![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/porsche-taycan-turbo-gt-rijder-voor-laguna-seca-corkscrew.jpg)
![](https://media.1815.io/topgear/i/width=424&height=239/2024/03/porsche-taycan-turbo-gt-rijder-voor-laguna-seca-corkscrew.jpg)
De GTS-uitvoering gaat bij Porsche altijd voor de gulden middenweg. Is dat bij de Taycan ook zo?
Je leert nog eens wat van Porsche. Zo kwamen we erachter dat er zowaar ochtenden bestaan op Mallorca. Wij konden ons alleen maar middagen met hoofdpijn en wazige nachten herinneren. Maar nog gekker: op het Spaanse eiland ligt zowaar een heus circuit. Het was je wellicht nog niet opgevallen, maar Porsche nodigde ons (of andere pers) nog nooit uit om met de Taycan op het circuit te rijden.
En dat terwijl de Taycan toch een tijdje de koning onder de vierdeur-EV’s op de Nürburgring was. Bijzonder dat ze dan uitgerekend de langeafstandstourer, de Porsche Taycan GTS (Gran Turismo Sport), naar voren schuiven voor het circuitdebuut voor de pers. Dat ‘Gran Turismo’ kun je trouwens heel letterlijk nemen. De GTS is de eerste Taycan die officieel de barrière van 500 kilometer actieradius doorbreekt.
De minder snelle 4S komt overigens dankzij software-updates nog net wat verder, maar die is nog niet gehomologeerd en rijdt op papier minder ver. De opgegeven actieradius gaan we vandaag niet halen, dat is zeker. Het circuit op Mallorca is 3,2 kilometer lang en kent nauwelijks rechte stukken. Niet per se de beste plek om een auto van net geen 2.300 kilo omheen te slingeren, zou je zeggen. En dan heb je deels gelijk.
Op de openbare weg merkten we al dat de GTS Sport Turismo (inderdaad, de ‘Gran Turismo Sport Sport Turismo’…) niet zo zwaarlijvig aanvoelt als hij is. De neus duikt gretig de bocht in en het geheel voelt meer aan als een 911 dan als een Panamera. Op publiek asfalt zul je eerder de grens van het gezonde verstand tegenkomen dan de limiet van de Pirelli’s.
Op het circuit is de Porsche Taycan GTS een ongelofelijk wendbaar ding, mede door de meesturende achterwielen. Alleen bij de kortste bochten merk je meer onderstuur. De massa laat zich prima dirigeren, maar het tot stilstand brengen is een ander punt. De forse remmen doen stevig hun best, maar je voelt de massa protesteren.
Ook hebben de banden het zwaar dankzij het gewicht: binnen een paar rondes loopt de rubbertemperatuur op en beginnen de prestaties af te nemen. De accu geeft overigens geen krimp en als je zo nu en dan gemoedelijk een circuitdagje wilt meepakken, moet dat met de elektrische Porsche prima kunnen.
Voor de Taycan GTS paste Porsche het kunstmatige motorgeluid aan voor een dieper timbre. Hoewel het in de gimmick-sferen blijft hangen, is het bij een circuitsessie nog wel van toegevoegde waarde. Ook omdat het schakelmoment van de tweetraps transmissie (uit de Turbo S) op de achteras hoorbaar is, krijg je een idee van de snelheden die je haalt.
En snel is hij behoorlijk. Qua vermogen zit ie met 598 pk tussen de Turbo en de 4S in. Daarnaast krijgt de GTS het greatest hits-pakket mee aan opties en indien gewenst bekleedt Porsche het interieur met Race-Tex, een suède-achtig stofje.
De Porsche Taycan GTS is dus echt een bonafide GTS: hij hangt overal precies lekker tussenin en dat maakt hem een smakelijke allrounder. Natuurlijk maakt het allesvernietigende vermogen van de Turbo S heel hebberig, maar als je passagiers hun lunch mogen binnenhouden, lijkt de Taycan GTS ons toch de betere keuze. We hopen dat de volgende GTS wat minder goed is; dat maakt ons werk wat gevarieerder.
Elfje heeft op 24 mei 2022 geschreven:
Laadtijd 22,5 uur bij 270 kW moet natuurlijk zijn 22,5 minuut.
Verder prima artikel.
Mattijn Nederend heeft op 25 mei 2022 geschreven:
Klopt helemaal! Aangepast!