Het overstappen naar elektrische auto’s verloopt nog niet helemaal vlekkeloos. Dat is ook niet gek, een enorm aantal auto’s met traditionele verbrandingsmotor wordt langzaam vervangen door een EV. Let maar op als al die Tesla Model 3’s voor rond de 10.000 euro straks te koop staan, dan ga je niet genoegen nemen met een tien jaar oudere Ford Mondeo of BMW 3-serie. Daardoor rees bij ons de vraag: hoeveel mensen willen eigenlijk overstappen naar een elektrische auto?

Natuurlijk snappen we dat er mensen zijn die voor eeuwig in hun Alfa Romeo 156 blijven rijden (respect) of al een EV voor de deur hebben staan. Hoe zit het met ‘de gewone mens’? Nou, dat vonden ze bij Accenture kennelijk ook wel interessant, dus hebben ze dat eventjes grootschalig onderzocht. De belangrijkste uitkomst van het onderzoek is dat meer dan de helft van de populatie het wel degelijk ziet zitten om over te stappen naar een elektrische auto.

Meer dan de helft wil overstappen naar elektrische auto

Ongeveer 57 procent van de ondervraagden verwacht binnen tien jaar over te stappen naar een elektrische auto. De groep die verwacht binnen vijf jaar over te stappen naar een EV is ietsje kleiner: 23 procent. Op zich ook niet heel erg vreemd: de techniek ontwikkelt zich telkens verder. Voor sommige mensen is de EV nu nog niet een reële optie (range, laadtijden, prijs), maar zal dat de komende jaren veranderen.

Overigens scheelt het land van de ondervraagde wel enorm of mensen willen overstappen naar een elektrische auto. In China vindt men de elektrische auto veel minder eng. Volgens 65 procent van de Chinezen is de toekomst geheel elektrische en 44 procent denkt binnen vijf jaar een EV te rijden. Duitsers en Fransozen zijn veel sceptischer. Daarvan denken respectievelijk 36 en 37 procent binnen vijf jaar over te zullen stappen naar een EV.

Lees ook: Als het aan de jongeren ligt, gaan we allemaal gewoon elektrisch rijden

Het gaat om gemiddelde auto’s

Nu zijn deze uitkomsten van het grootschalige, wereldwijde onderzoek niet enorm schokkend. Het is niet de vraag of je de V12 uit een Ferrari 250 GTO of McLaren moet vervangen door een elektromotor (doe dat vooral niet). Het gaat natuurlijk om de gemiddelde autokoper wil overstappen naar een elektrische auto. De persoon die nu nog een Renault Clio, Volkswagen Golf of Toyota Camry rijdt. Voor gewoon woon-werkverkeer speelt de aandrijving een minder grote rol.

Belangrijker voor de ondervraagden is dat ze een auto kunnen laden, 70 procent wil dat ze eigenlijk altijd kunnen laden, waar ze ook staan. Het belangrijkste aspect voor mensen is echter de actieradius. Voor 81 procent moet dat gewoon in orde zijn. Aan het onderzoek deden 6.000 ondervraagden mee, afkomstig uit China, Duitsland, Frankrijk, Italië, Japan en de Verenigde Staten. Dus het is nog even gissen hoe ze er in Colombia en Congo over denken.

Reacties

  • Jaap heeft op 15 november 2024 geschreven:

    Ik vraag mij af hoe je een gestrande EV door lege batterij weer aan de praat krijgt? Kan de ANWB die weer genoeg opladen?

    • hans peperkamp(techneut heeft op 15 november 2024 geschreven:

      Via youtube.nl (tik in) koop Geen elektrische auto meer! (tik in) Exploding Broken Down Tesla Model S: geeft weer het opblazen van een 10 jaar oude Tesla,20.000 euro voor een nieuwe Lithium-batterijen pakket: dan gezien de dagwaarde Total-Loss,en totaal geen inruilwaarde kent,en ook dat de Dealers niet meer beginnen aan E-Auto’s in te kopen ,die totaal niet meer verkocht worden.Maar de nieuwste Technologische Innovatie Ontwikkeling,zijn de Otto 4 slag Kleppenmotor door waterstof-injectie(tik in) Image of a hydrogen engine(tik in) Toyota hydrogen car en The VIRAL Car: This Hydrogen powered HUV is insane/Toyota/Hyundai/Honda/Kawasaki zijn volledig in ontwikkeling(tik in) Wasserstoff Neues E Bike:geeft weer de uitleg van de brandstof-celEn waterstof kunnen we zelf produseren,en niet afhankelijk van die zeer corrupte landen,waar de mensenrechten totaal niet aanwezig zijn(tik in)ZDF HD planet e Der wahre preis Elektroauto’s (tik in) Bolivien im Lithium Rausch: geeft weer de verschrikkelijke werk-En omstandigheden van de Delvers.En gestrande Elektrische Auto’s kunnen niet gesleep worden,maar kunnen alleen opgehaald worden,om ergens het Lithium-Pakket opteladen.Het zijn weer de Duitse publieke/deelsttat omroepen die veel meer de exakte waarheden door geven,en dat is het bekende dilemma in Nederland:DE KABELKIJKERS IN NEDERLAND WORDEN VOOR DOM GEHOUDEN,EN WAT ZE NIET WETEN ZEUREN ZE OOK DAAR NIET OVER,TOV DE SCHOTELBEZITTERS.Via een van mijn beste auto-web-site,kunt heel veel de technische uitleg vinden,HOGESCHOOL AUTOTECHNIEK via: mvwautotechniek.nlEn daarom de vele frictie’s in de weergave van de ingezonden reaktie’s.Wat er ontbreekt via de NPO/Commerciele Omroepen oa een zeer goed onderbouwde Auto-Technie’s TV programma,En daar mee zou de ANWB een mooie bijdrage kunnen geven,als voorbeeld via youtube.nl (tik in) Die Autodoktoren: geven weer de vooral technologische auto-problemen,en de uitleg hoe de oa Airco/Brandstof-systemen/en verder wat belangrijk is voor het blijven rijden met je brandstof-aangedreven Otto-motor aandrijving.En waar gaan al vele jaren onze ingeleverde auto uit de EU aangesloten lidstaten naar toe,naar Afrika en daar een tweede autoleven krijgen,100.000 km op de teller geldt in Afrika als nieuw(tik in) TÜV nicht bestanden? Hier landen die Autos| Entdeckt! Geheimnisvolle Orte/kabel eins Doku en Abwracken- Gut für die wirtschaft,slecht für die Umwelt?|WDR Doku.En daarnaast is het hele klimaat-milieu-aspecten niet bedoelt voor de super rijken,die rijden in super dure sport-auto’s/plezier-jachten/prive straal-vliegtuigen beschikken etc.U kunt het waarnemen als het Formule 1 Circus als oa in Monaco etc. liggen aangemeerd,en toch totaal maling hebben aan het klimaat/milieu.Mijn tip: blif lekker doorrijden met je zeer goed onderhouden Brandstof-auto en vooral met een normale rijstijl,met gemak 200/300/400/500 duizend auto km meegaan.En laat je vooral niet gek maken,dat we allemaal E-Auto’s gaan rijden,elektro-technisch kan dat helemaal niet,dan hadden de verantwoordelijk stroomnet-beheerders 20 jaar geleden te dunnen koperen-kabels moet vervangen door dikkere kabels: je hebt te maken met de Wet van Ohm U= I x R spanning= ampare x weerstand in de energie transport.

      • John K heeft op 17 november 2024 geschreven:

        Jullie zeuren maar een eind weg.Wat de voor of nadelen zijn van een EV.Ik heb mijn ideale brandstof auto weg moeten doen simpel hij werd voor mij onbetaalbaar daar heeft onze OV voor gezorgd.En ik ben geloof mij een van vele in dit land.Er zullen er veel volgen. EV of niet het is het einde van een tijdperk.

        • Vraag heeft op 17 november 2024 geschreven:

          Het openbaar vervoer heeft jouw auto duur gemaakt? Wat een raar geklets is dat dan weer?

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer
  • Rfr heeft op 15 november 2024 geschreven:

    Het verbaasd me dat maar 57% wilt overstappen.
    De meeste ice auto’s die verkocht worden zijn volgens mij de basis versies.
    Die rijden niet persé comfortabel, snel of stil.
    Mijn werkauto is een eqv en het verschil is dag en nacht vergeleken met de wel bomvolle v klasse.
    Geen gebrom van de 4 cilinder diesel (is niet om aan te horen) meer, still in de cabine, soepele acceleratie, lage kosten elektriciteit (brandstof was 2 tot 4x duurder) en lage onderhoudskosten.
    Enige probleem voor een veel rijder als mij (60-100k km per jaar) is de extra tijd die het kost om te laden.
    Gemiddeld reden Nederlanders 12k per jaar in 2022 dan lijkt mij het laden geen tot een kleine moeite.

    • Leo heeft op 15 november 2024 geschreven:

      En als dat gebrom eens geen probleem is bij sommige echte autoliefhebbers?
      Natuurlijk liever een mooie 6 of 8 cilinder dan een 4 cilinder diesel.
      Er bestaat ook nog zoiets als passie en liefhebberij, een steriele elektrische wagen zal een echte liefhebber nooit kunnen bekoren ondanks de snelle accesrelaties, de ziel is weg.
      Had altijd gehoopt op verbrandingsmotor op waterstof, maar dat is blijkbaar al dood voor het goed en wel geboren is.
      Ik zal het natuurlijk weer verkeerd zien en zo moeten we maar mee wat de politiek beslist heeft, mee met de waan van de dag…

      Reageer
    Reageer
  • Ronnie heeft op 15 november 2024 geschreven:

    Wat knap. Ik ken heel veel mensen en een paar rijden electrisch omdat het van de baas moet. De rest gelooft het wel. Vraag het de Wegenwacht maar eens hoe zij denken over electrische auto’s.

    • Poehoe heeft op 15 november 2024 geschreven:

      Alwetende Ronnie weet het beter omdat het neefje van de buurman van zijn collega een andere mening heeft. Knap hoor…

      • Willy'sJeep heeft op 15 november 2024 geschreven:

        En ik ben de collega van de buurman van het neefje en ik denk hetzelfde als Ronnie. Poehoe!

        • Qft heeft op 15 november 2024 geschreven:

          De ene clown knuffelt met de andere clown.

          Reageer
        Reageer
      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)