Deze auto, de Overland-E Gen2, bewijst een hoop. Allereerst dat ook blindengeleidehonden fouten kunnen maken. We hebben niets tegen die beesten, integendeel: ze verrichten verbluffend werk. Maar dat betekent niet meteen dat ze ook auto’s moeten gaan ontwerpen. Of dat ze op z’n minst hun baasjes ervan hadden kunnen weerhouden om dit apparaat te gaan ontwerpen.
Veel geslaagde EV’s
Je kunt van elektrische auto’s vinden wat je wilt, maar er zitten hoe dan ook best een hoop mooie bij. Neem de Audi e-tron GT – prachtig ding, nietwaar? Of de Porsche Taycan. Of de Hyundai Ioniq 5, of de Kia EV6, als je die liever hebt. Ford Mustang Mach-e, vinden we ook tof. Nee, niet de BMW iX – als lelijk zijn pijn deed, liep die de hele dag te janken. We besparen je zelfs een link om meteen door te klikken, zo veel geven we om je gezichtsvermogen. Al moeten we toegeven dat we je ogen met deze Overland-E Gen2 ook beslist geen pleziertje doen. Sorry.
Maar wat is dit in hemelsnaam?
Dit is, of liever dit zijn, want zijn er verdorie nog twee ook, de Overland-E Gen2. Het gaat om een (hoe kan het ook anders) Brits bedrijf dat sinds 2017 een soort buggy’s bouwt op VW Kever-basis. Nou gaat het bij buggy’s nooit heel erg om de esthetiek, en juist dát gegeven lijkt de belangrijkste inspiratiebron voor deze elektrische vehikels te zijn geweest. Het zijn er twee omdat je nog mag kiezen tussen een ‘Urban’- en een ‘Explorer’-versie ook.
Nog iets positiefs te melden?
Nou, als je ervan uitgaat dat je hem het best kunt bekijken als ie stilstaat, is het uitstekend nieuws dat je enorm lang en ver met de Overland-E Gen2 kunt blijven rijden. De makers spreken over een actieradius van dik 1.200 kilometer. Helaas zijn die makers daarmee ook al door hun verhalen heen; geen woord over prestaties, batterijen, pk’s of wat dan ook. Wie weet horen we nog eens wat van ze. Dat daar ‘wie weet’ en niet ‘hopelijk’ staat, is niet per ongeluk.
Reacties