
De Pagani Zonda is een moderne klassieker. Eind jaren 90 kwam de auto op de markt en sindsdien worden ze mondjesmaat tegen torenhoge prijzen verkocht. De prijzen die oprichter Horacio Pagani vroeg waren in dit geval lager dan wat klanten er voor willen betalen. In totaal zijn er slechts 140 van gebouwd, dus een Zonda is bijna tien keer zeldzamer dan een Ferrari F40. Dat verklaart misschien waarom er iemand 10,5 miljoen euro betaalde voor een Pagani Zonda 760 LM Roadster.
Mocht je de LM niet kennen, dan is dat niet zo gek. De auto begon zijn carrière namelijk als Zonda S 7.3 Roadster. Dat was nog echt een Pagani van de ‘oude’ stijl, dus met relatief strakke styling, eenvoudig interieur en de motor uit de Mercedes SL73 AMG met 525 pk en 750 Nm. TopGear-kijkers zullen hem kennen uit seizoen zeven.
Pagani Zonda 760 LM is geïnspireerd op Le Mans-racers
Vervolgens had een klant de wens om de auto om te laten bouwen. Dat gebeurde in 2014. Pagani verdient echter niet alleen het geld met het bouwen van Pagani’s, maar ook met het verbouwen van Pagani’s. Zo is het mogelijk om een vroeg exemplaar te brengen en deze om te laten bouwen tot Zonda F, Club Sport of Cinque. Als je genoeg geld neerlegt, kun je ook precies laten maken wat je wil. In dit geval wilde de vorige eigenaar een auto die geïnspireerd was op Le Mans.

De auto heeft een unieke neus. Nu zijn veel Pagani’s uniek, maar hier zien we een typische Le Mans voorzijde, dus met de koplampen achter een afdekking. In totaal zijn er meer dan 60 nieuwe onderdelen gebruikt om er een 760 LM van te maken. De motor is nu goed voor 760 pk. In totaal is er 9604 kilometer mee gereden. Dat is niet veel voor een auto in het algemeen, maar voor een supercar als deze is het een hoop.
Aanzienlijk meer waard dan de nieuwprijs
Voor de nieuwe eigenaar maakte het niet uit. Die had er namelijk 10.500.000 euro voor over. De auto is dit weekend afgehamerd op een veiling van RM Sotheby’s. Voor de volledigheid, een Zonda Roadster kostte destijds 350.000 euro (voor belastingen). De Zonda Cinque Roadster (waar deze 760 enigszins op lijkt) was 1.200.000 euro. Klanten vinden het nu dus 11 miljoen euro waard. In dit opzicht lijkt Pagani het nieuwe Ferrari te zijn.
Lees ook: De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.
Leuk feitje waar je niemand mee gaat versieren: er is ooit een Pagani geweest die deel heeft genomen aan Le Mans. Dat was de Pagani Zonda GR. Er zit zelfs een Nederlands tintje aan, want Mike Hezemans was een van de drijvende krachten achter het project én een van de coureurs. De Zonda GR was gebaseerd op de reguliere Zonda S en verscheen in 2003 aan de start van de 24 uur van Le Mans. Het avontuur strandde overigens na tien ronden toen de transmissie kuren vertoonde.
Eén reactie op “Iemand betaalde 10,5 miljoen euro voor een omgebouwde Pagani Zonda”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

Pagani Raduno: 27 Zonda’s en Huayra’s doen een tourritje door Italië

Pagani Zonda S ’Blu Francia’ in de kreukels

Vrouw boos om revvende Pagani Zonda

10 van de snelste cabrio’s ter wereld

De Pagani Zonda Arrivederci is de aller, aller allerlaatste. Echt. Beloofd.

Deze Pagani Huayra Epitome is de eerste en enige Huayra met een handbak

VIDEO: Is de Pagani Utopia een echte V12-hypercar of alleen een kunstwerk op wielen?

De Alisea is een moderne (en mooiere?) Pagani Zonda

VIDEO: Politie neemt Pagani Codalunga van 7 miljoen euro in beslag

De Pagani Huayra R Evo is een cabrio met LMP2-prestaties

Zie jij welke echte Lamborghini er onder deze supercar zit?

Op deze manier willen wij ook wel hybride rijden: 868 pk en een open dak

Herken jij welke populaire Ferrari verbouwd is voor deze 865.000 euro kostende auto?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

Waarom je Ferrari F40 van 3.000.000 euro mechanisch moet aanpassen

McLaren Artura Spider: is ie beter zonder een dak? (review)

Deze zes cabrio’s zijn spotgoedkoop in aanschaf en gebruik (en gewoon in Nederland te koop)

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Deze Fiat Panda moet 40.000 euro kosten en nee, dat komt niet door belastingen

De overheid verkoopt de goorste Volkswagens ooit, maar ze hebben wel een interessante geschiedenis

De duurste Porsche 911 ter wereld is strikt genomen geen Porsche, maar wel heel erg duur

Hoezo onbetrouwbaar? Deze BMW 750 Li heeft bijna een miljoen kilometer gelopen

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Lamborghini legt uit hoe de benzinemotor kan blijven leven na het verbod in 2035

De lelijkste auto ter wereld maakt een terugkeer, maar is ie nog steeds lelijk?

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Deze nieuwe versie van de Porsche 911 ga je waarschijnlijk het vaakst zien op de weg

De nieuwe Ferrari Amalfi is de goedkoopste én de mooiste Ferrari van het moment

Zie jij van welke F1-coureur deze uitgebouwde Nissan GT-R Liberty Walk is?

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

De 911 Club Coupé is niet eens de duurste 911, maar toch kun je hem niet kopen

Wat is schadelijker voor de range tijdens de hete zomerdagen: hard rijden of de airco aanzetten?

Deze Fiat 500 kun je eindelijk wel betalen (en er komt nog een goedkope versie aan)

Elektrische auto’s in Nederland verbruiken méér stroom dan de NS (en gek genoeg valt dat alsnog heel erg mee)

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Lelijke auto voor xo veel geld