PAL-V: dit kost totale vrijheid

Totale vrijheid komt met een pittig prijskaartje en flink wat haken en ogen

pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)
pal-v-vliegtuig-helikopter-auto-2017 (9)

De mondloze driewieler met een wel erg lelijke dakkoffer die je nu aanstaart is de PAL-V; de eerste vliegende auto die ook jij kunt kopen. Het is geen helikopter, maar een autogiro of gyrocopter. Dat betekent dat hij niet verticaal kan opstijgen. Even uit de file vluchten zit er dus niet in: daar heb je namelijk minimaal 330 meter voor nodig. Wel zijn er meer dan 10.000 landingsbanen in Nederland waar je terecht kunt.

De PAL-V heeft een prijskaartje van 299.000 euro. Pittig. En als je voor de Pioneer Edition gaat, mag je 200.000 euro extra neerleggen. Dan mag je tenminste wel je eigen kleurtjes kiezen en krijg je een eerste training van de hoofdinstructeur. Bij de instapversie krijg je lessen van een normale instructeur, of zo.

De PAL-V heeft 100 pk. De topsnelheid op de weg is 160 km/u, en in de lucht 180 km/u. Het sprintje naar 100 km/u duurt 9 seconden. Wil je op vakantie (als je nog geld over hebt)? Dan kun je tot maximaal 20 kilo aan bagage meenemen. Net zoveel als je koffertje op Schiphol dus.

Is parkeren te doen met de PAL-V?

In de binnenstad van Amsterdam sta je voor een uitdaging. De klein-ogende driewieler heeft namelijk een flink formaatje: vier meter in de lengte, twee meter in de breedte en anderhalve meter in de hoogte. Per zes kilometer vliegen verbruik je ruim 1 liter benzine; rijdend is de PAL-V wel wat zuiniger. Snel even ergens landen schijnt wel te kunnen: de fabrikant heeft het over een remweg van 30 meter. Daar zal de aanvliegroute niet bij inbegrepen zijn, vermoeden we. Iets om rekening mee te houden, zeker in een dichtbevolkt en en nog dichter verkeersbedrempeld land als Nederland.

Wat heb ik nodig om de PAL-V te besturen?

Een rijbewijs op de weg en een vliegbrevet voor in de lucht. Voor dat laatste moet je ook flink in de buidel tasten. Reken maar op minimaal 10.000 euro.

Ik wil er toch een. Nu.

Sorry, maar dat kan nog niet. Vandaag besteld is volgend jaar in huis. De tweede productie zal pas in de tweede helft van volgend jaar zijn. The sky is niet meer de limit, zoals het bedrijf zelf zegt, maar er zit helaas nog steeds een heel echte limit op onze bankpassen.

Reacties
  1. Ginger1984 zegt op 13 februari 2017 om 23:29:

    Degene die dit stuk heeft geschreven staat al een tijd droog denk ik… wat een optimisme en fouten zeg… pffff

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken