TopGear stapt net uit de nieuwe Peugeot 208. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag aan, hier vast de highlights.
Testobject: Peugeot 208
Uitvoeringen: PureTech 130 en de volelektrische e-208
Locatie: omgeving Lissabon
Weersomstandigheden: zonnig, 25 graden – we willen de zomer terug!
Zo! Ziet er niet verkeerd uit, die nieuwe Peugeot 208!
Nee hè? De basisvormen van de oude 208 zijn er nog goed in te herkennen, maar veel geslaagder dan dit wordt een ‘herontwerp’ niet. De grote grille is imposant en toch chic. Bij de instapversies is hij gewoon zwart, maar als je de GT-Line uitvoering hebt, is hij gevuld met chroom-glimmertjes, die een soort 3D-effect geven. In de elektrische versie zijn de blokjes in de kleur van de carrosserie uitgevoerd. Het midden van de motorkap is iets verhoogd, wat zeker als je de 208 in je achteruitkijkspiegel krijgt heel dik oogt.
En de binnenkant?
Daar is de nieuwe 208 al helemaal bijzonder. Grote blikvanger is het meterscherm, dat uiteraard geheel digitaal is, maar nog een andere, unieke feature heeft. Voor het scherm is nog een ander, transparant scherm geplaatst – een head-up display, maar dan vóór de meters. Daarop wordt de belangrijkste info (je snelheid, jouw positie op de kaart, of waarschuwingen) nog iets feller geprojecteerd. Dat creëert niet alleen een fraai 3D-effect, maar springt nog iets meer in het oog – Peugeot claimt zelfs dat het in het geval van plotseling gevaar een halve seconde reactietijd scheelt.
Ook mooi zijn de ‘pianotoetsen’ in de middenconsole. Het zijn sneltoetsen naar belangrijke functies als navigatie, audio en klimaatregeling, een beetje à la 3008 en 5008. Het ziet er fraai uit, al moet je wel verrekte goed kijken om te zien welk knopje wat doet. De afwerking is verder prachtig, met afwijkend gekleurde stiksels en sfeerverlichting als je daar het geld voor over hebt. De stoelen zitten erg fijn, zijn goed instelbaar en bieden veel steun.
Heeft ook de nieuwe Peugeot 208 weer die i-Cockpit?
Zeker. Ook deze Peugeot 208 heeft weer zo’n klein stuurtje waar je over- en niet doorheen moet kijken om de meters te kunnen zien. Je houdt ervan of je haat het, en wij behoren nadrukkelijk tot de tweede categorie. Je wordt gedwongen het stuur op schoothoogte (oké, we overdrijven een beetje, maar toch) te nemen om de meters te kunnen zien en dat is nu eenmaal niet onze favoriete positie. Peugeot liet tijdens de persconferentie maar weer eens een staatje zien waaruit bleek dat de meeste Peugeot-rijders echt ont-zet-tend tevreden zijn met de i-Cockpit. We schikken ons maar in de wetenschap dat we tot de minderheid behoren. Het zal eens niet…
Ruimte? Spulletjes?
Aan ruimte geen gebrek, ook niet voor spulletjes. De portiervakken zijn ruim, er zijn twee vakjes in het dashboard. In het bovenste kun je eventueel draadloos je telefoon opladen. Ook onder de armsteun zit een vak. Het touchcreen is, afhankelijk van het uitrustingsniveau, 5, 7 of 10 inch groot en prima aflees- en bedienbaar. Er is TomTom-navigatie, die snel en accuraat is. De ruimte op de achterbank valt mee – tot een meter of 1,85 heb je voldoende hoofdruimte – de beenruimte is echt minder riant. Het strekt tot aanbeveling korte of liefst helemaal geen benen te hebben, anders ga je achterin een 208 een trombose-rijke reis tegemoet. Ook de bagageruimte wint geen prijzen; met 265 liter geef je 20 liter toe op een Clio en 86 liter op een Polo. En dan is er ook een forse tildrempel waar al je zooi overheen moet.
Wat voor motoren zitten er in de nieuwe Peugeot 208?
Motorisch houdt Peugeot het simpel. Qua benzine is er de 1,2-liter driecilinder met 75, 100 of 130 pk. De eerste heeft altijd een handmatige vijfbak, de tweede een zestraps handbak of een achttraps automaat, de laatste altijd die automaat. En er is één diesel, een 1,5-liter viercilinder van 100 pk, die standaard gekoppeld zit aan een handmatige zesbak. Maar het bijzonderst is natuurlijk de vol-elektrische versie van de Peugeot 208, de e-208.
Ah, ja, elektrisch… Laat me raden: een range van 120 km?
Nee joh! De e-208 is namelijk voorzien van een 50 kWh-accu, waarmee je een bereik hebt van 340 kilometer (volgens WLTP). Die actieradius is natuurlijk sterk afhankelijk van je rijstijl, de buitentemperatuur en de plek waar je rijdt. Alles op de snelweg? Dan ga je die 340 kilometer van z’n leven niet halen. In de stad, waar je door veel remmen ook veel energie terugwint, kun makkelijk over die 340 heen. Maar een behoorlijk realistisch gemiddelde is die 340 wel.
Is ie snel?
De elektromotor levert 136 pk en 260 Nm trekkracht, die altijd meteen beschikbaar is. Zeker omdat er dus niets ‘opgebouwd’ hoeft te worden, kun je in 8,1 seconden op 100 km/u zitten. De topsnelheid is begrensd op 150 km/u. Je kunt je e-208 aan allerlei soorten laders hangen, ook aan een snellader (tot 100 kW) – dan is hij binnen 30 minuten weer voor 80 procent vol. Aan een gewoon stopcontact ben je 16 uur bezig hem weer vol te laden, aan een wallbox duurt het 5 uur (driefase, 11 kW) of 7,5 uur (eenfase, 7,4 kW). Aardig om te weten: omdat elektrische auto’s van nature redelijk onderhoudsvriendelijk zijn (weinig draaiende delen, per slot van rekening), geeft Peugeot standaard zes jaar gratis onderhoud. Kom daar eens om bij een auto die op vloeibare mammoet loopt. Op het accupakket heb je sowieso acht jaar garantie.
En hoe rijdt de Peugeot e-208?
Voortreffelijk. De power komt er mooi geleidelijk in (waardoor je niet steeds met spinnende wielen wegtrekt) en gaat dan in één streep door. Die continu oproepbare kracht levert een heel speelse auto op, zeker met de vrij directe besturing. Die blinkt niet helemaal uit qua gevoel en communicatie, maar we hebben het ook wel erger meegemaakt – in orde dus. Het lage zwaartepunt, door de in de bodem geplaatste accu’s, help het weggedrag te bevorderen en geeft hem nog net wat meer grip in bochten dan de gewone 208. Nee, het gaat hier niet om Tesla-achtige supersnelheden, maar om bruikbaarheid en zeker ook rijplezier. Dat laatste biedt de e-208 nog meer dan zijn meer 20e-eeuwse broertjes. Een veel krachtiger pleidooi voor ‘de transitie’ dan deze e-208 is op dit moment nauwelijks te bedenken.
Duur, zeker?
Goedkoop is de e-208 helaas niet. De Allure kost 36.250 euro en voor de GT wil Peugeot 39.050 euro hebben. Dat ligt ook aan het feit dat Peugeot Nederland alleen de duurdere Allure en GT-versies zal leveren, en alleen het model dat ook kan snelladen. Opel komt binnenkort met de elektrische Corsa (zelfde techniek), die in minder rijke uitrustingsniveaus leverbaar wordt en dus ook goedkoper zal zijn.
Reacties