
Italianen hebben veel respect voor hun moeders en oma’s, dat bewijst Pagani weer eens door ‘La Nonna’ een prachtig plekje in hun museum te geven. Het is het tweede chassis dat Pagani maakte en kreeg toepasselijk de bijnaam ‘La Nonna’, wat ‘De Oma’ betekent in het Italiaans.
Wat gebeurde er met chassis nummertje één? Het arme schaap werd gebruikt voor de crashtesten. Maar vrees niet: Pagani wist het chassis te redden en recentelijk werd het compleet herbouwd voor als originele Pagani Zonda C12. De buitenfoto’s in de galerij zijn van deze bijzondere Pagani.
Het tweede chassis had een compleet ander leven, eentje met minder destructie en meer evolutie. La Nonna diende als testauto om verbeterpunten voor de Zonda te zoeken. De Oma had oorspronkelijk een 6,0-liter V12. Door de jaren heen werd de auto lichter, kreeg meer power, een Zonda F-koets en Zonda F-wielen – oh, en een 7,3-liter V12.
Oorspronkelijk schakelde je handmatig, maar nu leeft de Nonna haar laatste dagen uit in het Pagani-museum als een Zonda Cinque, met 760 pk, compleet met een flippers achter het stuur. Na 20 jaar en alle veranderingen en testen, heeft la Nonna meer dan 1.000.000 kilometers er op zitten, over verschillende wegen en circuits van de gehele wereld.
La Nonna heeft haar pensioen wel verdiend, vind je niet?
Meer van TopGear


De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Pagani Raduno: 27 Zonda’s en Huayra’s doen een tourritje door Italië

Pagani Zonda S ’Blu Francia’ in de kreukels

Vrouw boos om revvende Pagani Zonda

Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda

De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

Deze Pagani Huayra Epitome is de eerste en enige Huayra met een handbak

VIDEO: Is de Pagani Utopia een echte V12-hypercar of alleen een kunstwerk op wielen?

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

De Maserati MCPura is de nieuwe supercar van de Italianen (maar hij komt ons wel erg bekend voor)

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Veel mensen denken nog dat je in dit land overal onnodig links mag rijden, maar dat is niet zo

De nieuwe snelle Mercedes van de politie heeft nu al groot voordeel ten opzichte van de Audi

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?
