
Een landje runnen, daar moet je best wat voor doen en voor weten. Vraag dat maar aan de mensen die dit zwaar onderschat hebben en met regels probeerden te komen alleen voor fatbikes. Gelukkig heeft het rijk als de grootste werkgever van Nederland ook mensen in dienst die er wel iets van snappen. En voor die mensen zijn auto’s nodig. Veel auto’s. En veel soorten auto’s, waaronder misschien zelfs nieuwe Porsches.
Helaas, de politie is niet op zoek naar nieuwe Targa’s. Ook mag de plantsoendienst niet straks de schoffels vervoeren in de frunk van een 911. Behalve dat dit wat onhandig is, klinkt dit meer als een taak voor de gemeente. Nee, de voertuigen zijn voor allerlei afdelingen en doelen. Of eigenlijk bijna alle afdelingen, van het ministerie van Justitie en Veiligheid tot de Rekenkamer. De overheid is dus ook niet op zoek naar 24.000 exemplaren van één model.
Waarom zoekt de overheid Porsches?
Je kunt de nieuwe Junior Data Analist prima laten rijden in een Kia Picanto, maar een belangrijk staatshoofd wil je niet achterin een Suzuki Celerio prakken. Of achterop een Gazelle. Daarom zoekt de overheid in bijna elk segment wel auto’s. Van het kleinste A-segment tot het luxe F-segment, waar bijvoorbeeld de Mercedes S-klasse onder valt. Maar dus ook auto’s in het segment van de ‘Lower Luxury SUV’ moeten auto’s komen.
Daar geeft de overheid als voorbeelden de Range Rover of de Porsche Cayenne. Naar welke afdelingen deze auto’s gaan, staat niet in het aanbestedingsdocument. Alleen dat ze vier deuren, cruisecontrol en metallic lak moeten hebben. Ook mag dit geen cabriolet of een coupé zijn. De Range Rover Evoque Cabriolet valt dus helaas af. De uitstoot van dit voertuig mag maximaal 166 gram per kilometer zijn. Het zou dus een plug-in hybride Cayenne moeten worden, áls de keuze op Porsche valt.
3.000 auto’s per jaar
Overigens komt er straks niet in één keer een order binnen van 24.000 voertuigen van één merk. De overheid wil 3.000 auto’s per jaar afnemen. Telkens wordt er een zogenoemde minicompetitie gestart als een afnemer (dus bijvoorbeeld een ministerie) voertuigen nodig heeft. De ene keer zal dit dus een luxe SUV moeten zijn en de andere keer een auto in het segment van de Golf. Dan mogen de automerken een auto naar voren schuiven en dan moet de overheid kiezen.
Hoe kiest de overheid dan de geschikte auto? Dat ligt aan wie het beste restaurant uitkiest. Nee hoor, geintje (met een pijnlijke knipoog naar voorgaande aanbestedingen). De overheid kijkt bijvoorbeeld naar de laagste ‘Total Cost of Ownership’ of de laagste voertuigprijs. In andere gevallen is de inzetbaarheid belangrijker, en dan kijkt de overheid naar zaken als actieradius, vermogen, laadruimte, CO2-uitstoot, duurzaamheid, levertijd of zithoogte.
Hoe zit het met elektrische auto’s?
De Rijksoverheid hanteert de ‘ZE-tenzij regeling’, wat betekent dat de afdelingen en ministeries in principe een elektrische auto moeten bestellen, tenzij het niet anders kan. Als een auto de hele dag door moet rijden, dan zal een elektrische auto onhandig zijn. In dat geval zal er dus een diesel- of benzineauto gekozen worden. We vermoeden dat er in de hogere segmenten (ook uit veiligheidsoverwegingen) gewoon brandstof gekozen wordt.
Lees ook: Deze snelle Mercedes gaat de Audi A6 van de politie vervangen
VaN oNzE BeLasTinGceNten
We ruiken de reacties op tien kilometer afstand al ‘en dat van onze belastingcenten’. Jazeker, dat is hoe het werkt. Jij betaalt belasting en de overheid zorgt dat ze het land runnen. En het klinkt stom, maar soms heb je inderdaad dikkere bakken nodig die meer geld kosten. Al vermoeden we dat er of geen BPM wordt betaald, en anders komt het weer terug via de Belastingdienst. Bovendien kan er een hoop geld bespaard worden op andere zaken, zoals adviesrapporten van externe bureaus.
Merkwaardig, ik schat in, dat in 99+ procent Porsche-snelheden absoluut niet nodig zijn en worden de voertuigen slecht gebruikt om de uien-in-de-oksels houding van de berijders te rechtvaardigen.
Bij snelheden van >220 km/h lijkt het beter een militaire helicopter in te zetten en de betrokkene op gepaste wijze uit te schakelen.
@mattijn; je bent vergeten het woordje ‘roverheid’ in je tekst te gebruiken. Zo is de tekst nog niet af.