
Sommige dingen worden al zo lang op een bepaalde manier gedaan, dat je er nooit bij stilstaat dat het ook op een andere manier kan. En als iemand besluit een van deze oerprincipes te veranderen, wordt het er niet altijd beter op. Denk maar aan een yoke als stuur. Een ander ding is zuigers in brandstofmotoren. Die zijn eigenlijk altijd rond, maar dat hoeft natuurlijk niet. Ferrari werkt aan een brandstofmotor waarvan de zuigers voor de verandering niet rond zijn.
Voor nu gaat het nog om patenttekeningen van Ferrari, ontdekt door Autoguide. Er is nog geen motor aangekondigd die de afwijkende zuigers gebruikt. De ovalen zuigers hebben een belangrijk voordeel: ze zijn minder breed dan ronde zuiger. Zo kun je een kortere motor maken, zonder in te boeten op motorinhoud. Zie het alsof je een papieren bekertje aan de bovenkant samenknijpt; het bekertje wordt dan minder breed, maar de omtrek van de rand verandert niet.
Waarom zou Ferrari kleinere motoren willen?
Ferrari heeft momenteel een aantal V12-modellen zonder enkele hybride elementen. Maar we kunnen ons voorstellen dat ook de twaalfcilinder een keer aan de elektrificatie moet. Al deze spulletjes kosten ruimte en dus is het fijn als de twaalfcilinder iets kleiner is; dan hou je ruimte over voor een elektromotor en alles wat erbij hoort. En nu gaat het om een V12 die jij toch nooit gaat kopen, maar dergelijke innovaties kunnen natuurlijk overal toegepast worden.


Niet de eerste met ovalen zuigers
Autoguide weet te vertellen dat Ferrari niet de eerste is met dit idee. Het was Honda die in de jaren ’80 bij motorfietsen al experimenteerde met ovalen zuigers. Wel lagen deze een kwartslag gedraaid. Het schijnt dat het merk toen wel veel moeite had om de zuigers goed te laten sluiten bij de zuigerwanden. Er is natuurlijk een reden waarom het merk nu gewoon weer ronde zuigers toepast.
Honda gebruikte ovale zuigers,dus echt nieuw is het niet.ben benieuwd hoe het gaat.je kan dan een 6 kleps motor maken.
Martin.
Verbrandingsmotoren met ovale zuigers?
Maken geen kans!
Mijn mening.
Hou het aub bij ronde zuigers, veel gemakkelijker te bewerken, denk aan overmaten bij een revisie, bij ovale zuigers krijg je zeker last van het afdichten, een ronde veer blijft veel langer goed.
Hij zal er nooit komen,de verbrandingsmotor met de ovale zuigers. En indien hij er wel komt zal het een verhaal van korte duur worden. De nadruk licht namelijk niet meer op het verbeteren van de huidige verbrandingsmotor maar op het vervangen van deze vervuilende motor.
Ronde zuigers hebben het meeste voordeel. De kracht word netjes in de ronding verdeeld. Denk maar aan een rond putdeksel. Dat kan er nooit invallen. Een voordeel. Een ovaal of vierkant deksel, dat kan wel in de put vallen. Dus, rond heeft het voordeel.
De wankelmotor was ook zo’n innovative, maar wel gebasseerd op het idee van een cirkel vormige ruimte, waarin een driehoek rond moet draaien. Rond of cirkelvormig is beter, omdat dit is gebasseerd op het (magische en oneindige) getal pi ofwel π. 3.14. Gisteren was het pi dag en daarin is mij geleerd dat dit het enige natuurkundige getal is. Alle andere, zoals de meter, berusten op conventie.
Cirkelvormig is ideal voor natuurlijke verdeling van krachten.
Door de ovalen vorm zijn de zuigers smaller daardoor passen er meer cylinders op de zelfde lengte van een bepaalde motor.
Honda heeft dat inderdaad eerder geprobeerd, maar er zijn een aantal belangrijke nadelen die ervoor gezorgd hebben dat er ondertussen geen enkel ander merk aan begonnen is. Ronde cilinders, zuigers en vooral zuigerveren zijn veel gemakkelijker te produceren en zijn daardoor veel goedkoper. En er waren problemen om de ovalen zuigerveren goed te laten afsluiten tegen de cilinderwanden, bij ronde zuigerveren wordt de druk netjes verdeeld over de hele cirkel, bij een ovalen cilinder is dat een heel andere zaak. Die NR750 is toen vooral verkocht als verzamelobject, ik vermoed dat er niet veel zijn waarmee er ook werkelijk gereden is (als dat al zo is, dan zal de kilometerstand zeker niet hoog zijn). Door de grote problemen om die motor toen een beetje betrouwbaar te krijgen werd de lancering van die NR750 steeds uitgesteld, daardoor heeft die toen nog de bijnaam “Never Ready” gekregen. Toen die uiteindelijk werd voorgesteld op het auto en motorsalon in Brussel heb ik die van dichtbij kunnen bekijken, en dat was dan ook de enige keer dat ik die ooit in het echt heb gezien. Er zijn er niet veel van geproduceerd.
Honda wilde de 500cc tweetakt racers verslaan met een 500cc viertakt motor maar dat kan enkel als je meer cilinders toepast. Het technisch regelement staat echter maximaal 4 cilinders toe. Met een ovale zuiger kun je meer kleppen monteren in de cilinderkop, dit geeft dezelfde vermogen toename als meerdere cilinders was het idee. Zo werd de viercilinder Honda NSR500 een regelementair goed gekeurde acht cilinder. Een heel knap staaltje werk van Honda.
“ Zie het alsof je een papieren bekertje aan de bovenkant samenknijpt; het bekertje wordt dan minder breed, maar de omtrek van de rand verandert niet.”
En het oppervlak (van de zuiger) verandert dan weer wel. Omdat een cirkel de ideale verhouding heeft tussen oppervlak en omtrek wordt dat oppervlak ten opzichte van de omtrek per definitie kleiner.
Volgens mij krijg je geen vermogen van de omtrek, maar van het oppervlak. Daar zit het dus niet in. Het voordeel zit hem mogelijk in het beter kunnen verdelen van het mengsel, bijvoorbeeld door meer kleppen te gebruiken.
Op de foto zie ik een zuiger van een VR ( vau reihe) motor met een schuine zuigerkroon. Misschien van de Horex vr-6 motorfiets. Vreemd om te gebruiken als voorbeeld voor een ovale zuiger. De VR motor bespaart wel ruimte.
Het plastic bekertje is een slecht voorbeeld. De omtrek verandert weliswaar niet, maar wel de oppervlakte. Het gaat erom dat je minder ruimte verlies hebt wanneer je ovalen (in een rechthoekig vlak) naast elkaar legt tov cirkels met dezelfde oppervlakte.
Idd
Wel mooi hoor echter, Slijtage onderhevig er komt dan teveel druk op het smalle gedeelte van de ovale ronding.
“Ovalen” zuigers ?
Ovaal is geen materiaal maar een vorm. Het moet dus zijn ovale zuigers.
De Honda NR750.
Dik 35 jaar oud en nog steeds een tijdloze beauty.
De NR500 racer was er trouwens al in de jaren ‘70. (Nou ja, net: ‘79.)