
De Pagani Zonda is een moderne klassieker. Eind jaren 90 kwam de auto op de markt en sindsdien worden ze mondjesmaat tegen torenhoge prijzen verkocht. De prijzen die oprichter Horacio Pagani vroeg waren in dit geval lager dan wat klanten er voor willen betalen. In totaal zijn er slechts 140 van gebouwd, dus een Zonda is bijna tien keer zeldzamer dan een Ferrari F40. Dat verklaart misschien waarom er iemand 10,5 miljoen euro betaalde voor een Pagani Zonda 760 LM Roadster.
Mocht je de LM niet kennen, dan is dat niet zo gek. De auto begon zijn carrière namelijk als Zonda S 7.3 Roadster. Dat was nog echt een Pagani van de ‘oude’ stijl, dus met relatief strakke styling, eenvoudig interieur en de motor uit de Mercedes SL73 AMG met 525 pk en 750 Nm. TopGear-kijkers zullen hem kennen uit seizoen zeven.
Pagani Zonda 760 LM is geïnspireerd op Le Mans-racers
Vervolgens had een klant de wens om de auto om te laten bouwen. Dat gebeurde in 2014. Pagani verdient echter niet alleen het geld met het bouwen van Pagani’s, maar ook met het verbouwen van Pagani’s. Zo is het mogelijk om een vroeg exemplaar te brengen en deze om te laten bouwen tot Zonda F, Club Sport of Cinque. Als je genoeg geld neerlegt, kun je ook precies laten maken wat je wil. In dit geval wilde de vorige eigenaar een auto die geïnspireerd was op Le Mans.

De auto heeft een unieke neus. Nu zijn veel Pagani’s uniek, maar hier zien we een typische Le Mans voorzijde, dus met de koplampen achter een afdekking. In totaal zijn er meer dan 60 nieuwe onderdelen gebruikt om er een 760 LM van te maken. De motor is nu goed voor 760 pk. In totaal is er 9604 kilometer mee gereden. Dat is niet veel voor een auto in het algemeen, maar voor een supercar als deze is het een hoop.
Aanzienlijk meer waard dan de nieuwprijs
Voor de nieuwe eigenaar maakte het niet uit. Die had er namelijk 10.500.000 euro voor over. De auto is dit weekend afgehamerd op een veiling van RM Sotheby’s. Voor de volledigheid, een Zonda Roadster kostte destijds 350.000 euro (voor belastingen). De Zonda Cinque Roadster (waar deze 760 enigszins op lijkt) was 1.200.000 euro. Klanten vinden het nu dus 11 miljoen euro waard. In dit opzicht lijkt Pagani het nieuwe Ferrari te zijn.
Lees ook: De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.
Leuk feitje waar je niemand mee gaat versieren: er is ooit een Pagani geweest die deel heeft genomen aan Le Mans. Dat was de Pagani Zonda GR. Er zit zelfs een Nederlands tintje aan, want Mike Hezemans was een van de drijvende krachten achter het project én een van de coureurs. De Zonda GR was gebaseerd op de reguliere Zonda S en verscheen in 2003 aan de start van de 24 uur van Le Mans. Het avontuur strandde overigens na tien ronden toen de transmissie kuren vertoonde.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Pagani Raduno: 27 Zonda’s en Huayra’s doen een tourritje door Italië

Pagani Zonda S ’Blu Francia’ in de kreukels

Vrouw boos om revvende Pagani Zonda

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

Deze Pagani Huayra Epitome is de eerste en enige Huayra met een handbak

VIDEO: Is de Pagani Utopia een echte V12-hypercar of alleen een kunstwerk op wielen?

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

De Pagani Huayra R Evo is een cabrio met LMP2-prestaties

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Er worden weer auto’s gemaakt in de Saab-fabriek, maar ze hebben nu een V8

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Dat Aston Martin beter wil zijn dan alle andere merken, blijkt wel uit het bijzondere dak van de V8 Vantage Roadster

Dit zijn 15 cabrio’s met vierwielaandrijving (voor de wintersport?)

Is de elektrische MG Cyberster beter dan de Duitse BMW Z4?

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze BMW M5 Touring (E39) is de droom van iedere liefhebber

Deze Lamborghini heeft een andere naam dan op het kentekenbewijs staat

Deze vijf unieke auto’s zijn te koop in Nederland

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Deze zeldzame Maserati (ja, echt) kende je nog niet en kan voor een leuk bedrag van jou zijn

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Eindelijk, de Ferrari Purosangue is een echte offroader

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Toyota haalt de Supra uit productie: dit betaalde een Nederlander voor het allerlaatste model

De Morgan Supersport is net zo duur als een Dacia Jogger (in de wegenbelasting)

Een van de mooiste Audi’s van dit moment is tweedehands wel heel goedkoop aan het worden

Ook al heb je heel veel geld, je kunt de Nissan GT-R niet meer bestellen

De nieuwe politie-Mustangs zijn opmerkelijk genoeg trager dan onze Mercedes-diesels

Is zo’n brute Nissan 370Z na 16 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

Maar liefst 163.606 Nederlandse automobilisten met een EV willen terug naar benzine

Tesla-rijders zijn hun auto zat en ruilen hem in, maar hoe komt dat eigenlijk?

Lelijke auto voor xo veel geld