
Sommige dingen worden al zo lang op een bepaalde manier gedaan, dat je er nooit bij stilstaat dat het ook op een andere manier kan. En als iemand besluit een van deze oerprincipes te veranderen, wordt het er niet altijd beter op. Denk maar aan een yoke als stuur. Een ander ding is zuigers in brandstofmotoren. Die zijn eigenlijk altijd rond, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ferrari werkt aan een brandstofmotor waarvan de zuigers voor de verandering niet rond zijn.
Voor nu gaat het nog om patenttekeningen van Ferrari, ontdekt door Autoguide. Er is nog geen motor aangekondigd die de afwijkende zuigers gebruikt. De ovalen zuigers hebben een belangrijk voordeel: ze zijn minder breed dan ronde zuiger. Zo kun je een kortere motor maken, zonder in te boeten op motorinhoud. Zie het alsof je een papieren bekertje aan de bovenkant samenknijpt; het bekertje wordt dan minder breed, maar de omtrek van de rand verandert niet.
Waarom zou Ferrari kleinere motoren willen?
Ferrari heeft momenteel een aantal V12-modellen zonder enkele hybride elementen. Maar we kunnen ons voorstellen dat ook de twaalfcilinder een keer aan de elektrificatie moet. Al deze spulletjes kosten ruimte en dus is het fijn als de twaalfcilinder iets kleiner is; dan hou je ruimte over voor een elektromotor en alles wat erbij hoort. En nu gaat het om een V12 die jij toch nooit gaat kopen, maar dergelijke innovaties kunnen natuurlijk overal toegepast worden.


Niet de eerste met ovalen zuigers
Autoguide weet te vertellen dat Ferrari niet de eerste is met dit idee. Het was Honda die in de jaren ’80 bij motorfietsen al experimenteerde met ovalen zuigers. Wel lagen deze een kwartslag gedraaid. Het schijnt dat het merk toen wel veel moeite had om de zuigers goed te laten sluiten bij de zuigerwanden. Er is natuurlijk een reden waarom het merk nu gewoon weer ronde zuigers toepast.