Percussief onderhoud: gratis en onmisbaar voor jouw auto

Wat goed genoeg is voor NASA, is goed genoeg voor jou

Tweedehands BMW E39 M5 en Audi RS 4
Tweedehands BMW E39 M5 en Audi RS 4

Zo nu en dan moet je je even druk maken om de bandenspanning, je olie peilen voordat je ‘m smeert en zolang het koelvloeistofpeil je niet koud laat, zit het meestal wel snor met je auto. Maar ken je percussief onderhoud al? Onmisbaar, zeker bij de wat oudere auto. Het is een techniek die ruimtevaartmaatschappij NASA al in de jaren zestig toepaste.

Percussief onderhoud of impactkalibratie is het kracht uitoefenen op een defect elektronisch object totdat het weer begint te werken. Of in simpelere woorden: ergens op slaan totdat het werkt. Een lampje, bijvoorbeeld. Je deed het misschien al eerder. En misschien kreeg je er zelfs kritiek op. Maar bij dezen is het wetenschappelijk onderbouwd. Het is letterlijk raketwetenschap.

Als het goed genoeg is voor NASA, is het goed genoeg voor jou. De volgende keer als iets niet werkt, probeer het dan eerst te repareren met kinetische energie. Een vlakke hand zou afdoende moeten zijn. Werkt de gratis percussieve onderhoudsbeurt niet, dan kun je altijd nog naar de dealer.

NASA gebruikt het

Percussief onderhoud of impactkalibratie klinkt als een lompe manier van repareren, maar zoals gezegd: zelfs NASA doet het. Hieronder een passage uit het logboek van de Apollo 12 tussen Alan Bean en Edward Gibson uit 1969, toen een videocamera aan boord van de raket stuk was.

Gibson: Nog geen verandering. [pauze] Hij begint nu te werken, Al. Oké, wat heb je veranderd?

Bean: Ik sloeg erop met mijn hamer. We hadden toch niets te verliezen.

Gibson: Bekwame reparatie, Al.

Bean: Wat moeten we met de lens doen, Houston?

Gibson: Waarom probeer je er geen lichte tik op te geven met de hamer?

Een oud-collega van TopGear doet het voor

Nieuwste van TopGear

Autonieuws