vliegen, waar accu’s in zitten die gevaarlijker zijn voor het milleu, die overigens niet herbruikt kunnen worden en worden opgeslagen aan het slufter aan de Maasvlakte of in containers worden afgevoerd om in de woestijn weg te rotten. Een Electrische auto bouwen kost meer co2 dan een diesel auto bouwen en meer stroom verbruikt dan een huishouden per jaar verbruikt. Dat neemt men een schone auto. Die stroom word gewonnen door 1 kub gas om te vormen tot 10 kwh.
Wie wil er dan nog Electrische auto’s hebben. Benzine auto’s zijn ook niet schoner dan dieselauto’s, dat is al bewezen. Dus waarom die diesel eruit doen???
Het gaat wederom niet om het milleu, maar om het geld. Met diesel vervoer je meer, gaat langer mee dan een benzine auto en zijn tegenwoordig zeer schoon. Ook straks met die 90% waterstof er in zijn deze voertuigen schoner dan electra ,benzine en gas.
Dus waar word ervoor gekozen?
De meeste benzine auto’s komen met die brandstof niet zover met zoveel vracht dan diesel auto’s.
Benzine is duurder dan diesel en word meer verbruikt waardoor er ook meer en meer co2 de lucht word in geblazen. Gas rijden kan ,maar voor hoelang nog?
Men heeft al menigeen uitvinder de mond gesnoerd daar ze iets uitvonden dat milleu vriendelijk was. Dat kon natuurlijk niet aan de man gebracht worden, dan zou er geen olie meer uit de grond gehaald worden en zou de regeringen niet zoveel geld kunnen innen.
Denk daar maar overna, dat er sinds het jaar 1912 al een uitvinder was die aan het milleu dacht ,zonder de nodige olie gewoon op water zijn auto’s kon laten draaien.
Wat is er gebeurt toen?
Hij werd vermoord, hij wilde hoe dan ook dit naar buiten brengen. Was dat gebeurt, hadden we nu geen probleem gehad met het milleu.
Zowel de regering van toen als mede de grote olie maatschappijen hebben hier voor gezorgd dat dit er nu wel is.
Wie gelooft er nu nog in fabels???
Electrische auto’s goed voor het milleu is???
Dat ook die warmtepomp goed is voor het milleu????
Dat die diesel auto gevaarlijk is voor het milleu???
Dat benzine auto’s minder gevaarlijk zijn voor het milleu???
Om straks de vracht te vervoeren met een Electrische auto of vrachtwagen of met benzine auto’s of vrachtwagen, daar komen veel grotere problemen mee. Meer brandstof verbruik ,meer co2 ,meer en meer problemen.
1 Electrische auto bouwen kost net zoveel als 1,6 auto bouwen op brandstof. O ja , en dan dit nog even voor die gene die het nog niet wist, olie is geen fossiele brandstof. Dat is 53 jaar geleden al bewezen.
Rechtse rakker heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Kennen jullie het verhaal van het fiets ventiel?
Elke zoveel jaar draait het wiel rond en komt er weer een nieuwe actie die op het zelfde gebaseerd is.
De auto blijft een melkkoe voor de schatkist en dat moet gevult blijven.
Elek auto’s die 2e hands niet meer verkocht worden of na 3 jr als een prikkie te koop staan .De pomp blijft wel brandstof tanken wees maar niet ongerust.
EU hou op met onzin verzinnen.
Angel heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Het is dat het geen 1 april is.
Hoop voor allen die een dergelijke auto hebben dit niet door gaat.
Zie het als mensen dwingen naar een ander vervoermiddel, onnodige kapitaalvernietiging, onnodige extra milieuvervuiling en voor veel mensen in een financieel probleem brengen.
Geldt ook voor garagebedrijven die ineens met een onverkoopbare voorraad komt te zitten en een financiële klap te verwerken krijgen. Voorzie faillissementen en ontslagen in de branche en toeleveranciers.
En dat alleen omdat een goed verdiende toetsenbord en moraalridder ver van de realiteit in de nacht wat verzonnen heeft. Ongelofelijk.
Emvee heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Zeker, in lijntje van: voor de rijken en hun vrindjes: Vlees, geen insectenpasta,echte groenten, vliegen, autorijden op perfecte “lege”wegen. Resorts om bij te komen, eigen grond en huis en natuurparken. De rest werkt in hun schaduw en sterft daarna snel en blij omdat ze hebben meegewerkt aan een betere wereld.
Emvee heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Als die van elk realistisch inzicht gespeende idioten ( het schuim dat altijd komt boven drijven) hun zin krijgen. Dan ist klaar, rebellie! Groots, enorm, 80% moet weigeren elke vorm van belasting te betalen. En wat willen die buroridders dan?
Blabla heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Diesels verdwijnen en dan is Nederland van het probleem af. Nederland heeft dan hele schone lucht (want het stopt bij de grens) en verschuift de vervuilende diesels naar het Oostblok of Africa. Als ze ballen hebben dan doen ze dat ook met vervuilde benzine autos
#Autos op brandstof moeten blijven! heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Klein feit, dat veel met name links oriënterende mensen vergeten, dat diesels van af 2015 en hoger minder uitstoten dan ev’s. Mensen die nog in ev’s geloven geloven in een flop de eu weet dit de nl overheid weet dit etc. Valt het jullie ook niet op dan dat er minder druk wordt gezet op verkoop van ev’s? Waterstof of alternatieve brandstoffen worden de toekomst.
Nog een leuk feitje voor mensen die vinden dat iedereen met de trein zou moeten? Ik woon in een buiten gebied waar geen ov is ik heb afhankelijk van de auto/motor geld voor een te zware ev die meer uitstoot dan dat benzine en diesels, heb ik het geld niet voor. Dan nog dat de het ov extreem te duur is en hutje mutje met jan en alleman die staan te snotterbellen is ook niks. Mijn auto kost mij per maand inclusief benzine 200 euro naar mijn werk met de trein kost mij 467 euro per maand dus hou op je je groenlinkse of ander linkse gewouwel en denk ook eens buiten je zelf om!
Autos en motoren zijn leuk en gewoon makkelijk, minder vatbaar voor snottewlbellers en kwijlebabbels. Je kan zelf kiezen hoe laat je vertrekt je, je hebt altijd zitplaats, de verwarming houd je lekker warm in de winter, kort om het is beter voor de economie en voor heeeeel veel andere mensen
@rechtse trol heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Kennen jullie het verhaal van de klok die kapot is? Die staat 2x per dag op de juiste tijd.
Jij roept zoveel dingen dat je misschien per ongeluk een keer tussendoor iets roept wat half waar is. Al het andere, inclusief je conclusie, slaat helemaal nergens op.
Hou dus aub op met onzin verzinnen.
Oldtimer op lpg heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Ik rijdt zelf geen diesel maar reageer graag op tupperware
En waar gaan die afgedankte diesels dan naar toe? Naar Afrikaanse landen waar ze lucht gaan vervuilen.. vertel mij wat de winst is? Mijn inziens nul.
Je leeft niet alleen op de wereld met jou cabrio!
Jelmer heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Toch wel grappig om te lezen dat een aantal reaguurders elkaar voor rotte vis uitmaken. Maar tevens ook triest. De kern van het verhaal is daarmee om zeep geholpen. Het gaat niet meer over diesel voor of tegen. Het gaat er kennelijk om, om elkaar zoveel mogelijk te bekritiseren en te beledigen. Erg jammer dat de redactie mensen zoveel ‘vrijheid’ geeft. Normen en waarden zijn soms ver te zoeken. En om terug te komen op de kernvraag, hopelijk dat de diesels een gewone dood mogen sterven mocht de maatregel worden goedgekeurd. Dan heeft toekomstige generatie X heel misschien een klein stukje betere wereld dan nu.
Beetlejuice heeft op 4 augustus 2024 geschreven:
Toch wel grappig en triest om te lezen hoe hypocriet sommige mensen zijn.
Maken zich druk om mensen die elkaar verbaal aanvallen en doen vervolgens zelf het zelfde…
HAHAHA!
(excuus, ik kon het niet laten)
Levi Oortmans heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Goede post Jelmer. Hier zouden mensen een voorbeeld aan kunnen nemen, net als die van James.
Bij de mensen die het daar niet mee eens zijn zegt dat vooral veel over die mensen zelf.
Hannes heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Helaas ……dromen zijn bedrog.
Hannes heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Keep on dreaming ……..
Marco de kever heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Dit slaat nergens op de dieselmotor 6 generatie is schoner als benzine en gas ze maken de gewone man kapot en de transportsector maken ze ook kapot we moeten gewoon uit Europa stappen die mensen rijden zelf in grote auto en ze gaan met het vliegtuig MAAR NIET MET DE TREINEN
Is schoner als? heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Is schoner DAN.
Zelf geen Nederlands kunnen maar wel klagen over de EU. Wat een niveau…
Jonh heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Klopt Brussel bemoeit zich teveel met alles diezel auto vervuild niet zo veel elektra vervuild ook
Marcellus heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Elektrisch rijden zorgt ergens anders in de wereld voor enorme vervuiling.
Milieuschade, uitbuiting van mensen .
Alles voor het geld , de rest telt niet.
Goed gelobbyd is je bankrekening vol gehobbyd . Ze hebben al decennia lang schijt aan het volk. Het volk in Brussel en de huidige regeringen opnemen in een gesticht.
Rarebear heeft op 6 augustus 2024 geschreven:
mijn CDI kost 2200 per jaar aan MRB , laten we aannemen dat de 900.000 diesel auto’s in Nederland ongeveer hetzelfde betalen …. dan snap je dat geen enkel kabinet , of het links of rechts is, deze inkomsten gaan afschaffen !
@marfellus heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Bewaar die Thierry poep aub voor fvd.nl
Bert heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
“Iedere maand gaat het hele Europese Parlement voor een week vergaderen naar Straatsburg. Alle vergaderstukken worden op papier meeverhuisd. De maandelijkse verhuizing van de administratie kost op jaarbasis 200 miljoen euro. Daarbij komen nog de kosten voor de parlementsleden zelf. … Per jaar stoot de verhuizing 19.000 ton CO2 uit. Dat staat gelijk aan 6.061 liter diesel verbruiken.”
Het milieu hebben we gezamenlijk, moeten we ook gezamenlijk zuinig op zijn. Ben niet geïnteresseerd in populistische politieke korte termijn uitspraken, maar constructief meerjarenbeleid. Dit is ook wat ik verwacht van de politiek.
Robert heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Waarom de diesel auto verbieden en de zwaar vervuilende cruise schepen toelaten tot in de binnenhavens?
Edwin heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Jij snapt het en die afgekeurde diesels gaan niet het schroot in maar op de boot naar Afrika.wat een winst.alles wat die gasten verzinnen kan niet of bereikt het tegenovergestelde.
Boerdec heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Klinkt behoorlijk bezopen. Net als dat ze zouden zeggen alle euros zijn opeens ongeldig. Zeg maar dag tegen je centjes.
Mat heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Ja hèhè een met bestand had al eerder moeten gebeuren ook met onze pensioen
Gerard heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Als hier een goedkeuring voor komt dan zouden de eigenaren de waarde van de auto vergoed moeten krijgen, anders is dit theoretisch en kort gezegd diefstal van goederen. Het zelfde gebeurd bij woningen of boerderijen die in de weg staan of niet meer in het infrastructuur passen, ook hun worden gecompenseerd. Ik denk niet dat onze regering deze wet aanneemt simpelweg omdat het dan niet te betalen is.
Rpm heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
we praten steeds over auto’s met diesel. gaat het ook gebeuren als je een camper heeft die ook op diesel rijd.
Johan heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Bij woningen die in de weg staan geldt 80 procent van de woz waarde en zoda er sprake is van dat je woning in de weg staat dan wordt meteen de onteigening’s procedure gestart die duurt 3 jaar en 6 maanden voor het van die procedure krijg je een bod als je die niet accepteert dan heb je niks
JH heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Waardeloos.
Het komt er straks op neer dat alleen de hogere inkomens nog kunnen autorijden
Niero heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Als we nou overstappen op HVO wordt het al een stuk beter. Volgens ingewijden zou het CO2 verhaal al klaar zijn als we vanaf nu alle diesel motoren op HVO laten draaien.
gerret heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
ik ben in hongarijen.
en als ik zie wat hier rondrijdt dan moeten ze eerst hier maar eens opruiming houden.
hongarijen valt toch ook onder de e u.
allemaal afgedankte rommel uit Nederland en omstreken landen rijdt hier rond.
betalen geen belasting enzo.
nee nederland moet weer eens voorop staan
.
Bert heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Het lijkt er steeds meer op dat het niet mee om milieu of klimaat gaat maar om de gewone hardwerkende burgers de auto af te pakken.
Mark383 heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Ha, ik zag die witte F11 met RX-R’s in m’n Google feed en ik dacht he…? TopGear? Die auto hoort toch in een andere garage?
Maar nu is het me duidelijk 🙂 Fijn je hier te verwelkomen Jan-Willem. En dat we je schrijverij dus niet hoeven te missen, maar gewoon eventjes een ander padje op de digitale snelweg kunnen nemen om er van te genieten. Hoop dat je hier net zoveel vrijheid krijgt om verhalen te maken over upgrades aan je eigen auto en obscure JDM auto’s. Ik kan in elk geval enorm genieten over geneuzel over rode naaf kapjes uit Japan en zo.
Danny heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Doe mij maar een oude Volvo, 3 liter 6 cilinder. Stoken wat je wilt, je hebt dat gezeik niet!!
Jouni heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Al die milieu regels veroorzaken juist dat er geen geschikte autos zijn. Diesel is het zuinigere en goedkoper alternatief en gaat ook langer mee als auto. Ik zie geen toekomst in een benzine auto voor de km die ik rij. Laat staan elektrische. Die zijn toch te duur. Mijn huidige prognose gaat om 45k per jaar. Maar ik denk dat het toch nog wat meer wordt. Na 8 maandjes al 42k bij elkaar gereden. Mijn garage was ook al verbaasd over de teller stand. Als je straks niet meer met een diesel mag rijden mogen mensen dus ook geen caravan meer hebben. Want die hoort ook bij die auto.
Teun heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Zo is het ze moeten zich schamen
Die hele een Europa moeten ze gelijk afschaffen stelletje opvreters en oplichters zijn het ,ze verzinnen steeds wat nieuws .àlles maken ze duurder om het na die tijd weer weg te geven
Dat is net zo dat ze alle auto’s elektrisch willen hebben kan gewoon niet want als een derde van het wagen park aan de lader gaat licht heel Nederland plat. Kijk maar eens goed om je heen bij sommige solar
Parken deze zijn niet eens aangesloten op het netwerk staan er beveiliging camera’s die draaien op een generator allemaal subsidie parken waar ze niets mee doen onze belasting geld.
Het is een grote boeven bende. Net als de bio centrales er worden complete bossen voor gekapt om maar groene energie te produceren
Maar dan hoor je ze niet over CO2 uitstoot maar wel proberen de normale mensen te verbieden om een hout kachel e.d. te gebruiken.
Chris W heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Wat kost het aan grondstoffen en milieu vervuiling om 900.000 nieuwe autos te produceren? Daar is volgens mij niet over nagedacht? Kost het de aarde meer aan energie en vervuiling om diesel te rijden? Of om 900.000 nieuwe autos te bouwen? Nieuwe autos kunnen inderdaad zuinig en van de diesel af. Oudere auto’s die nog goed zijn vernietigen is waanzin.
Balkie heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
900000 diesels waar geen belasting over betaald wordt
900000 diesels die niet meer tanken en dus geen accijns meer opleveren
900000 diesels die geen onderhoud meer krijgen en dus geen btw afdragen.
En tussen al die diesels zitten ook een hoop bedrijfs auto,s..
Maw.. dit gebeurt niet in een keer.
Maar ik ben wel uit te kopen dat is niet zo moeilijk.
Het bedrog van de eeuw in de auto industrie sjoemel software. Of was het sjoemel overheid die dit probleem heeft laten ontstaan.
Ronald heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Fred heeft gewoon gelijk. En om hem gelijk weg te zetten en aan foute beeldvormingte doen als drankmisbruiker is al helemaal kenmerkend voor een naieve idealistische woke fan.
Henry heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Op Jouni: Waarom rij je geen LPG? Top brandstof, duurzaam want restproduct, schoon want gas, goedkoop per liter en een gewone benzineauto nodig. Ik rij al 35 jaar LPG.
Bertus heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Ik rijd op aardgas 40k per jaar met m’n VW EcoUp! Schoner dan benzine, diesel en lpg en verbruik beter dan diesel. Echter steeds minder tankstations zeker langs de snelweg. Ondertussen heb ik ook het gevoel dat wanneer ik tank de bodem in Groningen weer een paar centimeter verzakt. Dus bij alles wat we rijden staan we voor dilemma’s
James heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Namens de longen van miljoenen kinderen: bedankt!
Voor de mensen die hier over klagen: ooit vonden mensen het ook normaal om te roken in gezelschap van kinderen. Of om te skiën zonder helm. Of minderjarigen alcohol te geven.
Het is heel goed dat deze milieu vervuilers aangepakt worden. Voor mij, voor jou en voor onze toekomstige generatie. Er is geen enkele reden om die roetbakken in het verkeer te houden als er minder vervuilende alternatieven zijn.
Xeentje heeft op 5 augustus 2024 geschreven:
Je hebt helemaal gelijk,maar wist je dat beton de grootste vervuiler is staat op nr.1 dus ook geen huizen meer bouwen van beton en tja iedereen wil een huis van beton en dus ook geen vliegvakanties meer wat doen we daaraan fabrieken van voedsel en kleding wereldwijd etc.etc.ik vind dat je niet alleen de diesel rijders en de rokers de schuld moet geven en sowieso alle rotzooi word meestal gedumpt in Afrika tot meubels, kleding auto s dat is niet netjes van Nederland en Europa vroeg of laat karma
Deuzige heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
We gaan niet meer vliegen.
Ik denk als je alleen de privé vliegtuigen en vluchten schrapt, die korter dan 500 km is.
Geloof me dan heb je meer bespaart, dan de dieselrijders, ook al zou iedere Nederlander er 1 rijden
Ronald heeft op 3 augustus 2024 geschreven:
Ze hebben een andere mening als jij en mogen zich ook uiten. Censuur is wokegedrag. Alleen daarvoor ben ik al tegen je mening mr pedro
Bart heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Nee, James helemaal gelijk.
Maar ik heb net een camper gekocht met een euro6 motor voor 80.000 euro. Al die ineens niets meer waard is, dan heb ik nogal een dure vakantie gehad. In financiële zin is het een zeer slechte vergelijking.
Vandaag stoppen met roken, levert iemand alleen maar geld op.
Ruud heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Wat een gedoe hou je alsjeblieft eens met andere dingen bezig en kijk eens om je heen eu lidstaten wat jullie de lucht in jagen aan vervuiling een voorbeeld Oekraïne je mag hier nog geen rotje afsteken wij nederlanders worden altijd maar als eerste als voorbeeld gebruikt en denk je nou echt dat al deze andere eu lidstaten zich hieraan gaan houden nou de groeten met je uitstoot.
Dutchdriftking heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
@Jan-Willem: overgestapt van werkgever? Die witte 530d is nogal bekend;)
Roy heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Gedeeltelijk met je eens.
Maar hoe kun je nu firma,s bv in de bouw in een klap alle busjes moeten vervangen dan gaan er veel koppen rollen zeg ik je .
Laten ze dan de diesels afvloeien.
Als ze de weg niet meer op mogen naar de sloop en dan elektrisch gaan rijden of andere brandstof
Sjors heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Ik rij op gtl brandstof met een euro 5 1.6 tdi volkswagen. Door de gtl heeft de auto 0.0 uitstoot bij de apk keuring .Ze kunnen beter de vliegtuigen aan de grond houden en binnen Europa niet meer vliegen en een sneltrein net aanleggen .Als ik m’n auto niet meer mag gebruiken ga ik niet meer werken ook .
Sander heeft op 2 augustus 2024 geschreven:
Hoe dom kunnen mensen zijn. Ik vind jou zeer vervuilend. Je praat poep en daarmee stoot je methaan uit.