De Pagani Zonda doet ons een beetje denken aan de jaren ’80. Nee, niet zozeer vanwege de supercars uit die periode, alhoewel opvallende ontwerpen toen ook in trek waren. Nee, we doelen op de gitaarsolo’s van de typische arenarock-bands. Die gingen maar door en door. Er kwam geen einde aan. Hetzelfde geldt voor de Pagani Zonda, daar komt ook maar geen einde aan. Dit is de Pagani Zonda Arrivederci en het is de aller-, aller-, allerlaatste Zonda ooit. Beloofd.

We hebben deze vaker gehoord. De Pagani Zonda ging uit productie in 2010. Toen reden we in de Zonda R en Zonda Tricolore, de laatste Zonda’s die toen gebouwd zouden worden. En al toen was de running gag dat Pagani altijd nog een paar Zonda’s blijft bouwen. Maar niemand had verwacht dat ze bijna 15 jaar later nog met een nieuwe Pagani Zonda zouden komen.

Pagani Zonda Arrivederci (spreek uit zoals Brad Pitt dat doet)

De Pagani Zonda Arrivederci moet dan echt de laatste Zonda zijn. En omdat het een Zonda is, heeft deze auto nog steeds de atmosferische M120-V12 van AMG, dus de 7,3 liter metende heerlijkheid die in dit geval goed is voor 800 pk. De transmissie is die goddelijke handgeschakelde zesbak. Ergens ben je gewoon meer een echte man (m/v) met een V12 en handbak. Het is het automobiele equivalent van borsthaar.

In de loop der jaren zijn er een hoop upgrades bijgekomen voor de Zonda en het lijkt erop dat alle hokjes zijn aangevinkt. Of het nu mooi is, laten we in het midden. Het is net als met een pizza: als je alle ingrediënten kiest, wordt het niet automatisch smakelijker. De afwerking, het materiaalgebruik en de kwaliteit van Pagani’s staan echter op een maniakaal hoog niveau, waardoor de Pagani Zonda Arrivederci ermee wegkomt.

Hoe nieuw is deze Zonda echt?

Overigens moeten we wel even een klein beetje nuance plaatsen met ‘laatste Zonda’. Er zijn in de afgelopen jaren een hoop Zonda’s voorbijgekomen, maar dat zijn niet allemaal spiksplinternieuwe exemplaren. Pagani biedt – tegen vorstelijke bijbetaling uiteraard – aan om je huidige Zonda op te waarderen. Je krijgt dan in feite een nieuwe auto, maar het chassisnummer blijft gelijk.

Zo kun je van een vroege Zonda C12S gewoon een Zonda F Club Sport maken. Of je neemt nog meer geld mee en ze bouwen precies jouw unieke Zonda. Dat is precies wat er in veel gevallen gebeurt. Voor Pagani is het handig, want zo staan ze vaker in het nieuws (wij doen er ook aan mee) en kunnen ze twee keer verdienen aan één chassis. Plus een oude auto hoeft niet te voldoen aan alle nieuwe eisen.

Reacties

  • Tg Fan heeft op 15 augustus 2024 geschreven:

    Beloof maar niks want he weet maar nooit…..

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)