Italianen hebben veel respect voor hun moeders en oma’s, dat bewijst Pagani weer eens door ‘La Nonna’ een prachtig plekje in hun museum te geven. Het is het tweede chassis dat Pagani maakte en kreeg toepasselijk de bijnaam ‘La Nonna’, wat ‘De Oma’ betekent in het Italiaans.
Wat gebeurde er met chassis nummertje één? Het arme schaap werd gebruikt voor de crashtesten. Maar vrees niet: Pagani wist het chassis te redden en recentelijk werd het compleet herbouwd voor als originele Pagani Zonda C12. De buitenfoto’s in de galerij zijn van deze bijzondere Pagani.
Het tweede chassis had een compleet ander leven, eentje met minder destructie en meer evolutie. La Nonna diende als testauto om verbeterpunten voor de Zonda te zoeken. De Oma had oorspronkelijk een 6,0-liter V12. Door de jaren heen werd de auto lichter, kreeg meer power, een Zonda F-koets en Zonda F-wielen – oh, en een 7,3-liter V12.
Oorspronkelijk schakelde je handmatig, maar nu leeft de Nonna haar laatste dagen uit in het Pagani-museum als een Zonda Cinque, met 760 pk, compleet met een flippers achter het stuur. Na 20 jaar en alle veranderingen en testen, heeft la Nonna meer dan 1.000.000 kilometers er op zitten, over verschillende wegen en circuits van de gehele wereld.
La Nonna heeft haar pensioen wel verdiend, vind je niet?
Reacties