Raad eens in welk jaar deze Pembleton T24 voor het eerst een officiële registratie kreeg, nadat hij met de hand was gebouwd in een klein dorpje in het Britse Worcestershire? Nee, fout. En we zullen hier ook geen verhaal van maken vol verzuchtingen over de geneugten van vooroorlogse automobielen, want deze merkwaardige creatie werd voor het eerst in elkaar gezet in 2023. Serieus: het is een gloednieuwe auto.
‘Vintage autorijden, opnieuw bedacht voor het heden’ is een van de slogans waarmee Pembleton probeert haar producten aan de man te brengen. Het bedrijf werd opgericht door Phil Gregory, die in 1999 de eerste Pembleton bouwde met aluminium panelen van een oude caravan.
Het was een driewieler met een motorfietsmotor die in slechts vijf weken werd bedacht en gebouwd, en slechts om één reden: driewielers mochten gratis mee op de veerboot naar Ierland, waar een bruiloft gepland stond die schreeuwde om een roadtrip ernaartoe.
De man achter de Pembleton T24
Je kunt het misschien al wel een beetje raden: Phil is zo’n typische, excentrieke Britse ingenieur. In de jaren ’80 bouwde hij vanaf de grond zijn eigen, op methanol lopende en van slicks voorziene motorfiets op – de Gregory 1100cc – en gebruikte die om meteen maar het nationale heuvelklimkampioenschap te winnen en door het hele land diverse records neer te zetten.
Nee, geen 911 op twee wielen … Dit is Gregory, een methanol drinkende heuvelklimkampioen | Foto: © TopGear / Huckleberry Mountain
Zijn bijnaam in de motorbladen was destijds ‘The Worcestershire Wild Man’. Oh, en hij sleepte die motorfiets van race naar race met zijn Dino, met behulp van een trekhaakconstructie die hij zelf had bedacht. Hij had ooit ook plannen om zijn eigen helikopter te bouwen.
‘Hij heeft geen mobiele telefoon, heeft nooit een emailadres gehad en kan een computer misschien nog net aanzetten, maar is nooit veel verder gegaan dan dat. Toch kreeg ie het voor elkaar om voor die motor speciale aandrijfriemen te laten maken in Japan’, vertelt zijn zoon Guy Gregory, die in 2015 de dagelijkse leiding van het bedrijf overnam.
Tot 2020 bouwde Pembleton alleen driewielers die uitvloeisels waren van Phils originele creatie. Die werden vaak als kit verkocht, waarna eigenaren hun eigen carrosserie erop konden zetten. De kits worden niet meer verkocht, maar er rijden er op dit moment zo’n 500 van rond. Wel biedt Pembleton nog altijd de in zijn geheel gebouwde V-Sport driewieler aan, als een (oké, erg niche) rivaal van de Morgan Super 3.
De absurde specificaties van de T24
Deze Pembleton T24 is echter een compleet nieuwe creatie. Hij werd letterlijk een week voordat ‘dat ene virus’ de wereld overnam onthuld, en er is niets te koop dat er ook maar een beetje op lijkt. Tussen de voorwielen ligt een extern gemonteerde, 853 cc grote, luchtgekoelde V-twin motorfietsmotor. Hij levert zo’n 82 pk en 80 Nm, maar de hele auto weegt niet meer dan 361 kilo. Nee, geen tikfout – het ding weegt minder dan zelfs de allerlichtste Caterham.
Wat heet: hij weegt minder dan sommige lunches die we de afgelopen week hebben verorberd. Wonderlijk genoeg gaat de power van de T24 naar de voorwielen via een transaxle-vierversnellingsbak met dogleg-patroon, die oorspronkelijk uit een Citroën 2CV komt. Daarnaast heeft Pembleton een eigen, geheel onafhankelijke pullrod-ophanging met instelbare demping ontworpen. En het zal je niet zijn ontgaan dat de spoorbreedte vóór nogal wat groter is dan achter.
Hoe rijdt dat dan?
Omdat ie zo licht is, voorwielaandrijving heeft en op dunne, ‘vintage-spec’ 4,5×18 Longstone-banden staat, kan zo’n beetje alles gebeuren als je de Pembleton T24 een bocht in jaagt. Vaak krijg je onderstuur voor je kiezen, soms overstuur als je halverwege plots het gas loslaat, en soms beide in één en dezelfde bocht – het is geweldige lol. Er is geen ABS of tractiecontrole, maar je krijgt wel een stel keurige schijfremmen voor en achter, en het gevoel in het pedaal is perfect. De voordelen van een laag gewicht zijn overal overduidelijk.
Zon op je voorhoofd, wind door je haar, een 853-cc motorfietsmotor in je oren. Gelukzaligheid | Foto: © TopGear / Huckleberry Mountain
De besturing is niet bekrachtigd, maar perfect van gewicht, en het is doodsimpel de T24 precies daar te positioneren waar je hem wilt hebben. Ons specifieke exemplaar heeft de iets zachtere Touring-instelling voor de ophanging en de dempers, waardoor de auto iets overhelt in bochten maar het belabberde Britse wegdek verrassend goed van repliek dient.
Het gewicht is netjes 50:50 over de auto verdeeld en het zwaartepunt is veelal laag. Hij is ook vlot zat – als muggen op je gezicht uit elkaar spatten, voelt alles boven de 50 km/u al behoorlijk snel, maar de auto houdt zich ook bij een kruissnelheid van 110 km/u uitstekend.
De Pembleton maakt je blij
Zoals je op de foto hieronder kunt zien, is het onmogelijk om de Pembleton T24 te rijden zonder een lach op je gezicht. Zelfs als ie stationair loopt, krijg je een vriendelijke rugmassage van het gerommel van de V-twin en het geknetter van de dubbele uitlaten. Als je iets enthousiaster bent met het gaspedaal wordt het geluid bars, en de knalletjes uit de uitlaten zijn verslavend. Het is bijna alsof de T24 voor je applaudisseert omdat je zo begeesterd met hem rijdt.
De versnellingsbak vergt enige gewenning, maar van het op en neer schakelen tussen z’n twee en drie op een bochtige weg kun je erg blij worden. Z’n vier kun je gebruiken als overdrive en de één alleen om van je plek te komen. Hij draait maximaal zo’n 6.500 toeren en maakt van elke reis een belevenis, wat ook precies de reden is dat Phil zijn originele driewieler nog altijd als dagelijks vervoermiddel gebruikt. De held.
De T24 heeft de voordelen van nu
De schoonheid van iets dat er zo oud uitziet , maar wel de betrouwbaarheid van tegenwoordig bezit: je kunt er met een gerust hart van uitgaan dat een T24 op een wat langere roadtrip elke ochtend gewoon start. Hij is nog praktisch ook – het handschoenenvakje is dieper dan menig oceaan en is voorzien van twee USB-poorten.
En inderdaad, er is geen dak, maar als je de voorstoelen naar voren klapt, geeft dat wel toegang tot een waterdichte bagageruimte van 200 liter. Dat is bijna zoveel opbergruimte als je in een Mini zult aantreffen.
Er is binnenin ruimte voor twee personen (nou ja, strikt genomen zit je maar voor de helft binnen) en omdat de versnellingsbak voorin ligt, is er geen transmissietunnel die waardevolle beenruimte in beslag zou kunnen nemen. Je kunt ook prachtig gestikte leren bekleding bestellen, plus retro-meters en een heel chic in cirkels gepolijst dashboard.
Vanwege het gebrek aan massa, met die aluminium carrosserie die over een stalen buizenframe is getrokken, is de T24 ook nog eens belachelijk zuinig. Pembleton vindt dat je met een tankje benzine van 33 liter makkelijk 565 kilometer moet kunnen halen, en een klant vertelde dat hij onlangs van Engeland naar Porto was gereden met een gemiddeld verbruik van 1 op 25. Dat en de zalig eigenzinnige rijdynamiek vormen één grote reclame voor de terugkeer van het vedergewicht-autorijden.
De Pembleton T24 is niet duur, als je wilt
Omdat de T24 waar mogelijk gebruikmaakt van eenvoudig te vinden, redelijk normale onderdelen, hoeft ie ook geen miljoenen te kosten, zoals veel restomods. Sterker: de prijzen beginnen bij 32.995 pond (zo’n 38.000 euro). Daarvoor krijg je dan een iets kleinere, 774 cc metende motor die ongeveer 50 pk levert, maar ook de dikkere 853-cc versie kost niet meer dan 40 mille in ponden.
Zonder meer indrukwekkend voor iets dat door een team van maar vijf mensen met de hand wordt gebouwd. En dan bedoelen we ook echt met de hand gebouwd – als jij een houten stuur wilt, wordt de metalen basis naar een lokale houtbewerker in het dorp gestuurd.
Natuurlijk kun je ook helemaal losgaan op de optielijst en de prijs behoorlijk opdrijven, maar de meeste extra’s blijven redelijk aan de oppervlakte, zoals een zwarte keramische coating voor de uitlaat (986 pond), een gepolijste koperen knop op de versnellingspook (39 pond) en verschillende mogelijkheden voor lakkleuren.
Gemaakt zoals jij hem wilt
Guy vertelt trouwens dat 99 procent van de kopers een kale aluminium carrosserie kiest om te pronken met al het werk dat in elk met de hand geklopt paneel is gaan zitten. En omdat het een nagenoeg op maat gemaakt feestje betreft, zal Pembleton de auto ook precies zo afstellen als jij hem wilt hebben.
Dat betekent dat je ook een versnellingsbak met een kortere slag kunt krijgen, een koppelingspedaal met een hoger aangrijpingspunt of een iets snellere besturing. De afstemming van het onderstel kan ook steviger worden gemaakt, al zouden wij de zachtere optie aanraden voor het grootste gebruiksgemak. Het is misschien niet de verstandigste auto om te rijden (wat hem alleen maar leuker maakt), maar de T24 kon nog weleens een van de verstandigere speeltjes zijn die je ooit hebt gekocht.
Olaph heeft op 30 oktober 2023 geschreven:
Leuk verhaal, maar Pembleton kon mij niet zeggen of er al 1tje op “mainland” kenteken staat ….. Individuele RDW keuring zal de prijs hard omhoog stuwen …