De Super 3 is de meest recente in een lange rij driepoot-Morgans die helemaal teruggaat tot de oprichting van het bedrijf in 1910, en ondanks zijn retro-futuristische uiterlijk is ie waarschijnlijk het modernste ding dat ooit uit de fabriek in Malvern is komen rollen.

De vorige 3 Wheeler leek op een badkuip die onzacht in aanraking was gekomen met een V-twin-motorfietsblok, maar je krijgt het gevoel dat er aan de looks van de Morgan Super 3 aanzienlijk meer aandacht is besteed.

Het ontwerp van de Morgan Super 3

Het design is geïnspireerd door de jet age van het midden tot eind van de twintigste eeuw, met een gestroomlijnde carrosserie, 20-inch aero spec-wielen en lange zijvlakken waarin de radiateurs wonen en die eruitzien als de opgevouwen vleugels van Chitty Chitty Bang Bang.

De voorkant wordt gedomineerd door de ronde koplampen en de Hartland Strut (dat stevige stuk afwijkend gekleurd gegoten aluminium, waar de motor aan vastzit en dat verbonden is met de pushrod-ophanging), die vernoemd is naar de Morgan-ingenieur die hem heeft ontworpen.

Wat onderdelen geleend bij zijn broers

Wat de Super 3 echt modern maakt, is het nieuwe CX-platform van aluminium, dat ook onder de Plus Four en Plus Six te vinden is. Maar deze versie met minder wielen voert het nog wat verder door en is de eerste Morgan die gebouwd is met een monocoque-structuur, en de eerste die geheel digitale meters heeft. Het enige stuk hout aan boord is die plak naturel essenhout die voor het dashboard is gebruikt.

‘Deze super 3 zit vol karakter en is oprecht briljant om te rijden’

Ook de mechanica is helemaal van deze tijd. De 83 pk sterke S&S-tweecilinder van weleer is gedumpt – met dank aan lastige emissie-regels – ten faveure van een 1,5-liter driecilinder van Ford-origine die 118 pk levert. In feite is het de motor van de Fiesta ST, maar dan zonder de turbo.

Prestaties van de Morgan Super 3

De belangrijkste cijfers zijn een sprint van 0 naar 100 km/u in 7,0 seconden en een top van 209 km/u, maar kunnen dat soort zaken je echt iets schelen als je maar drie wielen hebt? Dat de Super 3 leuk zou rijden, stond eigenlijk van tevoren al vast. Maar waar de oude 3 Wheeler enige mishandeling nodig had, zit de nieuwe vol karakter en is ie oprecht briljant om te rijden.

Hij geeft je het vertrouwen om zijn limieten op te zoeken – niet in de laatste plaats omdat je die limieten, met 118 pk ter beschikking en maar één wiel om het allemaal naartoe te sturen, al bij heel normale snelheden tegenkomt.

Het rijden voelt goed

Zonder turbo ben je altijd bezig de toeren hoog te houden, wat een fantastische driecilinder-soundtrack oplevert en je ‘dwingt’ je constant door de geweldige, korte MX-5-bak te werken. De pedalen zijn perfect qua benodigde druk en prima gepositioneerd voor wat heel & toe-actie, maar denk vooral niet dat ie met de nieuwe aandrijflijn soft is geworden – een misser bij het terugschakelen wordt nog altijd bestraft.

De nu binnenboord bevestigde motor ligt achter de voorwielen, dus je hebt al meteen een betere gewichtsverdeling dan voorheen. Zijn positionering betekent ook dat de voorwielophanging dichter tegen de carrosserie kan worden geplaatst, met langere wishbone-draagarmen, wat meer stabiliteit oplevert. En dat is te merken.

Wat compromissen

De Morgan Super 3 is uitmuntend gebalanceerd ondanks het kleine contactoppervlak van de Avon Speedmaster-ballonbanden aan de voorkant. Er is geen tractiecontrole of ABS en de besturing is onbekrachtigd, maar je krijgt enorme hoeveelheden feedback, en het wordt alleen maar beter naarmate de snelheid toeneemt.

We zouden een net iets kleiner stuurwiel willen, maar gelukkig kun je kiezen uit zes verschillende maten en materialen. Het achterwiel is bekleed met een all-season-band van Avon, deels omdat dat wiel moet kunnen omgaan met al het gruwelijks dat een slechte weg voor hem in petto heeft, maar vooral omdat deze band bij goed weer minder grip achter geeft dan een zomerband, zodat er minder onderstuur is.

De Morgen Super 3 gaat dwars

Er is meer dan genoeg power om bochten gezellig driftend te nemen, en omdat je boven op het aangedreven wiel zit, kun je altijd precies voelen wat het doet. De nieuwe ophanging en het simpele zitbankje leveren ruim voldoende comfort op, en de Super 3 beantwoordt aan dezelfde eisen qua frontale–botsveiligheid als de vierwielige Plus Four en Plus Six.

De prijs kan nog weleens een knelpunt worden, en er komen werkelijk bergen met opties, dus reken er maar op dat je 10 à 20 procent meer kwijt gaat zijn als je een beetje opgewonden te werk gaat met aanvinken. Een van dingen waar Morgan het meest trots op is: de accessoirerails die bevestigd kunnen worden aan de sideblades, de voor- en achterschotten, de winddeflectors en het bagagerek.

Het eindoordeel van de Morgan Super 3

Het is het eerste patent van Morgan en je kunt er van alles aan vastmaken, van koffers tot camera’s en van telefoon- tot bekerhouders. Als totaalpakket kon de Morgan nog weleens de perfecte sportauto voor deze tijden zijn.

Hij is enerverend, luid en ‘ongeassisteerd’ voor de puristen, maar door die Ford-motor moet je echt je best doen om meer dan 7 liter per 100 kilometer te verstoken. En omdat er niet veel gewicht meegezeuld hoeft te worden (hij weegt 635 kilo), is het ook geen bandenvreter, zelfs als je het achterwiel af en toe ‘per ongeluk’ laat doorslaan (en dat ga je doen).

Morgan zegt dat de Super 3 en de Dakar-spec CX-T nu al een jonger publiek naar het merk trekken. Nou ja, veertigers dan, maar toch iets anders dan de krasse knarren die alleen een Plus Four wilden om ze aan die goede oude tijd te helpen herinneren…

Specificaties Morgan Super 3 (2022)


Motor
1.432 cc
driecilinder
Vermogen
118 pk @ 6.500 tpm
150 Nm @ n.b. tpm
Aandrijving
achterwielen
5v handbak
Prestaties
0-100 km/u in 7,0 s
top 209 km/u
Verbruik (gemiddeld)
n.b.
CO2-uitstoot n.b.
Afmetingen
3.581 x 1.840 x
1.132 mm (l x b x h)
2.533 mm (wielbasis)
635 kg
32 l (benzine)
bagageruimte n.b.
Prijzen
€ 68.499 (NL)
n.b. (B)

Reacties

  • Jierke heeft op 26 oktober 2022 geschreven:

    De moeite om in bezit te hebben

    Reageer
  • Alle heeft op 24 oktober 2022 geschreven:

    Aandrijving achterwielen moet dat niet achterwiel zijn

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)