De Pagani Zonda is een moderne klassieker. Eind jaren 90 kwam de auto op de markt en sindsdien worden ze mondjesmaat tegen torenhoge prijzen verkocht. De prijzen die oprichter Horacio Pagani vroeg waren in dit geval lager dan wat klanten er voor willen betalen. In totaal zijn er slechts 140 van gebouwd, dus een Zonda is bijna tien keer zeldzamer dan een Ferrari F40. Dat verklaart misschien waarom er iemand 10,5 miljoen euro betaalde voor een Pagani Zonda 760 LM Roadster.
Mocht je de LM niet kennen, dan is dat niet zo gek. De auto begon zijn carrière namelijk als Zonda S 7.3 Roadster. Dat was nog echt een Pagani van de ‘oude’ stijl, dus met relatief strakke styling, eenvoudig interieur en de motor uit de Mercedes SL73 AMG met 525 pk en 750 Nm. TopGear-kijkers zullen hem kennen uit seizoen zeven.
Pagani Zonda 760 LM is geïnspireerd op Le Mans-racers
Vervolgens had een klant de wens om de auto om te laten bouwen. Dat gebeurde in 2014. Pagani verdient echter niet alleen het geld met het bouwen van Pagani’s, maar ook met het verbouwen van Pagani’s. Zo is het mogelijk om een vroeg exemplaar te brengen en deze om te laten bouwen tot Zonda F, Club Sport of Cinque. Als je genoeg geld neerlegt, kun je ook precies laten maken wat je wil. In dit geval wilde de vorige eigenaar een auto die geïnspireerd was op Le Mans.
De auto heeft een unieke neus. Nu zijn veel Pagani’s uniek, maar hier zien we een typische Le Mans voorzijde, dus met de koplampen achter een afdekking. In totaal zijn er meer dan 60 nieuwe onderdelen gebruikt om er een 760 LM van te maken. De motor is nu goed voor 760 pk. In totaal is er 9604 kilometer mee gereden. Dat is niet veel voor een auto in het algemeen, maar voor een supercar als deze is het een hoop.
Aanzienlijk meer waard dan de nieuwprijs
Voor de nieuwe eigenaar maakte het niet uit. Die had er namelijk 10.500.000 euro voor over. De auto is dit weekend afgehamerd op een veiling van RM Sotheby’s. Voor de volledigheid, een Zonda Roadster kostte destijds 350.000 euro (voor belastingen). De Zonda Cinque Roadster (waar deze 760 enigszins op lijkt) was 1.200.000 euro. Klanten vinden het nu dus 11 miljoen euro waard. In dit opzicht lijkt Pagani het nieuwe Ferrari te zijn.
Lees ook: De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.
Leuk feitje waar je niemand mee gaat versieren: er is ooit een Pagani geweest die deel heeft genomen aan Le Mans. Dat was de Pagani Zonda GR. Er zit zelfs een Nederlands tintje aan, want Mike Hezemans was een van de drijvende krachten achter het project én een van de coureurs. De Zonda GR was gebaseerd op de reguliere Zonda S en verscheen in 2003 aan de start van de 24 uur van Le Mans. Het avontuur strandde overigens na tien ronden toen de transmissie kuren vertoonde.
Reacties